تامین درآمد پایدار برای تامین اجتماعی به کمک سرمایه شستا

رئیس سابق هیات مدیره شستا یکی از راه‌های تامین درآمد قابل توجه پایدار برای تامین اجتماعی را استفاده از منابع شستا و ایجاد تحول در این مجموعه اعلام کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، دیروز مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را ابلاغ کردند. در بند سه این ابلاغیه آمده است: «پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم.»

بر اساس این بند، یکی از سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی، تامین منابع مالی پایدار است. یکی از راه‌های تامین منابع مالی پایدار نیز انجام سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی برای تامین منابع مالی است.

شستا یک نهاد اقتصادی است که رویکرد حاکم بر آن از جنس اقتصاد است. ماموریت این مجموعه نیز تامین منابع مالی برای مجموعه تامین اجتماعی است. اما آیا شستا می‌تواند منابع مالی پایداری که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است، برای سازمان تامین اجتماعی تامین کند؟

علی عبدالعلی زاده رئیس سابق هیات مدیره سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: شستا یک بنگاه اقتصادی است. کارخانجات و شرکت‌های خود را اداره می‌کند. ماموریتش این است که برای تامین اجتماعی پول تامین کند اما این مجموعه نمی‌تواند تمام نیازهای تامین اجتماعی را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: شستا سالانه دو هزار میلیارد تومان درآمد برای تامین اجتماعی ایجاد می‌کند. این مجموعه با شرایطی، در حالت خوشبینانه می‌تواند تا ۱۵ یا ۲۰ هزار میلیارد تومان میزان درآمدهایش را افزایش دهد. البته باید این نکته را هم اضافه کنم که هزینه ماهانه تامین اجتماعی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سابق هیات مدیره شستا گفت: باید برای تامین بخشی از درآمدهای پایدار تامین اجتماعی، مدیریت‌های شستا اصلاح شود. شاخص‌های ارزیابی مدیران آن درست تعریف شود و این هلدینگ اقتصادی یکسری فعالیت‌ها را باید رها کند.

وی افزود: مثلا برخی شرکت‌های این مجموعه یخچال تولید می‌کنند یا اینکه گاوداری دارند. اینها سرگرمی‌های منحرف کننده برای شستا است. این مجموعه باید کارهای بخش خصوصی بزرگ را انجام دهد که هم کشور توسعه یابد و هم درآمد خوب برای تامین اجتماعی حاصل شود.

عبدالعلی زاده بیان کرد: طبیعی است شستا به جای اینکه وقت خود در یخچال‌سازی و دامداری و مشابه آن تلف کند، نیاز است که واحدهای پتروشیمی بزرگ احداث کرده و آنها را مدیریت کنند. به این ترتیب درآمد زیادی هم برای شستا حاصل می‌شود و کشور هم توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شستا باید وارد پروژه‌های بزرگتر شود که منابع بهتر و پایدارتری برای تامین اجتماعی تامین کند.

پتروشیمی، داده‌پردازی و بازار بورس حوزه‌های درآمدزا

رئیس سابق هیات مدیره شستا درباره ورود این مجموعه به فعالیت‌های بازرگانی با هدف کسب درآمد عنوان کرد: اگر شستا بتواند با احداث پتروشیمی محصولات خود را صادر کند و مواد اولیه خود را وارد کند، یک بازرگانی بزرگ ایجاد می‌شود.

وی افزود: لازم نیست این مجموعه در بقیه بخش‌ها بازرگانی کند. باید ماموریت‌های شستا روشن تعریف شود و بگویند از هر فعالیت، انتظار چه درآمدی دارند. با سرمایه شستا می‌توان برای تامین اجتماعی درآمد پایدار قابل توجهی تامین کرد. البته دستیابی به این هدف شرط و شروطی دارد.

عبدالعلی زاده یادآور شد: با برنامه‌ریزی و پرهیز از مشغله‌های کوچک می‌توان به این هدف دست یافت.

او افزود: در حال حاضر شستا چند کارخانه کاشی‌سازی دارد. فعالیت در این حوزه‌ها وقت تلف کردن است. هر واحد تولیدی مشکلات خود را دارد و ساماندهی آن زمان‌بر است. مسئولین و برنامه‌ریزان به جای درگیری در این حوزه‌ها باید در سه تا چهار حوزه پتروشیمی، داده‌پردازی و حتی بازار بورس (شستا چند شرکت فعال در این حوزه دارد) فعال شوند، زیرا این مجموعه‌ها درآمد بالاتری داشته و تاثیرگذاری آنها در اقتصاد ملی بالاتر و بیشتر است.

وی تاکید کرد: شستا اگر متحول شود، قطعا می‌تواند هم به کشور و هم به تامین اجتماعی فواید زیادی برساند.

کد خبر: 49642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =