تحقق عدالت اجتماعی با گسترش پوشش بیمه‌ای

گسترش و تعمیم پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف مردم در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برقراری امنیت اجتماعی است. امروزه امنیت اجتماعی نیز نوعی توانمندی جامعه برای مراقبت از گروه‌های اجتماعی و قومی ‌در برابر تغییرات، تهدیدها و حفظ سلامت افراد جامعه است.

به گزارش آتیه آنلاین، امنیت اجتماعی یکی از ارکان مهم هر جامعه توسعه‌یافته است. در دنیای امروز که انسان‌ها هر روز بیش از گذشته، از تکیه‌گاه‌های سنتی مانند خانواده، قبیله، فرزندان و... فاصله می‌گیرند و نوسانات اقتصادی و اجتماعی به جزیی از زندگی آنها تبدیل ‌شده، وجود سازوکاری برای حمایت از افراد در زمان وقوع بحران‌های مالی و مخاطرات اثرگذار بر سلامت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. تأمین‌اجتماعی به ‌منزله حمایتی است که جامعه در قبال پریشانی‌های اجتماعی و اقتصادی پدید آمده، به‌ واسطه قطع یا کاهش شدید درآمد افراد بر اثر بیکاری، بیماری، بارداری، از کار افتادگی، سالمندی، فوت و همچنین افزایش هزینه‌های درمان و نگهداری خانوار (عائله‌مندی) به اعضاء خود ارائه می‌دهد. در کشور ما در اصل (۲۹) قانون اساسی، به‌ صراحت به مقوله تأمین‌اجتماعی پرداخته ‌شده است. ماده مزبور مقرر می‌دارد: «برخورداری از تأمین‌اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌- درمانی و مراقبت‌های پزشکی به‌ صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی ‌و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند.» در این خصوص، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز فلسفه ایجاد این سازمان از منظر حاکمیتی را «فراهم شدن فرصت برابر برای بیمه شدن همه مردم» برشمرده و می‌افزاید: «حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر شاغل فاقد بیمه در کشور داریم که باید این افراد از خدمات بیمه برخوردار باشند.»

تأمین بیمه برای آحاد مردم یک ضرورت است
گسترش و تعمیم پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف مردم در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برقراری امنیت اجتماعی است. امروزه امنیت اجتماعی نیز نوعی توانمندی جامعه برای مراقبت از گروه‌های اجتماعی و قومی ‌در برابر تغییرات، تهدیدها و حفظ سلامت افراد جامعه است. با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان تأمین‌اجتماعی در نشستی با عنوان «بررسی راهکارهای توسعه بیمه‌ای و پوشش بیمه اجتماعی همگانی» به یافتن شگردها و شیوه‌های افزایش ضریب‌نفوذ بیمه‌ای پرداخت. در این جلسه هم‌اندیشی که با مشارکت حضوری و وبیناری مدیران بیمه‌ای سراسر کشور برگزار شد، موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بررسی راهکارهای پوشش بیمه‌ای و پوشش بیمه اجتماعی همگانی را از راهبردهای کلان در سازمان تأمین‌اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: «فرصت‌های منحصربه‌فردی در این سازمان وجود دارد که از آن باید برای رسیدن به هدف والای تأمین‌اجتماعی که همان ایجاد رفاه عمومی ‌و آسایش برای آحاد مردم است، استفاده کنیم. تحقق این راهبرد اصلی عملیاتی نمی‌شود؛ مگر اینکه یک پیوستگی منطقی با اجرا و عمل داشته باشد. تکلیف ما است که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن و استفاده از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی برای همه مردم در دسترس باشد. فقط تأمین منابع مدنظر نیست بلکه از منظر رفاه عمومی، سازمان تأمین‌اجتماعی یک دستگاه حاکمیتی است که باید رفاه عمومی ‌و امنیت اجتماعی را افزایش دهد. طبق اصل (۲۹) قانون اساسی، تأمین‌اجتماعی حق همگانی و عمومی ‌و تکلیف دولت عنوان شده و از این رو حق دسترسی بیمه شدن نباید محدود شود و هیچ محدودیتی برای این حق همگانی قائل نیستیم. برای فراهم ساختن حق همگانی بیمه برای عموم مردم باید برنامه مشخص داشته باشیم. باید وظیفه همه بخش‌های مختلف این سازمان به طور واضح تعیین و شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی شفاف تعریف شده باشد. از منظر کلان کشور نیز تأمین بیمه برای همه مردم یک ضرورت است تا در مخاطرات و آسیب‌ها مورد حمایت قرار گیرند. تأمین‌اجتماعی نیز باید در تأمین امنیت اقتصادی و اجتماعی برای ذی‌نفعان فعال‌تر باشد.»

تضمین امنیت اجتماعی شهروندان با پوشش بیمه‌ای
فرهاد سلیمان‌منش، سرپرست اداره‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ ‌گفت: «تأکید مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مبنی بر پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف یک راهکار تحولی در سازمان اجتماعی است و همه مسئولان و کارکنان باید بدون هیچ محدودیتی برای این حق همگانی تلاشی دوچندان داشته باشند.» وی با اشاره به عملکرد اداره‌کل غرب تهران بزرگ گفت: «پس از اعلام راهبرد کلان سازمان مبنی بر اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از سوی مدیرعامل سازمان کارگروهی در سطح اداره‌ کل و شعب تشکیل شد و پس از آموزش بازاریابی به کارکنان، تشکیل سامانه اطلاع‌رسانی، اعزام بازاریاب‌ها به کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر و تعامل با کارفرمایان و طراحی و ملزومات تبلیغی و اطلاع‌رسانی رسانه‌های گوناگون از طریق شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها را در دستور کار قراردادیم.» سلیمان‌منش با اشاره به ظرفیت بازرسی و انجام فرایندهای عملیاتی گفت: «آمار دقیقی از اشتغال کارگاه‌های زیرزمینی نداریم. در سطح استان تهران از طریق بازرسی قانونی از کارگاه‌هایی که فرار بیمه‌ای دارند می‌توان ضمن تحت پوشش قرار دادن کارگران، امنیت اجتماعی شهروندان را نیز تضمین کرد.»
وی حضور رؤسای ادارات اداره‌ کل، رؤسا و معاونان شعب را در اجرای این طرح ملی در سطح غرب تهران بزرگ یکی از مهمترین راهبردها در برنامه‌ریزی و حضور در اجرای فرایندهای بازاریابی شعب بسیار اثربخش دانست و از تلاش‌های بی‌شائبه آنها تشکر کرد. سرپرست اداره‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ ظرفیت‌های تبلیغی در سطح استان تهران را بسیار بالا دانست و افزود: «اداره‌ کل غرب تهران بزرگ این آمادگی را دارد تا تبلیغات محیطی را در ایستگاه‌های مترو، ترمینال‌ها، میادین میوه‌وتره‌بار، فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و بیلبوردهای اتوبان‌ها و خیابان‌ها انجام دهد. همچنین جهت جذب پوشش بیمه‌شدگان خاص نسبت به استقرار غرفه پاسخگویی اقدام کند.» وی تأکید کرد: «بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و الکترونیکی بسیار مهم است و رسانه ملی در این راستا نقش کلیدی دارد.» سرپرست تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ بهره‌گیری بازاریابی از سوی کارگزاری‌ها یا شرکت‌های معتبر را عامل مهم در جذب پوشش بیمه‌های خاص دانست و تأکید کرد: «توجه به اصول بازاریابی بیش از تبلیغات در اجرای طرح پوشش بیمه فراگیر ایرانی اهمیت دوچندانی دارد؛ زیرا در هر منطقه‌ای از تهران یا هر شعبی از نظر بافت جمعیتی، سطح درآمد، موقعیت کارگاه‌ها، فعالیت صنفی، سطح تحصیلات و سرانه دریافت حقوق و... با هم متفاوت هستند و در اولین گام باید مخاطب‌شناسی صورت گیرد و سپس نحوه ارتباط با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

حق برخورداری از بیمه در سطح کشور به یک مطالبه ملی تبدیل شود
تورج بیات، سرپرست اداره‌ کل تأمین‌اجتماعی استان البرز گفت: «برخورداری از تأمین‌اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، ازکارافتادگی، پیری، بی‌سرپرستی، درراه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی، مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی. دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی‌ و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند.»
سرپرست اداره ‌کل تأمین‌اجتماعی استان البرز افزود: «بنابراین لازم است سازمان جهت برخورداری آحاد ملت از این حق تمامی ‌تلاش خود را به کار بگیرد تا این اصل در سطح کشور به یک مطالبه ملی تبدیل شود.»
وی ادامه داد: «با وجود اینکه بیش از چندین دهه از تأسیس سازمان می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از قوانین و مقررات آن تغییر چندانی نکرده است. مسلم است که نیازهای جامعه به مرور زمان تفاوت چشمگیری پیدا کرده و بدیهی است که ارائه خدمات قبلی پوشش‌های بیمه‌ای نمی‌تواند بیمه‌شدگان را راضی کند. در نتیجه نیاز است تا پوشش‌های جدید بیمه‌ای ارائه شود تا بیمه‌گزاران با پرداخت حق بیمه خود بتوانند بقای سازمان و برنامه‌ریزی‌های آتی خود را تضمین کنند.»
بیات با بیان اینکه «قانون اعداد بزرگ یکی از اصول اکچوئری بیمه‌ای است»، گفت: «هرچه تعداد بیمه‌پردازان بیشتر باشد آسیب‌پذیری سازمان کمتر و برنامه‌ریزی آسان‌تر می‌شود؛ زیرا افزایش بیمه‌پردازان، افزایش منابع مالی و متعاقب آن افزایش کیفیت خدمات را به دنبال خواهد داشت. البته در کنار افزایش بیمه‌شدگان سازمان باید از بیمه‌گریزی نیز جلوگیری شود.»
وی افزود: «شاغلان بخش غیررسمی‌ اقتصاد نیز به علل متعددی از پوشش تأمین‌اجتماعی خارج هستند. پیشنهاد ما انجام «بازرسی مشاوره‌ای» است تا با مراجعه بازرس سازمان به کارگاه‌ها، علاوه بر صورت‌برداری، تمامی ‌اطلاعات مورد نیاز را به کارفرما ارائه داده و وی را آماده پرداخت حق بیمه کارکنان خود کند.»
سرپرست اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان البرز ادامه داد: «همچنین ضرورت دارد تا با ارائه حمایت‌های تشویقی و برقراری عدالت بین کارفرمایانی که حق بیمه خود را در موعد مقرر پرداخت می‌کنند و کارفرمایانی که با تأخیر چندین ماهه یا عدم پرداخت حق بیمه، همکاری لازم را با سازمان ندارند، تفاوت‌هایی ایجاد شود.»

نقش تبلیغات در جذب بیمه‌شدگان جدید
به گفته کارشناسان، تأمین‌اجتماعی کالا نیست، بلکه خدمتی غیرملموس است که نیاز به گفت‌وگو و آگاهی‌بخشی به مخاطبان دارد؛ از این رو ضرورت دارد سازمان تأمین‌اجتماعی برای افزایش ضریب‌نفوذ خود در جامعه از شیوه‌ها و شگردهای مختلف تبلیغات و بازاریابی استفاده کند و جذب، هدایت و آموزش به بیمه‌شدگان و کارفرمایان، بر مبنای اصل مخاطب‌شناسی و پیگیری درخواست‌های منطقی مخاطبان از طریق بازاریابی؛ به عنوان مهمترین نگرش تغییر در شیوه تبلیغاتی، در دستور کار قرار گیرد. بدیهی است هدف هر تبلیغی مورد توجه قرار گرفتن از سوی مخاطبان آن است. در واقع تأثیر پیام بر مخاطبان به قضاوت آنها درباره فرستنده پیام و اعتبار آن بستگی دارد. از آنجایی که سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور که بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و از قدمت ۷۰ ساله برخورداراست، از این‌ رو دارای جایگاه و اعتبار خاصی در نزد مردم است و از سایر مؤسسات بیمه‌ای نوپا قابل تمیز و تشخیص است. از سویی ارائه تبلیغ از رسانه ملی که از دامنه وسیع و متنوع مخاطبان برخوردار است، می‌تواند به طور چشمگیری بر افکار عمومی ‌در برندسازی و توسعه برند خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی اثرگذار باشد. به نظر می‌رسد متأسفانه طی سال‌های متمادی، از این فرصت مناسب برای معرفی خدمات، حمایت‌ها و فرصت‌های بیمه‌ای به خوبی استفاده نشده است. با توجه به هدف‌گذاری فعلی سازمان بر قشر بانوان و جوانان و معرفی طرح بیمه فراگیر به خانواده‌های ایرانی، رسانه ملی می‌تواند به عنوان یک محمل مناسب، صدا و پیام سازمان را به اقشار مختلف مردم برساند.

۴ اصل بازاریابی بیمه‌ای
متخصصان بازاریابی می‌گویند «بازاریابی بیمه» بر چهار اصل استوار است که عبارتند از: ۱- انتخاب جامعه هدف (هدفگذاری) ۲- شناخت جامعه هدف (مخاطب‌شناسی) ۳- اعتمادسازی ۴- تبلیغات در بازاریابی بیمه یا مارکتینگ. نخستین گام، انتخاب جامعه هدف مورد نظر است که باید مشتریان بالقوه را شناسایی و هدف‌گذاری کرد. در حال حاضر در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، سازمان بر بیمه خانواده‌ها به عنوان مخاطبان بالقوه، هدف‌گذاری کرده است. گام دوم شناخت جامعه هدف یا مخاطب‌شناسی است. در این گام سازمان باید به نیاز و انتظارات مخاطبان مورد نظر خود یعنی دانشجویان، بانوان و فرزندان‌شان توجه کرده و متناسب با آن خدمت مورد نظر را معرفی کند. به عنوان مثال دانشجویانی که از نظر درمان از طریق پدر خانواده تحت پوشش قرار می‌گیرند، می‌توانند با انتخاب کمترین ضریب پرداخت حق بیمه (۱۲ درصد) از بیمه بازنشستگی بهره‌مند شوند. گام سوم که مهمترین گام محسوب می‌شود، اعتمادسازی است که در این مرحله کارکنان سازمان نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در واقع کارکنان از طریق ارتباط مؤثر می‌توانند زمینه اعتماد را در مخاطبان ایجاد کنند. یقیناً زیرساخت ارتباط مؤثر، برخورداری کارکنان تأمین‌اجتماعی از فن مذاکره و گفت‌وگو است. از این ‌رو، آموزش کارکنان و آشنایی آنها با فنون مذاکره از ضرورت‌هایی است که باید مدیران سازمان به آن، به طور جدی توجه کنند. اعتمادسازی دو هدف را دربردارد، اول موجب جذب مخاطب جدید می‌شود که در واقع مفهوم بیمه در قلب خانواده‌های ایرانی رسوخ می‌کند و دوم اینکه وفاداری را در میان بیمه‌شدگان فعلی ایجاد می‌کند.

کد خبر: 42498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =