سامانه جستجوی شغل؛ حلقه واسط کارفرما و نیروی کار

ارتباط چندسویه ارکان بازار کار در حوزه اشتغال، از موضوعاتی است که در مناسبات جاری در بازار کسب و کار برای کافرمایان در قالب سرمایه‌گذار یا کارآفرین و همچنین برای جویندگان شغل در قالب افراد دانش‌آموخته ‌دانشگاهی و یا دیگر افراد ماهر و متخصص نیازمند کار و البته برای دولت و نهادهای متولی ایجاد و ساماندهی، کنترل و نظارت بر حوزه کسب و کار و اشتغال، مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، برقراری ارتباط مستمر و اثربخش ارکان بازار کار در قالب کارفرما، نیروی کار و دولت از زمان ایجاد فرصت های شغلی توسط دولت و کارآفرینان و آمادگی نیروی کار برای ورود به بازار کار و تولید و همچنین فراخوان کارفرمایان برای جذب نیروی انسانی، آغاز شده و در صورت ادامه فعالیت اقتصادی و وجود شغل، استمرار پیدا می کند که این مناسبات برای بهره مندی بهینه، نیازمند ساماندهی است.

«سامانه جستجوی شغل» که در دی ماه سال ۱۴۰۰ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد، جستجوی شغل بر بستر فضای مجازی را در قالب فرصتی برای اشتغال معرفی می کند.

یکی از شاخص های بارز دیده شده در قالب این سامانه، افزایش رضایتمندی استفاده کنندگان از خدمات مرتبط با چارچوب بازار کار و تولید است که موجب کاهش هزینه های جستجوی شغلی، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی، یافتن راحت تر اشتغال برای کارجویان، ارتباط گسترده تر کارفرمایان برای پیدا کردن نیروی کار موردنظر، تسریع در ساماندهی بازار کار و اشتغال و کاهش هزینه های مرتبط خواهد شد.

به عقیده کارشناسان حوزه بازار کار، شفافیت و پویایی ایجاد شده در بازار کار توسط «سامانه جستجوی شغل»، سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازارکار را به همراه خواهد داشت و در واقع کار ساماندهی شرایط اشتغال برای دولت و برقراری ارتباط کارفرمایان با نیروی کار و البته یافتن افراد ماهر و دارای تخصص به عنوان یکی از دغدغه های کارآفرینان را حل می کند.

بر اساس تعاریف مرتبط با «سامانه جستجوی شغل» این سامانه در واقع محلی است که کارفرمایان برای درخواست نیروی کار مورد نیاز خود به آن مراجعه کرده و نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام می کنند و همچنین کسانی که کارجو هستند نیز با مراجعه به سامانه، اطلاعات خود را ثبت کرده تا شغل موردنظر خود را پیدا کنند.

فعالیت سامانه به این صورت است که کارجویان در سامانه ثبت‌نام و رزومه یا توانایی خود را درج می‌کنند و قسمتی از سامانه به عرضه و قسمتی دیگر به تقاضای شغل اختصاص دارد.

همچنین کارفرمایان می‌توانند در قالب امورات تعریف شده در این سامانه، تقاضای شغل دهند و فرصت شغلی خود را اعلام کنند و کارفرما یک کاریابی را در داخل سامانه مشخص می‌کند که کاریابی، با مشاهده ثبت‌نام شدگان در سامانه، بهترین رزومه را برای کارفرما ارسال می‌کند.

جزییات آماری ثبت‌نام در سامانه جستجوی شغل

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آخرین داده های آماری مرتبط با سامانه جستجوی شغل می گوید: حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کارفرمایان متقاضی نیروی کار جدید، در سامانه جستجوی شغل درج شده است.

محمود کریمی بیرانوند با اعلام این خبر اضافه می کند: سامانه جستجوی شغل با هدف اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات کاریابی‌ها و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی راه اندازی شد.

به گفته وی، تابه حال در حدود ۲۵ هزار نفر از جویندگان کار و سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارفرمایان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و عمده فرصت‌های شغلی اعلام شده در بخش خدمات به کارمند دفتری، حسابدار، انباردار، نگهبان، کارشناس فروش و کارگر ساده و در بخش صنعت به جوشکار، کارگر خط تولید، تکنسین، طراح کفش و مونتاژکار اختصاص دارد.

بر اساس اعلام معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متقاضیان جویای کار در کشور می‌توانند با ثبت نام، تکمیل پروفایل شغلی و جستجو در فرصت‌های شغلی موجود در سامانه جستجوی شغل به نشانی اینترنتی‌http://shoghl.mcls.gov.ir و یا از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار شوند.

سامانه‌ای برای رصد اشتغال

از زمان تصدی دولت یازدهم، ساماندهی سامانه های مختلف حوزه های اشتغال و کارآفرینی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است که سامانه رصد اشتغال مهمترین اقدام عملیاتی در این حوزه به شمار می رود و راه اندازی سامانه جستجوی شغل نیز در این بخش قابل معرفی است.

با توجه به فعالیت بیش از یکهزار و ۲۰۰ موسسه کاریابی در کشور، نیاز به ساماندهی و رصد آنلاین فعالیت و بررسی و ساماندهی شرایط اشتغال از این طریق، سامانه جستجوی شغل این مهم را بر عهده گرفته است و تا به امروز بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه بارگذاری شده است.  

انتظار کارآفرینان و کارفرمایان از بازار کار

آسیب‌هایی که از زوایای مختلف و در شرایط گوناگون اقتصادی به دلیل عدم سیاستگذاری مناسب و اثرگذار در خصوص ساماندهی ارکان حوزه اشتغال متوجه دولت، کارفرما، سرمایه‌گذار، کارآفرین و نیروی کار شده، قابل اندازه‌گیری نیست و در واقع نبود برنامه‌ریزی جامع برای ایجاد تعادل در ارتباط تعریف شده بین ارکان بازار کار برای ایجاد حرکت در چرخه کسب و کار و تولید در مقاطع مختلف، شرایطی را موجب شده است که توسعه متوازن در اشتغال و تولید با چالش‌هایی مواجه شود.

کارآفرینان به عنوان فعالان و متفکران اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاران حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی و همچنین در قالب افرادی که دولت برای اجرای سیاست‌های کلی اشتغال نیازمند حضور و فعالیت آنان در عرصه‌های مرتبط با کسب و کار و تولید در کشور است، با توجه به اثرگذاری در ایجاد کار و کاهش نرخ بیکاری به عنوان یکی از چالش‌های دولت، رونق تولید و حل بخشی از مسائل مرتبط دیگر، انتظار ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار و زمینه مهیا برای ارتباط با نیروی کار به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تولید را دارند که این مهم با ساماندهی این وضعیت ممکن است.  

کد خبر: 49976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =