رفع کمبود پزشک لازمه گسترش طرح نظام ارجاع

رییس اداره راهنماهای بالینی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، گسترش طرح پزشک خانواده را نیازمند رفع کمبود پزشکان و تامین نیروی انسانی پزشک به تعداد مناسب بیان کرد؛ به ویژه اینکه در اجرای این طرح درنظر بود تا پزشک خانواده در فاصله ۱.۵ کیلومتری محل زندگی یا کار انتخاب شود. اما این نحوه دسترسی به پزشک درحال حاضر در هیچ‌یک از استان‌های پایلوت طرح پزشک خانواده اجرا نمی‌شود.

دکتر جمال‌الدین خدمتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان مسائل مربوط به پزشک خانواده شهری، عدم تبعیت متخصصان از زنجیره ارجاع را یکی از این مسائل برشمرد و گفت: عدم ارائه پس‌خوراند (فیدبک) متخصص به پزشک خانواده، پایین بودن کیفیت پس‌خوراند پزشکان متخصص و اصرار بیماران برای دریافت فرم ارجاع در مواقع غیرضروری از این دست مشکلات را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درصد قابل توجه‌ای از برگه‌های ارجاع توسط پزشکان خانواده به صورت استاندارد تکمیل نمی‌شود و نیز ارجاع غیرضروری مادران باردار وجود دارد که به تبع آن مداخلات و هزینه‌های غیرضروری نیز افزایش می‌یابد.

رییس اداره راهنماهای بالینی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، در بیان تفاوت‌های اجرای برنامه با دستورعمل «نسخه ۰۲»، به اجرای «بسته خدمات سلامت» در استان‌های پایلوت طرح شامل فارس و مازندران، اشاره کرد و افزود: تعداد ۳۰ بسته راهنمای بالینی به استان‌ها ابلاغ شده اما به دلیل مشکلات موجود در سامانه استانی و عدم تکمیل مشخصات جمعیت تحت پوشش از جمله شماره تلفن، ‌ نوع بیمه و... دسترسی پزشکان به بیماران مقدور نیست.

خدمتی با اشاره به سایر مسائل پزشک خانواده، گفت: مراکز اورژانس مکلفند حداکثر ۴۸ ساعت خدمات درمانی اورژانسی را ارائه کنند تا ادامه درمان از سوی پزشکان خانواده انجام شود؛ اما این محدودیت زمانی در اورژانس رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: پزشکان خانواده حداکثر سه شب در ماه می‌توانند در مراکز اورژانس خدمت کنند که در استان فارس به دلیل کمبود پزشک، بیش از سه شب از پزشکان خانواده استفاده می‌شود و در استان مازندران نیز سه شب در ماه تبدیل به شش شب در ماه شده است.

کد خبر: 45708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =