حمایت تسهیلاتی از تعاونگران

صنعتگران و فعالان جامعه تولید و سرمایه‌گذاران در قالب فعالیت تولیدی و کارآفرینی و اشتغال نیازمند تسهیلات با بهره‌های بانکی پایین و در دسترس هستند و این دولت‌ها هستند که باید در راستای حمایت از چرخه تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی و شکل‌گیری رونق اقتصادی، تسهیلات ارزان و با شرایط آسان را برای تولیدکنندگان فراهم کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، زمانی که بسترهای لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت کارآفرینی در کشور در بخش‌های مختلف از جمله سیاست‌های حمایتی در قالب تسهیلات فراهم نباشد، امکان حضور و استمرار سرمایه در بخش تولید کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط، فعالان تولیدی و اقتصادی به سمت دیگرحوزه های پولساز تمایل پیدا می‌کنند و در این شرایط بسترهای اشتغالزایی و رونق تولید شکل نخواهند گرفت.

بخش تعاون به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد با سهم ۲۵ درصدی مشخص شده در اقتصاد کشور، با توجه به ظرفیت ها و توانمندیهای گسترده در صورتی می تواند ایفای نقش کافی و اثربخش در حوزه های مختلف تولیدی، خدماتی و کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصادی خود داشته باشد که علاوه بر حمایت های قانونی و زمینه سازی برای گسترش و توسعه فعالیت، از تسهیلات بانکی لازم با شرایط آسان و نرخ بهره پایین بهره مند شوند.

تسهیلات با نرخ پایین برای تعاونی‌ها در جریان است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، در ارتباط با تخصیص تسهیلات ارزان برای تعاونی ها گفت: نرخ تسهیلاتی که برای تعاونی ها در نظر گرفته شده، کاهش پیدا کرده است و این مزیت با یارانه هایی که از محل اعتبارات در نظر گرفته شده به تعاونی های سطح کشور اختصاص داده شده است.

مهدی مسکنی اظهار داشت: این روش کاهش نرخ تسهیلات اعطایی به تعاونی ها منجر به کاهش هزینه وام و تسهیلات این بخش شد که به تعاونی ها در اجرایی کردن تصمیمات و برنامه های آنها کمک شده باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آیین نامه کاهش نرخ تسهیلات درنظر گرفته شده برای تعاونی‌ها ابلاغ شده است، بیان داشت: ابلاغ اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین جهت یاری رسانی به مجموعه فعالیت‌های تعاونی های فعال در همه حوزه ها در سطح کشور در جریان قرار گرفته است.

معاون امور تعاون وزارت کار همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه کسب و کار تعاونی‌ها و اشتغال در این حوزه از ایجاد خط اعتباری ۲ هزارمیلیارد تومانی اشتغالزایی تعاونی‌ها خبر داد و گفت: با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون؛ خط اعتباری تسهیلاتی ۲هزار میلیارد تومانی جهت حمایت از طرح‌های اشتغالزای جدید، تکمیلی و توسعه تعاونی‌ها در بخش‌های تولید، توزیع وخدمات ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای منویات مقام معظم رهبری و با هدف مانع زدایی و پشتیبانی از اجرای طرح های اشتغالزای تعاونی های کشور تفاهم نامه ای با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری امضا شده تصریح می‌کند: بر این اساس، بخش تعاون، خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی را برای  حمایت از پایداری و توسعه کسب و کار های اشتغالزای تعاونی در طرح های در حال بهره برداری، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و توسعه طرح های موفق تعاونی ایجادکرده است.

مسکنی در خصوص خط اعتباری تسهیلات اشتغالزایی تعاونی‌ها تصریح کرد: این خط اعتباری، تکمیل کننده زنجیره ارزش، توسعه عمران شهرستان، مسکن، زنان، تعاونی های برتر ملی، استانی و مصوب سفرهای استانی و ... از طریق بانک توسعه تعاون است و با هماهنگی انجام شده با نهادهای مالی بخش تعاون، تسهیلات مذکور با در نظر گرفتن حداکثر تسهیل و تسریع  قانونی در اختیار طرح های واجد شرایط قرار خواهد گرفت.

 وی همچنین شرط اصلی برخورداری طرح ها از یارانه پیش بینی شده را به بهره برداری رسیدن طرح و تحقق تعهد اشتغال و مصرف صحیح تسهیلات مطابق طرح ارائه شده عنوان کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون سعی شده که در صوورت امکان تسهیل قانونی در تامین وثیقه ها و ضمانت های مورد نیاز تسهیلات برای تعاونی های واجد شرایط فراهم شود.

ارائه تسهیلات با ضمانت آسان

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از اعلام آمادگی این صندوق برای اجرایی‌ کردن دستور رئیس‌جمهور در زمینه ضمانت آسان برای اعتبارات خرد تعاونی‌ها خبر داده و می گوید: برای تامین مالی جمعی و رتبه‌بندی تعاونی‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام دارد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

«مهدی حسین‌نژاد» در نشست شورای معاونین و مدیران صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با ارائه گزارشی، آمادگی این صندوق را برای تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا به‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌ها، با تاکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌ای اعلام کرد.

وی همچنین از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تامین ضمانت‌های لازم برای شرکت‌های تعاونی در دولت سیزدهم خبرداد.

کد خبر: 45384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =