کارآفرین در « فضای رانتی» نابود می‌شود

یک اقتصاددان گفت: در فضای کسب وکار رانتی انتظار رشد کارآفرینی منطقی نیست و به هر میزان که فضای رانتی و فساد کاهش پیدا کند کارآفرینی در مقابل رشد پیدا خواهد کرد.

علی حیات‌نیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تصریح بر اینکه در بستر رانتی کارآفرینی و خلاقیت شکل نمی‌گیرد، افزود: باتوجه به اینکه خلاقیت نتیجه فعالیت سالم و مبتنی بر دانش و هنر ذاتی و در مقابل رانت مبتنی بر روابط و فضای بسیار ناسالم اقتصادی است، بنابراین وقتی به رانت‌جویی پاسخ مثبت داده شود و برای آن تشویق در نظر گرفته شود فعالیت‌های‌خلاقانه که به نحوی در این فضا شکل می‌گیرند و رقیب فعالیت‌های رانتی می‌شوند از دور خارج می‌شوند.

این دکترای اقتصاد تصریح کرد: ساختار نهادی مثبت چه زمانی شکل می‌گیرد؟ زمانی که نهاد یا که دولت به کار مثبت پاسخ مشوقانه بدهد و به کار منفی، پاسخ منفی و تنبیهی بدهد حال اگر یک مجموعه یا فردی بدون داشتن دانش و توان تنها با بهره‌گیری از روابط ناسالم، غیرحقوقی و غیراقتصادی به ثروت‌های هنگفت برسند و در مقابل یک کارآفرین با تمام زحمات، خلاقیت ها و دانش مهارتی فنی نمی تواند به آن جایگاه مناسب برسد به تبع در چنین ساختار نهادی ناسالم کارآفرین مهجور می ماند و کارآفرینی به عقب رانده می شود.  

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران تاکید کرد: دنیای امروز دنیای کارآفرینی است و کارآفرینان می‌توانند برای افراد و جامعه خلق ثروت کنند و در جامعه فروبسته اقتصادی ما نیز با توجه به محدودیت های فعالیت اقتصادی بسیار زیاد اگر زمینه برای ایجاد و رشد کارآفرینی فراهم شود بسیار توسعه بخش و پیشبرنده خواهد بود.

کد خبر: 49864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =