استقبال از خدمات تامین‌اجتماعی رو به فزونی است

سرپرست مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان فارس، این استان را به عنوان یک منطقه استراتژیک و قطب درمان بیماران مناطق جنوبی کشور برشمرد که علاوه بر جمعیت منطقه، بسیاری از مردمان استان‌های مجاور مانند کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، یزد و کرمان برای دریافت خدمات به مراکز درمانی تامین‌اجتماعی مراجعه می‌کنند و اعلام کرد که این مدیریت برای ارتقای خدمات، برنامه‌های موثری را طراحی و عملیاتی کرده است که سبب افزایش رضایت بیمه‌شدگان شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر جلال شجاعت جایگاه تامین‌اجتماعی را برای ارائه خدمات درمانی بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: علاوه بر مراکز ملکی که دریافت صفر تا ۱۰۰ خدمات به صورت رایگان است، تامین‌اجتماعی از طریق خرید خدمت راهبردی  امکان دسترسی بیمه‌شدگان به درمان را میسر کرده است.

وی اظهار کرد: استان فارس دارای ۵ دانشگاه علوم‌پزشکی است که با ایجاد ارتباط موثر و مناسب، توانسته‌ایم قرارداد خرید خدمت با این مراکز منعقد کنیم و با پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد در حفظ این تعامل و همکاری نقش بسزایی داشته باشیم.

سرپرست مدیریت درمان تامین‌اجتماعی فارس، با بیان اینکه این مدیریت دارای ۲۱ درمانگاه و یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی است، گفت: همچنین طرح‌های درمانی متعددی در دست اقدام داریم که از جمله آن احداث چهار درمانگاه در شهرستان‌های فیروزآباد، زرقان، خرم‌بید و مهر، ساخت یک بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی در شیراز و یک بیمارستان ۶۵ تختخوابی در شهرستان لارستان است تا ان‌شاءالله خدمات مناسب‌تری را به بیمه‌شدگان ارائه دهیم. درمانگاه فیروآباد حدود ۹۰ درصد و باقی مراکز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

شجاعت تصریح کرد: همچنین در بخش درمان غیرمستقیم نیز با ۶۷۸ پزشک عمومی، ۴۲۷ متخصص، ۷۹ دندانپزشک، ۸۸۹ داروخانه، ۶۵۷ پاراکلینیک، ۱۵۳ درمانگاه و ۷۱ بیمارستان طرف قرار هستیم.

آمار خدمات درمان مستقیم

وی میزان استقبال بیمه‌شدگان را از خدمات تامین‌اجتماعی در مراکز ملکی، رو به فزونی عنوان کرد و افزود: در سال ۹۹ تعداد ۳ میلیون و ۹۷ هزار و ۹۸۲ بیمار به مراکز ملکی سرپایی این مدیریت مراجعه کرده‌اند که این میزان در سال ۱۴۰۰ با ۱۶.۵ درصد رشد، به ۳ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۹۷۹ بیمار افزایش یافته است. در بخش بستری نیز در سال ۹۹ تعداد ۲۱ هزار و ۷۹۱ بیمار بستری شده‌اند که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ هزار و ۱۲۹ بیمار افزایش یافته و رشد ۲۸.۳ درصدی داشته است.

آمار خدمات درمان غیرمستقیم

سرپرست مدیریت درمان تامین‌اجتماعی فارس، با اشاره به جمعیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر استان فارس که بیش از ۲ میلیون نفر، یعنی بیش از ۵۰ درصد جمعیت زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح پزشک خانواده در این استان پیاده‌سازی شده است، بیشترین خرید خدمت در استان انجام می‌شود؛ براین اساس، درحوزه اسنادپزشکی، در سال ۹۹ به ۱۵ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۴۵ بیمار خدمت سرپایی ارائه شده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۸۵ بیمار افزایش یافته که نرخ رشد آن حدود ۶ درصد بوده است.

شجاعت گفت: همچنین تعداد مراجعه کننده به بخش‌های بستری در سال ۹۹ تعداد ۱۶۸ هزار و ۸۵۵ بیمار بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۲ هزار و ۹۷۴ بیمار افزایش یافته و ۲۰ درصد افزایش داشته است.

خدمات بیماران کرونا

وی درخصوص خدمات این مدیریت به بیماران کرونا، تصریح کرد: از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور که اوایل اسفند ۹۸ بود، بیمارستان شهید بهشتی تامین‌اجتماعی، ۲۵ تخت بستری را به صورت ثابت به بیماران کرونا اختصاص داد که در اوج همه‌گیری این تعداد به ۶۸ ت ۷۰ تخت افزایش یافت. می‌توان گفت، از ۲۸ اسفند تاکنون ۵ هزار و ۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند که از این تعداد ۷۱۵ نفر در ICU و ۴ هزار و ۲۹۲ بیمار در تخت‌های عادی بستری شدند. همچنین ۳۰ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونا نیز به صورت سرپایی به مراکز درمانی تامین‌اجتماعی مراجعه کرده‌اند.

تامین نیروهای متخصص

سرپرست مدیریت درمان تامین‌اجتماعی فارس، با اشاره به وضعیت برخورداری از نیروهای متخصص پزشکی و کمبودهای این حوزه، افزود: این مدیریت نیز در برخی از رشته‌ها با کمبود نیرو مواجه است که این کاستی در گستره کشوری و حتی در سطح مراکز درمانی دانشگاهی وجود دارد؛ از جمله آن کمبود متخصص رادیولوژی است. علاوه بر آن، در زمینه رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی نورولوژی، غدد، آنکولوژی، روماتولوژی، ریه و چشم با کمبود مواجه هستیم که برای رفع آن برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده‌ایم و براساس همکاری مشترک با دانشگاه‌ علوم‌پزشکی برای جذب نیروهای ضریب «کا» و نیز سازمان نظام‌پزشکی برای جذب نیروهای متقاضی، اقدامات مناسبی را برای جذب نیروهای پزشکی به عمل آورده‌ایم.

تجهیزات مناسب درمانی

شجاعت با بیان اینکه این مدیریت از تجهیزات و امکانات درمانی مناسبی برخوردار است که نیازهای درمانی اصلی بیمه‌شدگان را پاسخگو است، اظهار کرد: در برخی از زمینه‌ها نیازمند تامین تجهیزاتی برای تکمیل ارائه خدمات هستیم؛ از جمله دستگاه‌هایی مانند گامانایف (پرتو درمانی تومورهای مغزی)، سایبرنایف (پرتودرمانی غدد سرطانی)، تراکم استخوان، CR آنژیو و اسکن قلب مورد نیاز است. به ویژه اینکه بیمارستان دارای خدمات مناسبی در زمینه بیماری‌های قلبی است و بخش‌های قلب، آنژیوگرافی و عمل جراحی قلب باز در این بیمارستان فعال است.

خدمات پاراکلینیک

وی خدمات این مدیریت در حوزه پاراکلینیک را نیز بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: در سطح بیمارستان و مراکز سرپایی خدمات پاراکلینیک گوناگونی به بیمه‌شدگان، مردم و مراجعه کننده‌ها ارائه می‌شود. این خدمات شامل پاتولوژی، رادیولوژی، CT سکن، MRI، سونوگرافی، اکوی قلب، اندوسکوپی، کلونوسکوپی، نوارقلب، لیزر چشم، اسپیرومتری، نوارمغز، فیزیوتراپی،  آنژیوگرافی و خدمات سرپایی است که به بیمه‌شده‌ها در سطح استان ارائه می‌شود.

دسترسی مناسب به داروها

سرپرست مدیریت درمان تامین‌اجتماعی فارس، با اشاره به وضعیت دسترسی بیمه‌شدگان به داروهای مورد نیاز تصریح کرد: بسیاری از این داروها در مراکز ملکی به صورت رایگان در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن در حوزه دارویی، به ویژه در آغاز همه‌گیری، کمبودهایی در زمینه سرم و مواد حاجب برای MIR، ایجاد شد؛ اما با اقدامات مناسب سازمان و همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی این کمبودها برطرف شده است؛ همچنین با رایزنی‌های مناسب این مدیریت با دانشگاه علوم‌پزشکی، سهمیه قابل ملاحظه‌ای برای داروهای بیماران خاص که از سوی این نهاد اختصاص می‌یابد، برای تامین‌اجتماعی درنظر گرفته شده است.

مهمترین بیماری منطقه

شجاعت یکی از مهمترین بیماری‌های رایج در این استان را مانند سایر استان‌ها، بیماری‌های دیابت و فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها عنوان کرد و افزود: درحال حاضر ارائه این خدمات در مراکز درمانی سرپایی و نیز بیمارستان، ارائه می‌شود؛ اما برای ارتقای خدمات که به جنبه‌های پیشگیرانه آن نیز توجه شده، درنظر است تا کلینیک‌های دیابت و فشارخون به عنوان یک برنامه کشوری که از سوی سازمان طراحی شده است، راه‌اندازی شود که در دست اقدام قرار دارد. احداث کلینیک قلبی و عروقی نیز این‌گونه است که با انجام آن، ان‌شاءالله بتوانیم به جایگاه مناسبی برای پیشگیری، پایش و درمان این بیماری‌ها کمک کنیم؛ همچنین اخذ مجوز از سازمان و دانشگاه‌ علوم‌پزشکی برای ایجاد فارماکوپه بیماری‌های سرطانی در بیمارستان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مهمترین مسائل

وی تداوم بیماری کرونا را سبب کاهش مراجعه بیماران غیرکرونا به مراکز ملکی عنوان کرد و گفت: با شیوع کووید۱۹ به ویژه در آغاز این بیماری به دلیل مسائل قرنطینه، مراجعه بیماران الکتیو به مراکز درمانی بسیار کاهش یافته بود و این مسئله سبب کاهش درآمد بیمارستان و پرداختی‌ به پزشکان شده بود. درحال حاضر این وضعیت با انجام واکسیناسیون فراگیر تغییر کرده و فعالیت بیمارستان به روال عادی بازگشته است. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه، قیمت بسیاری از تجهیزات پزشکی، لوازم مصرفی و حتی مصالح ساختمانی افزایش یافته و این عدم تعادل در قیمت‌ها منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش بودجه‌های متمم پروژه‌ها شده است. همچنین استقرار پزشک نظام خانواده که در سطح دو استان فارس و مازندران اجرا می‌شود، با مسائلی مواجه است که برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات ادامه دارد؛ از جمله اینکه عدم تلفیق نسخه الکترونیک با سامانه سیب دانشگاه وجود دارد که سبب ایجاد نارضایتی در نحوه پرداخت پزشکان شده است؛ از سوی دیگر به دلیل محدودیت سهمیه بندی پذیرش بیمار توسط هر پزشک، با محرومیت بیمه‌شدگان در مراجعه به پزشک خانواده تامین‌اجتماعی مواجه هستیم. این مسئله به ویژه در مناطق محروم بسیار بارزتر است. اما چشم‌انداز ما در حوزه تامین‌اجتماعی، رفع مسائل پزشک خانواده است؛ زیر اجرای این طرح تضمین کننده ایجاد عدالت در درمان است.

کد خبر: 50179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =