تعاونی‌ها بازوی قدرتمند اقتصاد کشور

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مقوله تعاونی‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این درحالی است که تعاونی‌ها بازوی قدرتمند اقتصاد مردم و کشور هستند و بسیاری از مناسبات اقتصادی باید حول محور تعاونی‌هاباشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مهدی مسکنی در نشست تخصصی «معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های تعاونی سهامی عام» که در سالن اجتماعات شرکت توسعه‌ساز فولاد ایران برگزار شد، افزود: نگاه ما به تعاون باید براساس نگرش «باید» ها باشد؛ زیرا تعاونی‌ها نقش موثری در اقتصاد کشور و مردم جامعه دارند و از این رو گسترش فعالیت تعاونی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از فعالان بورس اطلاعات کاملی از فعالیت تعاونی‌ها ندارند؛ این درحالی است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، تعاونی‌ سهامی عام تشکیل شده است و این مسئله نشان می‌دهد که در زمینه معرفی تعاونی‌ها باید تلاش بیشتری شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی نیاز به تجدید «برند» دارد، گفت: یک تعاونی در سوئیس به دلیل تولید شکلات‌های ارگانیک، دارای محصولات گران‌قیمت است؛ اما تعاونی‌ها در ایران معروف به تولید و عرضه اجناس ارزان هستند.

مسکنی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌های دنیا در قالب تعاونی فعالیت دارند ازجمله تیم‌های رئال مادرید، بارسلونا و لالیگا که این مسئله نیز نشان دهنده جایگاه مهم تعاونی‌ها است. این مسائل باید تعریف و شفاف‌سازی شود.   

وی افزود: فرانسه در برنامه اقتصادی با داشتن ۶۷.۳ تعاونی ۱۸.۳ درصد جی. دی. پی کشور را برعهده دارد؛ اما ما با داشتن ۹۷ هزار تعاونی آن‌طور که باید در فضای اقتصادی نقش نداریم. از این‌رو باید مسائل حوزه تعاونی‌ها شناسایی و نیز برطرف شود که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از دلایل عدم اقبال تعاونی‌ها این است که به فعالیت این حوزه  طور مناسب توجه نشده است. در قدم نخست باید به نسبت به فعالیت تعاونی‌ها، باور ایجاد کنیم و داشتن باور از مسائل جدی در پیشبرد اهداف هر فعالیت به شمار می‌رود.

مسکنی با بیان اینکه ۴ هزار همت (هر همت ۱۰۰۰ میلیارد تومان) پول سرگردان در دست مردم وجود دارد، گفت: تعاونی‌ها قدرت آن را دارند که این سرمایه‌ها را جلب کنند و تعاونی‌ها می‌توانند پول خلق کنند؛ در این راستا، ارتباطات و پی‌گیری امور، بزرگ‌ترین راهبرد است.

وی با اشاره به فرازهای از سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص تعاون، از جمله اینکه «نسخه نجات‌بخش کشور تعاون است» و «تعاون چشمه جوشان اشتغال است»، تصریح کرد: از این‌رو فعالان این عرصه از جایگاه مهمی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور برخوردارند.

ضرورت ایجاد تعاونی سهامی عام در هر استان

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید در هر استان تعاونی سهامی عام داشته باشیم، افزود: در قدم نخست، پرچم بورس تعاون را بالا برده‌ایم؛ تعاونی‌های سهامی عام باید به صورت الگو درآید. همچنین لازم است تا بانک تعاون با محوریت تعاونی سهامی عام (بانک مردمی) ایجاد شود و ضرورت فعالیت تعاونی‌های سرمایه‌گذاری توسعه ایران وجود دارد.

مسکنی خطاب به فعالان عرصه تعاونی‌های کشور، اظهار کرد: امروز فرمانده گردان‌های جهاد بزرگ اقتصادی شما هستید و لازم است گفتمان تعاون را ایجاد کنیم تا مسائل و مشکلات تعاونی‌ها بررسی شود.

وی نسبت به برگزاری جلسات تعاونی‌ها به صورت مستمر تاکید کرد و حضور مسئولان حوزه اقتصادی را در این جلسات ضروری دانست و گفت: باید رویه موجود در زمینه فعالیت تعاونی‌ها تغییر کند و با عزم و ارده و همدلی و مشارکت، موانع فعالیت این حوزه برداشته شود.

کد خبر: 41632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =