رعایت اصل قانونمداری و حفظ منافع سازمان

حمایت از حقوق جامعه بیمه‌شدگان و بهره‌مندی آنها از امتیازات و حمایت‌های قانونی و پیگیریهای مستمر در جهت رفع دغدغه‌های جامعه، هدف از بنیادی‌ترین اهداف اداره کل امور حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، عمران نعیمی اظهار داشت: در این راستا با رعایت اصول قانونی و حاکمیت قانون، تلاش گردیده با ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات  سبب افزایش حس رضایت در ذینفعان و به تبع آن ارتقاء جایگاه و موقعیت سازمان در بین جامعه مخاطبین خود شود.   از اهم اقدامات این دفتر در جهت نیل به مقصود یاد شده می توان به موارد ذیل اشاره داشت.

تنقیح، تلخیص و روانسازی بخشنامه ها و دستورات اداری در شورای مقررات زدایی:

با توجه به پایبندی سازمان بر لزوم تحقق عملی رعایت اصل قانونمداری و شفاف سازی مقررات سازمانی، جلوگیری از انباشت بخشنامه ها و دستورالعمل های تکراری، مشابه و مغایر و اطلاع شرکای اجتماعی سازمان از حقوق و تکالیف خود و نهایتاً رضایت بیمه شدگان و کارفرمایان، تنقیح بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان در دستور کار اداره کل حقوقی سازمان قرار گرفته است.

در این طرح تعداد ۲۰۰۰ بخشنامه با حضور صاحب نظران و ذینفعان بخشنامه اعم از کارفرمایان و اتاق اصناف و ...در ۴۰ بخشنامه موردی جمع بندی شده است. که در این فعالیت ضمن یکسان سازی رویه های سازمان در واحد های اجرایی موارد مغایر و در تعارض با قوانین جاری کشور مورد شناسایی قرارگرفته و اهتمام لازم درجهت اصلاح و جایگزین نمودن این موارد با مقررات و قوانین موضوعه صورت می پذیرد.

تنقیح مقررات و بخشنامه با حضور ذینفعان آن اعم از اعضاء‌اتاق بازرگانی و صنایع و کارفرمایان در جهت بهره گیری از خرد جمعی و نیل به هدف روان سازی بخشنامه ها با حفظ حقوق مشمولین آن می باشد.

لازم به ذکر است به تاسی از نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زادیی ها» از سوی رهبر انقلاب، شورای مذکور از تیرماه سال جاری به «شورای مقررات زدایی» تغییر نام یافته و با ترکیب اعضای جدید در جهت رفع ابهامات و رفع موانع اجرایی بخشنامه ها به فعالیت های خود کما فی سابق ادامه می دهد.

تشکیل کمیته مشترک آسیب‌شناسی با دیوان عدالت اداری:

معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در جهت ریشه یابی علل افزایش دعاوی علیه سازمان و پیشگیری از طرح دعاوی با موضوعات جدید در دیوان عدالت اداری با هدف چاره اندیشی و همفکری در جهت تضمین حقوق عامه اقدام به تشکیل کمیته آسیب شناسی و برگزاری جلسات مستمر با حضورکارشناسان حقوقی سازمان تامین اجتماعی؛ پیرامون قوانین ومقرراتی که منجر به طرح شکایات مکرر و متعددی علیه سازمان گردیده؛ نموده است. در این کمیته های مشترک تلاش می گردد تا با شناسایی به موقع عوامل سبب ساز طرح شکایات جدید، تلاش در جهت حذف و کاهش این علل شده و با چاره اندیشی راهکارهای عملی در این خصوص اتخاذ تصمیم می شود.

بررسی پیش نویس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری از حیث انطباق با قوانین و مقررات:

از آنجا که اجرای قوانین و مقررات مربوط به حوزه تأمین اجتماعی مستلزم برداشت صحیح از آنهاست لذا هرگونه تصمیم سازمانی درخصوص اعمال قوانین و مصوبات که در قالب صدور بخشنامه، دستورالعمل یا دستور اداری صورت می‌گیرد، می‌باید از جهت انطباق با قوانین و مقررات ملاک عمل، بررسی گردد و مطابق بخشنامه شماره ۵۵۹۳‌/۹۲‌/۱۰۰۰ مورخ ۱۳‌/۶‌/۱۳۹۲، صدور هر گونه بخشنامه، دستورالعمل و یا دستور اداری منوط به تأیید اداره کل حقوقی است.

بدیهی است بخشنامه‌هایی که پس از بررسی و تأیید صادر گردیده است اولاً، بسیاری از ابهامات قانونی را که ممکن است در مقام اجرا به وجود آید مرتفع می‌کند. ثانیاً، از بروز رویه‌ها و اقدامات چند گانه واحدهای اجرایی سازمان جلوگیری می‌نماید. ثالثاً، آمار شکایات و دعاوی بیمه‌شدگان و یا کارفرمایان در دیوان عدالت اداری و یا مراجع قضایی را که مستلزم عدم رضایت بیمه‌شدگان و صرف هزینه‌های گزاف برای سازمان خواهد بود به شدت کاهش می‌دهد.

دفاع از دعاوی سازمان درجهت حفظ حقوق بیمه شدگان:

اداره کل امور حقوقی و قوانین به عنوان یکی از ادارت کل معاونت حقوقی، امور مجلس و بین الملل، وظیفه حفظ و نگهداشت از منابع و ذخایر سازمان که به واقع سرمایه ها و حقوق مادی و معنوی بیمه‌شدگان و مشترکین این سازمان که اکثراً از اقشار زحمتکش جامعه اند،   را عهده دار می باشد. از این رو در راستای انجام این وظیفه بس عظیم و خطیر؛ از یکسو رصد فعالیت ها و اقدامات بخش های مختلف سازمان را به جهت انطباق فعالیت ها و انجام امور با قوانین و مقررات موضوعه و ازسوی دیگر، وظیفه دفاع از حقوق و منافع سازمان در مراجع قضایی و شبه قضایی (نظیر دیوان عدالت اداری و محاکم دادگستری) و انجام کلیه اقدامات لازم از قبیل تهیه دادخواست و لایحه دفاعیه، حضور در جلسات دادرسی، بیان دفاعیات، پیگیری عملیات اجرایی در جهت حفظ منافع و مصالح بیمه شدگان سازمان اعمال داشته است.

حذف دعاوی دارای فراوانی:

اداره کل امور حقوقی و قوانین با بهره گیری از اطلاعات و داده های آماری ماخوذه از سیستم جامع حقوقی ضمن رصد میزان فراوانی هر دعوی و دعاوی جدید، دعاوی دارای بیشترین فراوانی که هر ساله تکرار می گردد شناسایی و مورد آسیب شناسی قرار می دهد. با شناسایی این دعاوی، علل آن در کارگروه های مشخص بررسی و راهکارهای لازم جهت کاهش و حذف این دعاوی اتخاذ می گردد. از نتایج این آسیب شناسی علاوه بر اصلاح بخشنامه ها و رویه‌های جاری سازمان می‌توان به تکریم بیشتر بیمه شدگان و احترام به حقوق قانونی اشاره نمود. از بارزترین این دعاوی و اقدامات صورت گرفته در جهت رفع آنها می توان به موارد ذیل اشار ه نمود:

دعاوی مربوط به معافیت ایثارگران از پرداخت ۲% هزینه های درمانی موضوع ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی؛

دعاوی مربوط به افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه مشمولین قانون تامین اجتماعی؛

دعاوی مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان؛

دعاوی مربوط به اعمال امتیازات سختی کار و نوبت کاری ‌- ارتقاء‌بهره وری – لحاظ امتیاز رتبه در حق اشعه؛

کد خبر: 45656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =