مهارت‌آموزی؛ کلید اشتغال ارزان

اشتغال به عنوان پایه اصلی اقتصاد خانوار و یکی از ارکان اساسی تولید، همواره مورد توجه و تمرکز دولت‌ها و جمعیت فعال کشور بوده است و ضرورت سیاستگذاری بازار کار و تولید، متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی، موضوعی است که باید در قالب برنامه‌ریزیهای کلان توسعه محور کشورها مدنظر قرار گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، موضوع اشتغال در بخش‌های مختلفی مانند اقتصاد، نیروی کار، آموزش مهارت، دستمزد، تولید و مسائل مرتبط با آن و بسیاری دیگر از موارد قابل طرح در این خصوص قابل بررسی و تصمیم‌سازی است و در این میان، آموزش مهارت نیروی کار به عنوان یکی از مسائل مهم اثرگذار در بخش اشتغال و تولید، افزایش بهره وری نیروی کار و زمینه سازی در تسریع توسعه و رونق تولید را موجب خواهد شد.

همچنین موضوع مهم ایجاد فرصت های شغلی که در بسیاری از شرایط نیازمند بسترسازی گسترده و صرف هزینه های هنگفت است و البته نیازمند سیاستگذاری کلان کشور در راستای ایجاد شغل گسترده برای کارجویان،  تحت شرایطی می تواند از طریق آموزش مهارت های فنی و تخصصی به نیروی کار در قالب فعالیت نهادها، دستگاه ها و مراکز آموزش مهارت، زمینه ساز توجه به امکان ایجاد اشتغال با اتکای به همین آموزش‌های فنی باشد.

ارائه آموزش‌های مهارتی در بین کارجویان و همچنین تلاش در خصوص تربیت نیروی کار ماهر فعال در واحدهای تولیدی در راستای ارتقاء سطح دانش فنی و مهارتی، بستری برای توجه افراد، کارفرمایان و کارآفرینان به داشته های مهارتی در مسیر خلق فرصت های شغلی بوجود می آورد.

اگر به موضوع ایجاد فرصت های شغلی نگاه متفاوتی داشته باشیم و در این مسیر، نیروی کار ماهر و امر مهارت را در مقابل سرمایه، مبنا قرار دهیم، می توان با اتکا به توان مهارتی افراد خلق شغل کرد و از این امکان و شرایط برای کارآفرینی و گسترش اشتغال استفاده کنیم و اینجا است که اهمیت و ضرورت امر مهارت و سیاستگذاری در این حوزه بدرستی روشن می شود.

   اشتغال با سرمایه کم از طریق مهارت‌آموزی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: مساله جدی که در ارتباط با ایجاد اشتغال مطرح است، این که لزوماً ایجاد اشتغال با سرمایه زیاد مدنظر نیست، بکله با مهارت‌آموزی می‌شود با سرمایه کم شغل ایجاد کرد.

«حجت الله عبدالملکی» روز (دوشنبه) در اختتامیه نمایشگاه فرصت‌های شغلی مهارت‌های کم‌سرمایه‌محور، گفت: در این نمایشگاه که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد، ۱۲۰  شغل از حدود ۴۰۰ شغل با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان به نمایش در آمد که این مشاغل با سرمایه کم و مهارت محور قابل اجراست.

به گفته وی اگر مهارت آموزشی را توسعه و ترویج دهیم، می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه‌های بیشتر ایجاد کنیم، امروز نیز در این نمایشگاه مربیانی را دیدم که با سرمایه کم تا هفت هزار شغل ایجاد کردند.

عبدالملکی با اشاره به ایجاد مشاغل کم سرمایه‌بر، خاطرنشان‌کرد: در ۲ سال گذشته مساله ای را مطرح کردیم که با سرمایه یک میلیون تومان هم می‌شود کسب و کاری را شروع کرد، امروز هم در این نمایشگاه کارهای تولیدی را دیدیم با اینکه از  چند سال گذشته شروع شده و اجناس گران‌تر شده است اما با یک میلیون تومان نیز می شود اشتغال ایجاد کرد.

 وی گفت: با سرمایه بیشتر کارهای بهتری می شود انجام داد، همچنین مشاغل نوین رو به رشد و پیشرفت هستند از این رو کشورمان از جهت ایجاد اشتغال برای جوانان در حوزه کسب و کارهای خرد، مشاغل خانگی و کم سرمایه آینده خوبی دارد.

عبدالملکی اضافه‌ کرد: قوانین مختلفی برای اعطای تسهیلات از وام‌های خرد تا چند صد میلیون تومانی بر اساس شرایطی شورای پول و اعتبار داریم و در شورای عالی اشتغال نیز ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و کسب و کارها در نظر گرفته شده است که بعد از تصویب بودجه ۱۴۰۱، به تصویب دولت خواهد رسید و از فروردین هم شروع می شود.

وزیر کار از اینکه در گذشته تاکید بر روی مشاغل صنعتی بسیار سرمایه‌بر بوده است، ابراز تاسف کرد و افزود: اکنون در دوره جدید ما می خواهیم از ظرفیت مشاغل مهارت محور و کم سرمایه استفاده کنیم که امیدواریم بخش قابل توجهی از بار اشتغال برداشته شود.

شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی جدید کم‌سرمایه‌بر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی جدید هر یک با سرمایه‌گذاری یک میلیون تومان در کشور خبرداد و گفت : تلاش‌ها بر توسعه این مشاغل برای اشتغالزایی معطوف شده است.

غلامحسین حسینی روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه فرصت‌های شغلی که در مرکز تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود:  تلاش ما این است که با نشان دادن  مشاغل کم سرمایه بر در قالب  نمایشگاه به خانواده‌ها و جوانان خلاق این پیام را برسانیم که ایجاد شغل و راه‌اندازی کسب وکار با یک مهارت قابل انجام است.

به گفته وی: آموزش این مشاغل در مراکز دولتی  آموزش فنی حرفه ای در حدود ۴۰۰ کارگاه  کشور برای جویندگان کار رایگان است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی افرادی که مهارت آموخته مراکز فنی حرفه ای هستند برای دریافت وام به مراکزی همچون صندوق کارآفرینی معرفی می‌شوند تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

وی ادامه داد: سازمان آموزش  فنی حرفه ای با هدف ایجاد اشتغال مهارت محور فعالیت می کند ضمن آنکه ۴۵ درصد هنرجویان سازمان  آموزش فنی حرفه ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که با هدف آموزش مهارت فعالیت در بازار کار ثبت نام می‌کنند و بیشتر این افراد پس از مهارت آموزی جذب بازار کار می شوند.

سیاست برد-برد اشتغال

سیاست کلان دولت سیزدهم در قالب ایجاد ۴ میلیون فرصت شغلی در طول دوره تصدی دولت و ضرورت اشتغالزایی گسترده جهت ایجاد فرصت شغلی برای کارجویان و جمعیت بین ۲.۵ تا ۴ میلیون نفر بیکار در جامعه، لزوم توجه به تمام روش های کارآفرینی  و خلق فرصت های شغلی را روشن می کند و با این حال اگر امکان زمینه سازی برای اشتغالزایی گسترده با سرمایه کم فراهم باشد، سیاست برد - برد توسط دولت و به نفع کارجویان و در راستای تقویت تولید اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: 42363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =