ارائه رایگان داروهای گرانقیمت به بیمه‌شدگان

ارائه خدمات رایگان صفر تا صد خدمات درمانی و دارویی تأمین‌اجتماعی در مراکز ملکی همواره با استقبال بیمه‌شدگان مواجه شده؛ به‌ویژه در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های درمان مراجعه به مراکز درمانی ملکی فزونی یافته است. در این میان، شیوع کرونا مزید بر علت دیگری شد تا بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به سمت مراکز ملکی گسیل شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمارها نیز گواه این ادعاست؛ به نحوی که میزان مراجعه به مراکز ملکی در شش ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵.۳ درصد بیشتر شده و سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان نهادی که پوشش ریسک‌های زندگی بیمه‌شدگان را برعهده دارد، در بحران کرونا نیز به داد مردم رسید و علاوه بر درمان، داروهای این بیماری را نیز که بعضاً بسیار گران است، در اختیار افراد تحت پوشش قرار داد.

معاون تأمین خدمات درمانی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، ارائه دارو به بیماران تأمین‌اجتماعی را در مراکز ملکی به صورت کاملاً رایگان بیان کرد و در همه‌گیری کرونا نیز بیماران به طور رایگان به داروهای مؤثر به این بیماری که بعضاً در بازار آزاد بسیار گران است، دسترسی دارند.

دکتر سیدمجید صادقی‌راد هزینه خرید این داروها را تنها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و در خصوص نحوه تأمین داروهای مورد نیاز مراکز درمانی ملکی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی با اولویت خرید از شرکت‌های پخش و تولید داروی زیرمجموعه تأمین‌اجتماعی داروهای مورد نیاز واحدهای درمانی ملکی را تهیه می‌کند. ۹۰ شرکت توزیع دارویی در کشور وجود دارد که سه شرکت متعلق به تأمین‌اجتماعی است.

وی با اشاره به سازوکار اختصاص دارو به مراکز درمانی ملکی، اظهار کرد: هر مرکز درمانی با توجه به سطح‌بندی درمانی، دارای پزشکان و متخصصان در رشته‌های گوناگون است و لیست داروهای مورد نیاز هر مرکز بر اساس نوع فعالیت و پزشکان شاغل تهیه و از شرکت‌های توزیع دارو بر مبنای سهمیه اختصاص یافته، خریداری می‌شود.

معاون تأمین خدمات درمانی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، با اعلام اینکه میانگین اقلام دارویی تجویز شده از سوی پزشکان عمومی‌ تأمین‌اجتماعی ۳.۴ قلم و پزشکان متخصص برحسب تخصص ۱.۲ تا ۵.۵ قلم است، گفت: این میزان قلم دارو در همه‌گیری کرونا افزایش قابل توجهی یافته است.

صادقی‌راد در خصوص اینکه کدامیک از استان‌ها بیشترین و کدامیک کمترین میزان مصرف دارو را دارند، تصریح کرد: با توجه به پراکندگی مراکز درمانی ملکی سازمان در کشور و ارائه انواع خدمات تخصصی درمانی، اختلاف معناداری میان میانگین مصرف اقلام دارویی در کشور مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین میزان استفاده دارویی در مراکز ملکی، مربوط به داروهای کنترل دیابت، خصوصاً متفورمین است. در رده‌های بعد، داروهای سیستم قلب و عروقی و اعصاب و روان قرار دارد.

معاون تأمین خدمات درمانی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، افزود: تمامی ‌داروها در مراکز ملکی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه بیماران مزمن به طور مرتب از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند، میزان حمایت دارویی از آنها نیز بیشتر است.

کد خبر: 41382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =