زیرساخت لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: چون زیر ساخت لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، با اعمال این سیاست زمینه افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود.

امیر میران‌آملی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مزایا و معایبی دارد.

وی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود، روی کیفیت محصولات اثر می‌گذارد و کیفیت آن بالا می‌رود اما با حذف ارز ترجیحی به جامعه هم فشار می‌آید.

میران‌آملی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی، تولیدکننده حداقل احتیاج به چهار تا پنج برابر نقدینگی امروز برای ادامه روند تولید دارد. این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر جامعه می‌گذارد زیرا این موردی نیست که به یک قشر خاص مرتبط باشد و کل ۸۰ میلیون نفر را تحت تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: چون زیر ساخت لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، اعمال این سیاست مشکل ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: ما اگر بخواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم، توان خرید مردم پایین می‌آید.

وی اضافه کرد: امروز بازار تابع عرضه و تقاضا است. توان تولید ما بسیار بالاست. وقتی زمینه مصرف نباشد، تولیدات روی دست تولیدکننده می‌ماند از سوی دیگر تولیدکننده توان تامین مواد اولیه به خاطر نیاز به نقدینگی بالا را ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی از دو طرف هم به تولید فشار می‌آید و هم به مصرف کننده فشار می‌آید.

میران‌آملی عنوان کرد: دولت وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تولیدکننده می‌دهد، قطعا می‌تواند در تولید و صادرات دخالت کند. کیفیت مرغ ایران برای صادرات خیلی مناسب است اما به خاطر کمبود داخل، دولت در هر زمان که بخواهد، جلوی صادرات را می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بردارد و همه چیز آزاد شود، توان صادراتمان بالا می‌رود. با این زیرساختی که در تولید داریم، تلاش می‌کنیم که محصولاتمان را صادر کنیم ولی دولت نمی‌تواند به هر دلیل به بازارهای صادراتی ورود کند و جلوی صادرات ما را بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: با حذف ارز ترجیحی، آن تولیدکننده‌ای در بازار باقی می‌ماند که می‌تواند با کیفیت تولید کند. امروز هر مرغی با هر کیفیتی فروش می‌رود زیرا مصرف کننده احتیاج دارد. وقتی بحث کیفیت وسط بیاید و ارز آزاد شود، تولیدکننده‌ای باقی می‌ماند که بتواند در بازارهای دنیا رقابت کند.

وی اضافه کرد: امروز دولت روی محصولات قیمت می‌گذارد و حتی مازاد تولید را خریداری می‌کند. با حذف ارز ترجیحی، قیمت‌گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد و بازار خودش را تنظیم کند. رفتاری که در همه جای دنیا وجود دارد.

کد خبر: 43539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =