۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 46082

رویکردهای تحولی اداره کل تشکیلات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

فاطمه رحیمی مقدم - مدیرکل تشکیلات و توسعه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی
رویکردهای تحولی اداره کل تشکیلات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

اداره کل تشکیلات و توسعه مدیریت، از معدود واحدهای توسعه یافته در ساختار جدید است که با انتزاع از اداره کل بودجه و تشکیلات (اداره کل برنامه و بودجه فعلی) ذیل معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی با ماموریتی مبنی بر "مدیریت و نظارت بر طراحی ساختارها و سیاستگذاری در نظام نگهداشت و جبران خدمات منابع انسانی، تدوین و تنظیم نظامات اداری و استخدامی درچارچوب سیاستهای سازمان، مدیریت فرآیندها و شیوه های نوین ارائه خدمت با رویکرد تعالی سازمانی و ارتقای بهره وری، بهبود مستمر و خلق ارزش با همکاری و خردجمعی حوزه های ذیربط اعم از ستاد مرکز، ستاد استانی و اجرایی" قرار گرفت.

این استقلال به نوعی نشانگر توسعه وظایف و حیطه عملکرد این اداره کل نیز تلقی می گردد که قطعا در پی تغییر پارادیم این حوزه صورت پذیرفته تا منشاء تحولات اثر گذار سازمانی در حوزه های ساختار، فرآیندها و منابع انسانی باشد.

مهمترین ماموریت این حوزه معطوف به "سازماندهی ساختار" با قریب به ۱۰۰۰ واحد اجرایی با رویکرد بر بهبود روشها، فرآیندها و خدمات نوین مبتنی بر آی تی و "نظامات پرداخت" جهت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی بالغ بر ۶۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی در بخش ستاد مرکز، ستاد ادارات کل بیمه و مدیریتهای درمانی و واحدهای اجرایی تابعه  می باشد. در حوزه سازماندهی ساختار می تواند تسهیل کننده در امر خدمت رسانی مدیران در جهت اجرای برنامه و سیاستهای سازمان درچارچوب نقش ها، وظایف و ماموریتهای سازمانی مشخص شده باشد. همچنین این اداره کل با محوریت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی موظف است تدوین مواردی مانند  نظام های  جبران خدمت و ... را در چارچوب سیاستها و خط مشی ها و ظرفیتهای قانونی در دستور کار قرار داده و بازنگری نماید.

همکاران خدوم و پرتلاش این حوزه ظرف ۸ ماه در سال ۱۳۹۹ توانستند با تلاش های شبانه روزی (صرف ۳ هزار نفر ساعت) زمینه تحول بزرگ سازمانی را با پیاده سازی ساختار جدید در ستاد مرکزی و ستاد استانها درچارچوب سیاستهای ارکان عالی سازمان فراهم نماید که  قدم بزرگی را درجهت رفع حداقلی همپوشانی ها، تداخل ها و موازی کاری های سازمانی برداشته است. بی شک بنا به گستره فعالیت سازمان، انجام این مهم پس از گذشت قریب به دو دهه به دور از اشکال نمی باشد.

همچنین با توجه به سرعت روز افزون و پرشتاب حوزه فناوری اطلاعات و تحولات دیجیتال تلاش شد نگاه به حوزه فناوری اطلاعات با توجه به نقش جدی که در تحولات سازمان ایفا می نماید، ارتقاء جایگاه آن در قالب مرکز محقق گردید. با اجرای طرح ۳۰۷۰ و مهندسی مجدد فرآیندها از پاییز ۱۳۹۹ در سازمان که به مثابه انقلابی دیجیتال در حوزه ارائه خدمات سازمان به شرکای اجتماعی اش تلقی شده است و با عنایت به نگاه مثبت و ویژه این اداره کل به موضوع بهره گیری ازتحولات دیجیتال در ارائه خدمات، بازنگری تغییرات ساختاری و فرآیندی در لایه اجرا اعم از فعالیتها و اقدامات شعب پس از طرح ۳۰۷۰ مورد تحلیل و بررسی کارشناسان این اداره کل  قرار گرفته و نتایج پس از مستند سازی گردش کار و تحلیل روند تاثیر تغییرات احتمالی در بازنگری عناوین شغلی و شرح وظایف واحدهای با انجام کارسنجی و زمان سنجی بر مبنای شاخص های موثر؛ برای تصمیم سازی مدیران ارشد در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

بدیهی است علیرغم همه تلاشها و کاربرد مبانی علمی در عمل، پیاده سازی ساختار و مطالعات مرتبط با تاثیر آن در کارکردها در هیچ سازمانی به ویژه سازمانی در ابعاد سازمان تامین اجتماعی، دور از ایراد و ایده آل نخواهد بود. از این رو در طول سال ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن بازخوردهای مدیران محترم ستادی و استانی این اداره کل تلاش می نماید با حرکت به سوی یک ساختار مناسب و روزآمد بتواند بهره وری و رضایت قابل توجهی را برای مشتریان درونی و بیرونی فراهم آورد.

کد خبر: 46082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =