صیانت از کارگران با ارتقاء ایمنی کار

ایمنی محیط کار به عنوان یکی از بسترهایی که در قانون کار و آیین‌نامه‌ها و مقررات سازمان بین‌المللی کار مورد اشاره قرار گرفته است از جمله وظایف مهم کارفرمایان و دولت در قبال نیروی کار است که در واقع تامین‌کننده امنیت جانی و روانی نیروی کار خواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین، آمار بالای حوادث ناشی از کار بخصوص در برخی حوزه‌ها مانند فعالیت‌های ساختمانی و معدن که بالاترین آمار حوادث فوتی و آسیب دیدگی نیروی کار را به خود اختصاص داده اند در واقع باید در تصمیم‌سازی های مرتبط با سیاستگذاری ایمنی کار اثرگذار باشند و مسئولان مرتبط با استناد به ضرورت های ایمنی محیط کار و پراکندگی آمار حوادث ناشی از کار باید اقدام به تصمیم گیری در این خصوص داشته باشند.

ایجاد محیط امنی که کارگران را از مجموعه آسیب های ناشی از کار دور نگاه می‌دارد و امنیت جسمی و روحی نیروی کار که برای اشتغال در محیط های مختلف کارگاهی مورد توجه خواهد بود، وظایف تعریف شده دولت به عنوان ناظر، تدوین کننده الزامان و مقررات ایمنی و نیز تامین کننده بخشی از شرایط ایمن در محیط های کاری و همچنین بخش خصوصی در قالب کارفرمایان و در چارچوب اجرا کننده مقررات و آیین نامه های ایمنی محیط کار است.   

تلاش در راستای کاهش حوادث ایمنی کار

«علی حسین رعیتی فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص الزام اجرای قانون کار می گوید: بنگاه ها و واحدهای اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید جلودار اجرای قانون کار باشند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت رعایت ایمنی در محیط کار اضافه می کند: با توجه به آمار حوادث ناشی از کار که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی به وجود می آید و علیرغم اینکه این آمار از میانگین جهانی کمتر است اما باید تلاش شود که همین تعداد کاهش یابد و به جد از نیروی کار نیز صیانت شود.

رعیتی فرد با بیان اینکه که امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان بین‌المللی کار ( ILO) در راستای ارتقای ایمنی و به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار استفاده کنیم، عنوان می کند: با تصویب لایحه مقاوله نامه بازرسی کار در مجلس، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های سازمان بین المللی کار  ( ILO) در راستای ارتقای ایمنی و به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به  اینکه ۴۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بین کارگران ساختمانی است، خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی و در راستای کاهش حوادث ناشی از کار، کارفرمایان و پیمانکارانی که در مناقصات شرکت می کنند باید تایید صلاحیت حفاظت و ایمنی را از حوزه معاونت روابط کار دریافت کنند.

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تدوین کمیته انضباطی و آئین نامه انضباطی در واحدهای تولیدی از الزامات مرتبط با این بخش است.

کاهش حوادث کار در قالب بازرسی

اهمیت حضور و استمرار بازرسان کار در موضوع اثرگذار بازرسی از کارگاه‌ها می‌تواند شرایطی را موجب شود تا کاهش آمار ‌حوادث ناشی از کار را به دنبال ایجاد ایمنی بیشتر در محیط کار شاهد باشیم.

‌بدون تردید بازرسی از کارگاه‌ها و تلاش در راستای ارتقاء ایمنی محیط کار، اثرگذاری قابل توجهی بر ایجاد شرایط امن اشتغال توسط ‌کارفرمایان دارد. همچنین نیروی کار نیز با توجه به بسترهای ایجاد شده در حوزه ایمنی است که باید با رعایت موارد ایمنی منطبق بر ‌قانون، در حوزه کاهش آمار حوادث ناشی از اثرگذاری لازم را داشته باشد. ‌

قانون در حوزه ضمانت اجرایی قوانین و مقررات ایمنی مرتبط با محیط کار، نهادهای نظارتی را تحت عنوان بازرسی کار در نظر گرفته  و در واقع بازرسی کار، سیستمی ‌به منظور اجرای خط‌مشی کاری و نظارت بر آن از طریق وضع قوانین و استانداردها است و از این ‌رو می‌بایست بازرسان کار از استقلال در نظام اداری برخوردار باشند تا اختیارات و وظایف خود را به شکل منصفانه همگام با ‌مسئولیت اداری و فارغ از فشارهای غیرمرتبط انجام دهند. ‌

تاکید قانون در خصوص سلامت و بهداشت کارگران / وقوع ۱۳هزار حادثه کار سالانه

طبق ماده (۹۱) قانون کار، کارفرمایان و مسئولان واحدهای موضوع ماده (۸۵) این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورایعالی حفاظت ‌فنی برای تأمین‌ حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و ‌چگونگی کاربرد وسایل مذکور را نیز آموزش دهند.

برای دولت در جایگاه حاکمیت، وظایف ساختارسازی و تدوین الزامات عمومی ‌ایمنی کار و نظارت عالی پیش‌بینی شده که این موضوع از ‌طریق تدوین مقررات ایمنی و حفاظت فنی از طریق شورایعالی حفاظت فنی انجام می‌شود و در حقیقت وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی در کنار سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع کار، اشتغال، تولید و بهداشت، تنها نقش نظارتی و حاکمیتی در بحث ایمنی کار را ‌برعهده دارد. ‌

آمار حوادث کار در ایران و جهان

بر اساس آخرین آمار و داده‌های حوزه حوادث کار و آسیب‌های شغلی، به صورت سالانه در حدود ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار سالانه در ‌کشور رخ می‌دهد که ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد آن به فوت نیروی کار منجر شده و بسیاری دیگر افراد شاغل در کارگاه‌ها، در جریان حوادث ‌ناشی از آسیب‌های جسمی‌ و روحی را متحمل می‌شوند. ‌

همچنین بر اساس برآورد سازمان بین‌المللی کار (‌ILO‌) به صورت روزانه حدود ۶ هزار نفر در اثر حوادث و بیماری شغلی در جهان فوت ‌می‌کنند و سالانه ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر از کارگران در سطح جهان به علت حوادث شغلی و بیماری‌های شغلی جان خود را از ‌دست می‌دهند و ۳۷۴ میلیون کارگر دیگر نیز از حوادث شغلی غیرکشنده رنج می‌برند. ‌

تأمین ایمنی کار در صورت اجرای قانون

تأکید قانون کار جمهوری اسلامی ‌ایران و سازمان بین‌المللی کار بر تهیه ابزار، امکانات و تجهیزات حفاظت فنی و ایمنی کار و تبیین ‌استانداردهای ایمنی محیط کار و همچنین تدوین و سیاستگذاری در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی و تلاش در راستای ‌ایجاد فرهنگ ایمنی کار در بین کارگران و کارفرمایان و البته اجرای مستمر بازرسی کار بر مبنای قانون در خصوص بسترسازی برای ‌محیط ایمن کار برای نیروی کار و نگاهی به آمار حوادث شغلی و آسیب‌های فردی منجر به مصدومیت و فوت کارگران، مجموعه شرایطی ‌است که در صورت سیاستگذاری و اجرا، تضمین‌کننده ایمنی محیط کار برای کارگران و کاهش‌دهنده آمار آسیب‌های شغلی خواهد ‌بود. ‌

کد خبر: 44390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =