برنامه اجرایی سیاست‌های ابلاغی، مناسب‌ترین سند برای ساماندهی صندوق

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بالاترین سندی که می‌تواند زمینه ساماندهی صندوق را به نفع ارتقاء وضعیت فعلی و آتیه‌ای که همه را نگران کرده است، فراهم کند، برنامه اجرایی مواجه با سیاست‌های ابلاغی است.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در جمع‌بندی نشست تعاملی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که شامگاه روز شنبه در محل سالن تلاش برگزار شد، بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهم ما بعد از انقلاب این است که جامعه کارگری و کارفرمایی، دولت و مجلس همه در این مفهوم که ارزش کار، ذات کار و ذات حفظ و صیانت از کار و کارگر، به‌عنوان با ارزش‌ترین گفتمان و ابر موضوعی که در تولید و اقتصاد کلان کشور نقش اساسی دارد، پذیرفته شده است.

وی افزود: این ارزش، در نوع خودش ارزش کمی نیست. امروز اگر ما از رشد و پیشرفت کلان در اقتصاد حرف می‌زنیم، کارفرما، دولت، مسئولین ما و کسانی که در تقنین و اجرا به این مسئله توجه دارند، همه هم نظر هستند که این رشد بدون توجه به عنصر مهم کار و کارگر اتفاق نمی‌افتد.

موسوی گفت: در بعضی از رویکردها و بحث‌های کارشناسی، ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که باید آن را کنار بگذاریم. اصل موضوع این است که کار و کارگر در اقتصاد ملی به‌عنوان یک مولفه راهبردی نقش اساسی دارد که این نقش کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: اگر کشوری ارزش پول ملی دارد، به خاطر تولیدش است. امروز اگر ما در ارزش پول ملی دچار خلل و نقصان هستیم، تولیدمان دچار مشکل است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: نیروی کار مهمترین مولفه و عنصری است که در تولید نقش دارد و بیشترین اثرگذاری را دارد. اساسا چرخه تولید را نیروی کار می‌چرخاند.

وی ادامه داد: به عبارتی ارزش مولفه‌های کلان اقتصادی در جایی مطلوبیت خود را نشان می‌دهد که به مطلوبیت در عنصر کار و کارگر توجه کنیم. اگر این کار را انجام بدهیم، آثارش در سطوح مختلف در اقتصاد ملی پدیدار می‌شود.

موسوی عنوان کرد: اگر به این مسئله توجه نکنیم، ممکن است ابزار تولید و سرمایه را در دست داشته باشیم اما بهره‌وری که تولید در خروجی خود منجر به رشد اقتصاد کلان می‌شود، رخ ندهد. از این منظر، اتفاق نظر جمعی که برای حمایت از کار و کارگر در سطوح مختلف حاکمیت با آن مواجه هستیم، اتفاق بزرگی است. اینکه درباره مقابله با استثمار کارگر همه متفق‌القول هستند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم باید بیش از پیش در این افق و آرمانی که برای خدمت به قشر کارگر در نظر گرفته‌ایم، تلاش کنیم. ما چند راهبرد را در بدو ورود برای دستیابی به این هدف اعلام کرده‌ایم. این راهبردها به نحوی پوشش دهنده مسایل و چالش‌هایی است که شرکت‌کنندگان در نشست هم به آن اشاره کردند.

غلفت از توسعه پوشش بیمه همگانی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: توسعه پوشش بیمه همگانی باید در دستور کار باشد و سراغ عزیزانی برویم که به هر صورت مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: این مسئله جزء تکالیف سازمان ما است و یک حق همگانی است. اصل ۲۹ قانون اساسی به پوشش بیمه برای همه اقشار جامعه اشاره می‌کند. این بار سنگینی است که بارها آن را به همکارانم عرض کرده‌ام. امیدواریم به آرمان عدالت در جمهوری اسلامی و بحث پوشش بیمه همگانی دست یابیم.

موسوی یادآور شد: هر وقت این هدف محقق شود، آن وقت می‌توانیم بگوییم که به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و این بار از دوش ما برداشته شده است.

به گفته وی هشت راهبرد در ارتباط با تحقق اهداف تامین اجتماعی مطرح شده است. یکی از این راهبردها، توسعه کمی و کیفی خدمات است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از همان بدو ورود بر این سیاست متمرکز شدیم. بررسی کردیم که ببینیم چه حقوقی را در همین قانون تامین اجتماعی داریم و باید ادا کنیم. اینکه ما مشکل منابع و مشکلات دیگر داریم، در جای خودش مورد بررسی است، ولی اینکه این حق را چگونه و با چه رویکرد، زمینه‌ها و الزاماتی تحقق ببخشیم، مسئله‌ای است که باید به آن برسیم.

وی اضافه کرد: بحث درمان یکی دیگر از محورهایی است که از خدمات و تعهدات درست ماست. از آن لحظه‌ای که افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند، ما موظفیم که خدمت درمان را با کیفیت بسیار بالا و با آن رویکردی که در نظام بیمه‌ای هست، به افراد تحت پوشش ارائه دهیم به نحوی که کمترین پرداخت از جیب مردم انجام شود.

موسوی عنوان کرد: در قسمت خرید خدمات راهبردی سه گانه، باید واقعا به استانداردهای بیمه‌ای برسیم. این مسئله حقیقتا برای خود ما آزار دهنده شده است. متاسفانه پرداخت از جیب بیمه شدگان افزایش یافته است. اگرچه این اعتراف، اعتراف تلخی است اما باید به شیرینی کاهش پرداخت از جیب مردم برسیم و این جزء وظیفه ماست.

وی ادامه داد: در برخی بخش‌ها مسئله پرداخت از جیب بیماران بیشتر است. هفته گذشته دوستانمان در حوزه درمان را در بحث دارو جمع کرده بودیم. در همین مدت کوتاه، ما به تعهدی که با خود و خدای خودمان داریم، متعهد بودیم و کوتاه نیامدیم. با همه نقصی که داریم به سمت توسعه خدمات هم رفتیم.

هزینه کرد بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای بیماران کرونایی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ما در بحث توسعه خدمات درمان در مناطق محروم در همین شش ماه گذشته نزدیک به ۱۲ درمانگاه افتتاح کردیم. ۳۵ هزار متر مربع خدمات درمانی مستقیم ارائه کردیم. در کنار این درمانگاه‌ها باید تخت‌ها یا خدماتی که اضافه شد را هم در نظر بگیریم.

وی افزود: در کرونا ریالی را از دولت نگرفتیم، در صورتی که کمک در این حوزه جزء تعهدات دولت بود اما بالغ بر هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کردیم. به‌طور متوسط هر بیمار کرونایی چیزی حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای حوزه درمان هزینه برداشته است.

موسوی بیان کرد: باید از کادر درمان مستقیم خود در این فرصت تشکر کنم که واقعا ایثارگرانه پای مبارزه با این بیماری ایستادند.

وی به تحت پوشش قرار دادن زوجین نابارور اشاره کرد و افزود: حدود سه میلیون زوج نابارور داریم که به خدمات تخصصی نیاز دارند. خدمات این حوزه شامل عملیات جراحی پیچیده سنگین و پرهزینه است، به هر حال این قشر را تحت پوشش قرار دادیم.

به گفته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی قبل از اینکه شورایعالی بیمه و جاهای دیگر در رابطه با بیماران خاص برنامه پوششی را اجرا بکنند، این سازمان برای افراد تحت پوشش خود برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

وی اضافه کرد: ما برای افراد بالای ۶۵ ساله حتی در جاهایی که خدمات درمان مستقیم نداریم، خدمات در نظر گرفتیم و بدون هزینه به آنها خدمات سرپایی ارائه می‌دهیم.

موسوی در ارتباط با پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: آنچه ارائه شده مطلوبیت نهایی ما نیست. اما در ارائه خدمات توقفی نداریم. امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که هیچ بیماری جز رنج بیماری نداشته باشد. همان که حضرت آقا اعلام کردند، بیمار باید فقط رنج بیماری داشته باشد نه اینکه خدای نکرده هزینه‌های کمرشکن سلامت آنها را دچار مشکل کند.

توجه بیشتر به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: مطالبه من از عزیزان برای اینکه صندوق را در نقطه مطلوب خودش برسانیم، این است که با تعامل، مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: انتظار داشتم در این جلسه در ارتباط با مسایل کارگری و کارفرمایی و مسایل مرتبط با بازنشستگان، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

موسوی افزود: در گام دوم انقلاب این سیاست‌ها نقطه عطف تحولی در صنعت تامین اجتماعی است. در چهل و اندی سال گذشته تاکنون چنین زمینه ارتقاء و تحولی وجود نداشته است.

وی بیان کرد: با بررسی کارشناسی دقیق عرض می‌کنم که این سیاست‌ها اگر مورد توجه جدی قرار گیرد، می‌تواند نقطه آغاز تحول در تامین اجتماعی و سیاست‌های رفاهی باشد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برگزاری جلسه برای سیاست‌های ابلاغی بیان کرد: در این سیاست‌ها با ۶۹ مفهوم راهبردی مواجه هستیم. تقریبا همه چالش‌ها و موارد به نحوی در سیاست‌های ابلاغی نقطه زنی شده است. این سیاست‌ها این ظرفیت را برای ما و شرکای اجتماعی‌مان بوجود آورده است که برنامه عملیاتی مبارزه با چالش‌ها را ناظر بر سیاست‌های ابلاغی استخراج کنیم.

وی یادآور شد: بالاترین سندی که می‌تواند زمینه ساماندهی صندوق را به نفع ارتقاء وضعیت فعلی و آتیه‌ای که همه را نگران کرده است، فراهم کند، برنامه اجرایی مواجه با سیاست‌های ابلاغی است.

موسوی بیان کرد: اگر بخواهیم به چالش‌ها پاسخ بدهیم باید از منظر سیاست‌های ابلاغی و ضرورت‌هایی که در این سیاست‌ها برای احیای مجدد صندوق فراهم است، به مسایل توجه کنیم.

وی ادامه داد: یک بخشی از قوانین در قلمرو رفاه و پیرامون رفاه تدوین شده است که این بخش مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در حال حاضر در این وزارتخانه برنامه‌ای تهیه می‌شود و ما هم به تدوین این برنامه کمک می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ظرفیت‌ این سیاست‌ها برای احیای وضعیت فعلی که بتوانیم تعهداتمان را انجام دهیم و برای آتیه درخشان و مطلوبی که در آینده می‌توانیم داشته باشیم، بسیار بالاست. از اصلاحات پارامتریک تا رعایت حق‌الناس، محاسبات بیمه‌ای و جلوگیری از انباشت بدهی دولت و مسایلی که پایداری صندوق را رقم می‌زند، باید در دستور اول کار ما و شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: ۶ ماه بیشتر برای تدوین برنامه‌های اجرایی فرصت نداریم. البته دولت ابلاغ کرده است که طی دو ماه باید برنامه‌ها اعلام شود. ما باید برنامه جامع اقدام را برای این سیاست‌ها استخراج کنیم.

به گفته موسوی باید در قواعد ساختارشکنی رخ بدهد زیرا قوانین فعلی، پاسخگوی نیازهای وضع موجود نیست و کج کارکردهایی در حوزه قوانین، اقدام و روش‌ها داریم.

وی با تاکید بر نوسازی در حوزه تامین اجتماعی، یادآور شد: باید از تجربه‌های موجود استفاده کنیم. البته نکته بسیار مهم و دقیقی که در این سیاست‌ها در حوزه تامین اجتماعی مطرح می‌شود، بحث الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت است که در بحث نحقق عدالت، در مقدمه سیاست‌های ابلاغی آمده است. متاسفانه در بعضی جاها غفلت کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در بعضی جاها که کج کارکردی داریم، متعلق به ذات نظام بیمه و سرمایه‌داری است. مشارکت در رویکرد دینی ما، شاید این چیزی که اکنون می‌گوییم، نباشد. ما در رویکرد دینی چیزی به اسم تغافل اجتماعی داریم که تاکنون به سراغ آن نرفته‌ایم. با رویکرد دینی شاید الگوی مشارکت در بیمه تغییر کند.

وی ادامه داد: باید از منظر دینی، آن مطلوبیت و حقوقی که برای جامعه و بین نسلی بودن این صنعت نیاز است را فراهم کنیم و آن را به معنای واقعی به سرانجام برسانیم.

در مقابل دست درازی‌ها کوتاه نمی‌آییم

موسوی تاکید کرد: ما در مقابل دست درازی کوتاه نیامده و نخواهیم آمد. من خودم کارگر هستم و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستم. درست است از سمت دولت آمده‌ام اما کارگرم.

وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد حفاظت از اموال و حفظ ارزش ذخایر دچار خدشه شود. این مسئله جزء اولویت‌های ما است. ما حتی پرونده‌های گذشته را هم بررسی می‌کنیم. همین دیروز برخی پرونده های مربوط به پتروشیمی را بررسی کردیم. سه چهار پرونده مربوط به یازده سال پیش روی زمین مانده بود که قبلا هم به سراغ آنها رفته بودند ولی معلوم نبود که چگونه رفته‌اند. ما هرجا احساس کیم حقوقی ضایع شده است، تلاش می‌کنیم که آن را برگردانیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال در ارتباط با دیون دولت، حرکت خیلی خوبی اتفاق افتاده است. در تعاملی که در اواخر سال اتفاق افتاد، توانسیم سه تا چهار کشور مثل هپکو را پس بدهیم، دولت هم همکاری کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس تحلیل‌های بنیادی که داشتیم، شرکت‌های زیان‌ده را جایگزین کردیم. ما توانستیم ۷۳ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های سود ده را دریافت کنیم. باید از دولت و هیات وزیران تشکر کنیم که سهام را تغییر دادند. در این نقل و انتقالات دو تا سه شرکت زیان‌ده را پس دادیم و به جای آن پتروشیمی شازند را گرفتیم.

موسوی عنوان کرد: انتظار ما از دولت این است که شرکت‌های با نقد شوندگی بالا را به ما بدهد. در اصل آنچه به ما داده می‌شود، شرکت نیست بلکه پولی است که باید دولت به ما بدهد اما به جای آن شرک می‌گیریم.

وی در خاتمه از حاضران در جلسه درخواست کرد که به شکل جدی نقطه نظرات خود در رابطه با سیاست‌های ابلاغی و چالش‌های ناظر بر حوزه تامین اجتماعی را به سازمان تامین اجتماعی منعکس کنند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: فرصتی داریم که هم وضعیت امروز را در سازماندهی تحقق دهیم و هم آتیه را بهبود ببخشیم تا انتظاری که همه افراد تحت پوشش از صندوق دارند، در بلند مدت تضمین بکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای برخی سیاست‌ها و نادیده گرفتن برنامه‌های اجرایی مناسب گفت: در سال ۹۲ بازنشستگی پیش از موعد ۱۹ درصد بوده است که اکنون این رقم به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

موسوی بیان کرد: از سال ۹۲ تا کنون می‌شد برخی پیش بینی‌ها را کرد و راهکارهایی که به هر صورت به پایداری صندوق منجر شود، در دستور کار قرار داد. امیدواریم بتوانیم با کمک شما عزیزان، مطلوبیت خوبی برای آینده صندوق رقم بزنیم.

کد خبر: 50287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =