طرح پزشک خانواده سبب پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود

رییس اداره راهنماهای بالینی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، جمعیت تحت پوشش برنامه پزشک خانواده شهری را در استان فارس حدود ۹۰ درصد اعلام کرد که این میزان در استان مازندران با طی شدن روند افزایشی، تا سال ۹۷ به ۸۰ درصد رسیده است و نیز اجرای این طرح را در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر جمال‌الدین خدمتی با بیان اینکه در طرح پزشک خانواده شهری درنظر بود تا فرانشیز دارو و ویزیت پزشک و تیم سلامت سطح یک رایگان باشد، افزود: در حال حاضر مصوب شده است تا مبلغی از سوی پزشک خانواده دریافت شود که گاه به بهانه‌های مختلف، این دریافتی بیش از مبلغ مصوب است.

وی با اشاره به نظام پرداخت به پزشک متخصص در بخش سرپایی اظهار کرد: در صورت رعایت سیستم ارجاع، بر اساس قوانین نسخه ۰۲ پرداخت می‌شود؛ اما در اکثر موارد مراجعه به متخصصان خارج از سیستم ارجاع است و در این صورت بیمه‌ها تنها ۷۰ درصد تعرفه دولتی را تقبل می‌کنند و باقی توسط بیمار پرداخت می‌شود. همچنین پرداخت در آزمایشگاه و تصویربرداری بخش سرپایی نیز ۷۰ درصد تعرفه دولتی است.

پیشنهاد ارتقاء برنامه پزشک خانواده

رییس اداره راهنماهای بالینی درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، با ارائه پیشنهادهایی در زمینه ارتقاء برنامه پزشک خانواده، گفت: بسته‌های ارائه خدمات سلامت به طور کامل تعریف، تدوین و ارائه شود. قوانین و مقررات مستحکم در خصوص انجام برنامه به همراه ضمانت اجرایی مناسب تدوین و تصویب شود و نیز راهنماهای بالینی تهیه و دستورالعمل‌های لازم‌الاجرا تدوین و ابلاغ شود.

خدمتی با بیان اینکه لازم است منابع مالی برنامه در سازمان‌های بیمه‌گر، نشان‌دار (تخصیص ردیف بودجه) شود، تصریح کرد: همچنین پرداخت دستمزد پزشکان طرف قرارداد شاغل در برنامه به موقع و مطابق قرارداد اجرایی شود و نیز لازم است، مسیر ارجاع به طور واضح و کامل تعریف شده و فرم‌های ارجاع با سؤال‌ها و اطلاعات مشخص مورد نیاز طراحی شود.

وی با تأکید بر اینکه امکانات در سطح اول برنامه بهبود و ارتقا یابد، ادامه داد: همچنین ضروری است، افراد جامعه با روش‌ها و رسانه‌های مختلف با برنامه بیشتر آشنا شده و برای استفاده بهینه آموزش ببینند. از سوی دیگر، مراکز راهنمایی تلفنی، اینترنتی و اپلیکیشن موبایل برای پاسخگویی به ارباب‌رجوع در خصوص مشکلات سلامت و استفاده از برنامه پزشک خانواده، فعال‌سازی و راه‌اندازی شود.

رییس اداره راهنماهای بالینی درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، انجام نظارت و ارزیابی عملکرد پزشکان، طبق معیارهای از پیش تعیین شده را از دیگر اقدامات ضروری طرح برشمرد و افزود: همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی متناسب نیز باید در نظر گرفته شود. چنانچه بیمار، ویزیت و خدمات تشخیصی و دارویی را خارج از سازوکار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع دریافت کرد، پیشنهاد می‌شود، تحت پوشش تعهدی سازمان‌های بیمه‌گر قرار نگیرید. همچنین ضروری است، نظام پرداخت از سرانه به ترکیب سرانه و مبتنی بر عملکرد (بر اساس معیارهای تعریف شده) تغییر کند.

عملکرد پزشک خانواده در حوزه دارو

خدمتی با اشاره به نتایج عملکرد برنامه پزشک خانواده در حوزه دارو، اظهار کرد: این برنامه در خصوص شاخص‌های تجویز منطقی دارو، تنها در «تعداد اقلام دارو در نسخه» و «درصد نسخ حاوی داروی تزریقی» تأثیرگذار بوده است و هنوز با میزان مطلوب فاصله وجود دارد.

وی گفت: پزشکان خانواده در تجویز داروهای قلبی عروقی و ضددیابت از میان چهار بیماری غیرواگیر، نسبت به سایر پزشکان فعال‌تر هستند و این نکته مثتبی است که نشان از فعالیت پزشکان خانواده در خصوص پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن دارد. همچنین در تعداد نسخ پزشکان «متخصص» و «عمومی‌ خانواده» استان‌های مجری در مقایسه با استان‌های متناظر کاهشی مشاهده نشده است.

رییس اداره راهنماهای بالینی درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: در نهایت نباید فراموش کرد که هر طرح خوبی اگر به روش غلط و ناقص اجرا شود، نه تنها اصلاحی در نظام سلامت ایجاد نمی‌کند بلکه ممکن است خود مشکلاتی به جامعه اضافه کند و همزمان هزینه‌ها را نیز افزایش دهد. در این طرح نیز اگر فرایندها ناقص، جامعه و زیرساخت‌های لازم غیرآماده باشند، سطح‌بندی به‌طور صحیح انجام نشود و نظام ارجاع ناقص باشد؛ پیامدی جز ناکارآمدی نخواهیم داشت.

کد خبر: 47000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =