۲۳ درصد نوجوانان درگیر اختلالات‌روان‌پزشکی هستند

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران بااشاره به این که یکی از هر پنج تا هفت کودک در دنیا مبتلا به نوعی از مشکلات سلامت‌ روان است گفت: «بر اساس گزارش وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روان پزشکی در بین نوجوانان ایرانی ۲۲ تا ۲۳ درصد گزارش شده است».

به گزارش آتیه‌آنلاین، غلامرضا گرمارودی با تأکید بر اینکه وقتی از سلامت روان صحبت می‌کنیم صرفاً منظور اختلالات روانپزشکی نیست، گفت: بسیاری از عواملی که سلامت روان دانش آموزان را تهدید می‌کنند در قالب یک اختلالات روان پزشکی قرار نمی‌گیرند، یعنی روانپزشک آن را یک و اختلال تشخیص نمی‌دهد، در حالی که در حیطه آسیب‌های روان است.
وی با توجه به ارتباط مستقیم سلامت روان دانش‌آموز با عملکرد تحصیلی وی و مشکلات آن در گفت و گو با ایسنا، گفت: اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، افت تحصیلی، غیبت‌های مکرر از مدرسه، ترک تحصیل و در نهایت گرفتاری در گروه‌های بزه‌کاری، جرم و جنایت از جمله این عواقب است.    
خودکشی نوجوانان و جوانان ناشی از افسردگی است
شهرام مامی، متخصص مشاور در گفت و گو با آتیه‌آنلاین گفت: خودکشی که سومین علت عمده مرگ و میر در میان جوانان و نوجوانان است اغلب محصول افسردگی است به طور متوسط اغلب خودکشی ها در گروه سنی ۱۵-۲۵ سال اتفاق می افتد.
وی تاکید کرد:  افسردگی در دوران بلوغ به دو دسته افسردگی ناشی از رشد و افسردگی غیرعادی طبقه‌بندی می‌شود. این احساس، طبیعی و ضروری است زیرا نوجوانان نمی‌توانند بدون عبور از حس ناامنی و نبود اطمینان، به هویت خود پی ببرند.
این متخصص مشاور ادامه داد: با توجه به اینکه افسردگی مانند سایر بیماری های روانشناختی یک علت واحد ندارد و حاصل تعامل عومل مختلف زیست شناختی، فرهنگی، اجتماعی است بنابراین به تبع آن سطح ارتباط و حمایت اجتماعی در درون خانواده کمرنگ می شود.
مامی تاکید کرد: بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال یک دوره بسیار آسیب‌پذیر است که عمده اختلالات روان در این دوره سنی قرار دارند، در عین حال که این بازه سنی بهترین زمان انجام مداخلات، آموزش و... است.
آنچه والدین می‌توانند انجام دهند
والدین باید توجه داشته باشند که تغییر سبک‌ زندگی خانواده‌های ایرانی، کودکان و نوجوانان را بیش از پیش در معرض آسیب قرار داده است. بنابراین توجه به روند رشد آن‌ها و آشنایی با دوران بلوغ و ویژگی‌های رفتاری و هویتی نوجوان و حفظ رابطه صمیمانه و بالنده و نه تحقیر، سرزنش، قضاوت و چک کردن مستقیم وی، می‌تواند در پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی موثر باشد اما در صورتی که فرزند شما به یکی از این اختلالات یا دیگر اختلالات مبتلا شده است، اولین و بهترین گام مراجعه به روان پزشک است.
کد خبر: 48281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =