ظرفیت ورزش کارگری در گرو تحول اساسی

جمعیت بیش از ۱۴ میلیون نفری کارگران کشور و ظرفیت این بخش از جامعه در قالب نیروی کار و تولید در ارتباط با فعالیت های ورزشی در چارچوب ورزش حرفه‌ای و همگانی نیازمند سیاستگذاری بلندمدت و اثرگذار بر پایه داشته های سخت افزاری و توانمندی نیروی انسانی ورزشکار است.

به گزارش آتیه آنلاین، کارگران علاوه بر تمرکز در حوزه کار و تولید و افزایش دانش و تجربه و البته مهارت افزایی برای بهره وری صعودی، در راستای افزایش راندمان کار و کسب سلامتی و همچنینم تلاش در بدست آوردن افتخار در حوزه ورزش حرفه ای نیازمند حضور جدی برنامه ریزی شده در بخش ورزش حرفه ای و حضور در مشابقات داخلی و بین المللی ورزش کارگری و ورزش حرفه ای در سطح ملی هستند.

طبیعتاً سیاستگذاری دولت و متولیان ورزش کارگری و فراهم سازی امکانات موردنیاز برای فعالیت ورزشی جامعه کارگری از طرف این نهادها و بخش خصوصی در قالب کارفرمایان علاوه بر شکل دادن بستر نشاط در محیط کار، تزریق سلامتی نیروی کار و همچنین ایجاد انگیزه برای کار بیشتر و تمرکز بالاتر در بین نیروی کار را موجب خواهد شد و در واقع این اقدامات و سیاستگذاری ها دارای نفع دوطرفه برای کارگر و کارفرما است.  

آمار کارگران ورزشکار فعال در کشور

بر اساس آمار اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۳۷۱ نفر به عنوان "کارگر ورزشکار" در سطح کارگاه‌های کشور مشغول به کار و فعالیت ورزشی حرفه‌ای بوده‌اند که از این بیش از ۱۹۱ هزار نفر را مردان و بیش از ۷۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین ۱۲ هزار و ۴۲۲ نفر از جمعیت کارگری کشور در سال گذشته به عنوان "کارگر مربی" در سطوح مختلف ورزشی مشغول به فعالیت بوده‌اند که در حدود ۹ هزار نفر کارگر مرد و بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر کارگر زن را شامل می‌شود و در حوزه داروی مسابقات ورزشی کارگران نیز هشت هزار و ۹۲۲ نفر که شامل شش هزار و ۵۴۱ مرد و ۲ هزار و ۳۸۱ زن می‌شود تحت عنوان "کارگر دارو" در سال ۱۳۹۹ در حوزه ورزش کارگران فعالیت داشته‌اند.

گفتنی است که کارگران ورزشکار، مربی ورزشی و نیروی کار فعال در حوزه داوری مسابقات ورزشی در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۸ کاهش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که ورزشکاران جامعه کارگری در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۵ هزار نفر نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و این اعداد اعلام شده به نسبت کل ورزشکاران جامعه کار، درصد تغییر بسیار بالایی است.

در حال حاضر ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی در این کنفدراسیون عضویت دارند و کشورهای متعددی نیز در حال تلاش برای پیوستن به این تشکیلات جهانی هستند. در ایران با جمعیت ۱۴ میلیون نفری کارگران، ضرورت توجه خاص به موضوع تدوین قوانین بالادستی حوزه ورزش کارگری در راستای حمایت و برنامه‌ریزی مدون از این حوزه بسیار بیش از گذشته دیده می‌شود.

طرح تحول ورزش کارگری اجرا می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک روسای هیئت ها و انجمن های ورزشی کارگران  کشور گفت: در حال حاضر، ۱۴ میلیون کارگر در جامعه کار و تولید کشور فعالیت دارند، بر همین اساس، طرح تحول ورزش کارگری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

«محمد چکشیان» اظهار داشت: بر اساس عقیده صاحب نظران، بین سلامت روحی و جسمی کارگران و بهره وری و رشد تولید، رابطه مستقیم وجود دارد.

به گفته وی ورزش عامل رشد، سلامت و ارتقاء سرمایه انسانی جامعه کارگری است و وزارت مردم، نگاه ویژه ای به ورزش و سلامت جامعه کار و تولید خواهد داشت و مهم ترین نیاز ورزش کارگری کشور، تحول است.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم بازخوانی ماموریت و اهداف کلان ورزش کارگری گفت: فلسفه تشکیل فدراسیون ورزش کارگری، نیازمند بازنگری است و نگاه حاکم بر ورزش کارگری، باید تغییر کند و به سمت گسترش ورزش همگانی حرکت کنیم.

ضرورت اجرای سیاست‌های توسعه‌ای در ورزش کارگران

"جواد رمضی" رییس فدراسیون آماتوری ورزش کارگری در گفتگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های توسعه‌ای در ارتباط با ورزش کارگران، گفت: فدراسیون کارگری یک فدراسیون صنفی است و با توجه به اینکه نشاط و شادابی و حرکت به سمت سلامتی، همیشه از ارکان مهم و اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده، لذا ورزش جامعه کارگری نیز برای تأمین این نشاط همواره مدنظر قرار داشته است.    

وی اضافه کرد: این فدراسیون در راستای توسعه سلامت، نشاط و شادابی جامعه کارگری و نیروی کار تلاش می‌کند و با چنین هدفی اقدام به تهیه، تدوین و برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی و فرهنگی می‌کند.

وی اضافه کرد: فدراسیون کارگری سالیانه با توجه به تقویم اجرای فعالیت‌های ورزشی، بیش از ۷۰ دوره مسابقات را در سطح کشور برنامه‌ریزی و برگزار می‌کند که البته در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری همه این مسابقات میسر نبود و تمامی ‌فعالیت‌های ورزشی در سطح کشور تحت‌الشعاع این همه‌گیری قرار گرفتند؛ اما می‌توانیم در این زمینه این ادعا را داشته باشیم که پرکارترین و پرتلاش‌ترین فدراسیون ورزشی کشور در دوره همه‌گیری کرونا فدراسیون ورزش کارگری بوده است؛ چراکه ما بیش از ۴۰ رشته ورزشی را به‌رغم شرایط کرونایی برگزار کردیم.

رمضی با تاکید بر اینکه در خصوص الزامات کارگاه‌ها و اهتمام آنها به امر ورزش در واقع شاهد وجود خلاء قانونی هستیم و با توجه به در جریان بودن ویرایش و اصلاح قانون کار، آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین متصل به آن نیز در خصوص ورزش کارگری در انتظار اصلاح هستند، اظهار داشت: عدم وجود الزامات قانونی لازم و قوانین بالادستی حمایتی در حوزه ورزش کارگری و قوانینی که از محل اجرای آن، منابع مالی به متولیان ورزش کارگری برسد، عملاً بزرگترین آسیب حوزه ورزش کارگری است.

رمضی تصریح کرد: اگر مشکلات و نیازهای بنیادین و چالش‌های ورزش کارگری برطرف شود، می‌توان گفت که یکی از پرظرفیت‌ترین بخش‌های ورزش کشور، ورزش کارگری است و قطعاً در این صورت شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه خواهیم بود. در غیر این صورت با حالات سینوسی که در جریان توجه به ورزش کارگری در نهادهای مرتبط وجود دارد، نمی‌توان موفقیت مستمر را برای ورزش کارگری متصور بود. اگر خواهان موفقیت ورزش کارگری هستیم باید توجه و شناخت این ورزش اتفاق افتد.

مسابقات ورزشی کارگران و ورزش‌های همگانی

رویدادهای ورزشی انجام شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن در سطح کشور، کاهش نزدیک به سه برابری را تجربه کرده و از ۱۴۲۹ رویداد به ۴۷۸ مورد رویداد ورزشی رسیده است و همچنین بر اساس شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، حضور ورزشکاران کارگر ایرانی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی کارگران در سال ۱۳۹۹ به صفر رسید و این در حالی است که این آمار در سال ۱۳۹۸ ۷۳ مورد عنوان شده است.

مجموعه‌های ورزشی جامعه کارگری

مجموعه‌های ورزشی به عنوان اساسی‌ترین زمینه در خصوص ترغیب جامعه کارگری به امر ورزش از نوع غیر حرفه‌ای یا در قالب قهرمانی می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء سلامت جامعه و کارگران داشته باشد و بر این اساس، جدیدترین آمار وجود مجموعه‌های ورزشی نشان می‌دهد که آن‌ها در سال گذشته با افزایش یک موردی به ۱۸۷ مجموعه ورزشی در سطح کشور رسیده است.

در آخرین آمار حوزه ورزش وزارت کار علاوه بر مجموعه‌های کامل ورزشی کارگری در سطح کشور، به مکان‌های ورزشی نیز اشاره شده است که بر اساس این آمار، فضای سرپوشیده۲۵۲ مورد، فضای روباز ۱۲۸ مورد، سالن ورزشی ۲۶۳ مورد، زمین ورزشی ۱۶۵ مورد و استخر ۵۴ مورد عنوان شده است که به غیر از زمین ورزشی و استخر، مکان‌های دیگر ورزشی در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است و این روند نشانه مثبتی از روند مناسب توجه به ساخت مکان‌های ورزشی مخصوص جامعه کارگری است.

ورزش کارگری در دوران شیوع کرونا

اثرگذاری شرایط شیوع بیماری کرونا بر فعالیت‌های جاری تولیدی و خدماتی در کشور و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل وقوع پیک‌های مختلف کرونایی و رعایت شرایط بهداشتی برای پیشگیری از حاد شدن شرایط همه‌گیری، علاوه بر آثار مخرب اقتصادی، شرایط و زمینه فعالیت‌های ورزش کارگری را با مشکل و اختلال مواجه شاخته و بخشی از بدنه کارگران ورزشکار به دلیل این وضعیت موفق به دنبال کردن ورزش‌های کارگری به صورت حرفه‌ای نشدند.

شرایط همه‌گیری کرونا در کشور در طول ۲ سال گذشته موجب کاهش سرعت فعالیت ساخت مجموعه‌ها و مکان‌های ورزشی مخصوص کارگران در کشور نیز شده است که این مهم با تثبیت شرایط سلامت جامعه و تزریق واکسن کرونا در بین افراد و بخصوص کارگران و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب قابل جبران است.

گفتنی است که همه‌گیری کرونا همچنین برنامه‌ریزی وزارت کار، کارگاه‌ها و فدراسیون ورزش‌های کارگری را در خصوص اجرای مسابقات دوره‌ای داخلی و حضور در مسابقات بین‌المللی را در مدت همه‌گیری با مشکل موجه کرده و موجب عدم اجرای برنامه‌های تدوین شده ورزشی در کشور شد.

بهره‌مندی تامین اجتماعی از ظرفیت ورزش کارگری

بر اساس آمارهای رسمی سازمان تامین اجتماعی، بخش بسیار بزرگی از هزینه‌های جاری این سازمان در قالب بودجه مصوب سالانه در راستای تامین نیازهای درمانی و گسترش خدمات حوزه بهداشت و درمان مصرف می‌شود و توجه به جمعیت بیش از ۴۲ میلیون نفری تحت پوشش این سازمان که بخش بزرگی از آن را جامعه کارگری تشیل می‌دهد، توجه و تمرکز در راستای سلامت جسمی و روحی کارگران می‌تواند کاهش هزینه‌های درمان تامین اجتماعی را بدنبال داشته باشد.

توجه به سلامت و نشاط این بخش از جامعه به عنوان نیروهای مولد و اثرگذار در امر تولید و بهره‌وری اقتصادی، طبیعتاً باید مورد تمرکز دولت‌ها و تصمیم‌گیران خاص حوزه ورزش قرار گیرد که در کشور ما وزارت ورزش و جوانان و  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی و نهادهای مرتبط با ورزش کارگری و کارفرمایان و کارگران به عنوان تأثیرگذاران و بازیگران امر ورزش کارگری مورد نظر هستند.

حمایت دولت و بخش خصوصی از ورزش کارگری در قالب های حرفه ای و همگانی می تواند مشوق مناسبی در جامعه برای گرایش به ورزش و تندرستی و همچنین نیروی انگیزشی قابل توجهی در شکل گیری روند افزایشی بهره وری نیروی کار باشد و تحقق این شرایط نیازمند بسترسازی و حمایت دولت، وزارت ورزش، وزارت کار و همکاری دستگاه های مرتبط است.

کد خبر: 41428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =