سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد

در جریان نشست رسمی شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به عنوان طرف‌های سه‌جانبه‌گرایی برگزار شد، سبد معیشت خانوار کارگری ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین و مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، در نشست شورای عالی کار (شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری –موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار- تعیین شد و به امضای هر سه گروه حاضر در این نشست رسید.

برمبنای محاسبات انجام شده در کمیته دستمزد و شورای عالی کار، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد و در این صورت، حداقل هزینه‌ ماهانه تأمین معیشت خانوار ۳.۳ نفره کارگری در حدود ۹ میلیون تومان تعیین شده است.

گفتنی است که در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲۸۶۶۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران در خصوص دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است و این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

تعیین رسمی نرخ سبد معیشت و امضای سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی بر پای رقم تعیین شده، اولین گام در تعیین دستمزد ۱۴۰۱ است و به طور طبیعی و طبق روال سالهای گذشته تعیین دستمزد،  ادامه مذاکرات مزدی با محوریت این رقم توافقی صورت خواهد گرفت.

کد خبر: 45881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =