دولت ۳۷۰ هزار میلیارد بدهی به تامین اجتماعی دارد

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت در حال حاضر ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق تامین اجتماعی دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، علی اصغر عنابستانی رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست تعاملی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که شامگاه روز شنبه در محل سالن تلاش برگزار شد، بیان کرد: کشور ما در یک سیر جوانی است. در واقع پنجره جمعیتی ما پنجره جمعیتی در سن کار است. به تعبیری سن ۱۵ تا ۶۴ سال که امکان کار برایش وجود دارد، نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سن میانه کشور ما (بین ۱۵ تا ۴۰ سالگی)، حدود ۳۶ میلیون نفر جمعیت دارد. بر اساس این آمار، ما در بهترین موقعیت هستیم که نیروی کار توانمند خود را تبدیل به ثروت برای کشور کنیم.

عنابستانی افزود: این چیزی است که متاسفانه از آن غافل شدیم و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. نیروی کار بالا و تحصیلات خوب و کم هزینه در کشور ما فرصت مطلوبی است که باید از آن بهره برد.

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در کشور ما کمترین هزینه برای نیروی کار پرداخت می‌شود. این یک فرصت ویژه برای سیاستگذاری و اداره کشور باز می‌کند. ما باید از این فرصت ویژه استفاده کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: برای طرح‌های اشتغال در طول سال‌های مختلف، هزینه‌های زیادی انجام شده اما این طرح‌ها عملا با شکست مواجه شده‌اند. این تعبیر آقا بود که فرمودند، تمام این پول‌ها را استفاده نکردیم و دور ریخته شده است.

صرف ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اشغال‌زایی

عنابستانی بیان کرد: در دولت مرحوم هاشمی طرح خود اشتغالی را شروع کردیم. بعد در دولت آقای خاتمی طرح ضربتی اشتغال را انجام دادیم. در دولت احمدی نژاد بنگاه زودبازده و در دولت روحانی طرح‌های مختلف تکاپو و غیره را اجرا کردیم و در واقع همواره پول پاشیدیم.

وی اضافه کرد: ما یک حساب سرانگشتی کردیم، حدود ۵۰ میلیارد دلار بعد از جنگ تا امروز برای ایجاد اشتغال در کشور پول خرج کردیم اما وضعیت اشتغالمان همان هست که بوده است. شرایط کشور در این حوزه بهبود نداشته است.

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما از این فرصت و پنجره جمعیتی خوبی که داریم استفاده نکردیم و اکنون این پنجره رو به پیری می‌رود. اینها دردهایی است که ما درباره آن اطلاع داریم.

وی افزود: من دغدغه توزیع کار و بحث ایجاد اشتغال دارم. باید به سمتی برویم که نوع نگاهمان به ایجاد اشتغال را عوض کنیم. اگر حرف کارگر می‌زنیم، باید به چند میلیون انسانی که فرصت کار و کارگری پیدا نکردند هم توجه کنیم و این قشر هم برای ما مهم باشند.

عنابستانی گفت: چند میلیون انسانی که کار می‌کنند و فرصت استفاده از بیمه برایشان ایجاد نمی‌شود، باید برای ما مهم باشند.

وی تاکید کرد: بیکارها و کسانی که کار می‌کنند و فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای هستند، جمعیت بالایی را شامل می‌شوند و این مسئله وضعیت خیلی بغرنجی در کشور ما ایجاد کرده است. توجه به این مسایل باید با جدیت و فرصت ویژه در دستور کار قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: راجع به وضعیت امروز فضای کارگری کشور، قوانین موجود را اگر درست اجرا کنیم، بسیاری از شرایط نامناسب بهبود می‌یابد.

وی افزود: اجرای تام و تمام قانون کار باید در دستور کار قرار گیرد. قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون رونق تولید و قانون آخری که چند روز پیش ابلاغ شد، یعنی قانون تسهیل صدور مجوزها، باید اجرایی شود.

عنابستانی بیان کرد: خود قانون کار ظرفیت مغفول مانده بسیار زیادی دارد. از شوراهای کارگری تا مسئله دستمزد، مسکن کارگری و رفاهیات در قانون کار به طور کامل اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: اصلاح قانون کار مسئله بعدی است که به نظر من خیلی ضروری است. قانون کار را باید به نفع کار، تولید و کارگر اصلاح کنیم. لازم است یک جاهایی از قانون کار، به نفع کارگر و کار اصلاح شود.

دولت باید تعهدات خود به تامین اجتماعی را بپردازد

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: دولت باید تعهدات خود به تامین اجتماعی را بپردازد. در حال حاضر دولت بر اساس حسابرسی انجام شده، ۳۷۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است که باید این رقم را بپردازد.

وی ادامه داد: نکته مهمتر از پرداخت بدهی این است که باید سعی کنیم بدهکاری جاری برای تامین اجتماعی بوجود نیاوریم.

عنابستانی بیان کرد: اگر از گذشته بدهکاری داریم که انباشته شده است، باید این مشکل را رفع کنیم اما در چنین شرایطی چرا بدهکاری جدید ایجاد کنیم؟

وی همچنین با اشاره به سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با اعتقاد رئیس جمهور به بحث سه جانبه‌گرایی تاکید کرد: اگر رئیس جمهور به این بحث اعتقاد واقعی دارد، لایحه بیاورد و سازمان را تبدیل به صندوق خودش کند.

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ما نمی‌توانیم در مجلس سازمان را تبدیل به صندوق کنیم زیرا حتما مواجه با ایراد شورای نگهبان می‌شویم. در این رابطه حتما دولت باید لایحه بیاورد.

وی گفت: اگر دولت لایحه بیاورد، قول می‌دهم که ۲۹۰ نماینده همه موافق باشند. سخت است از جانب ۲۹۰ نماینده قول داد اما در این رابطه مخالف کمتر پیدا می‌شود.

عنابستانی یادآور شد: باید تامین اجتماعی با مدل صندوق شورایعالی خودش اداره شود و با حضور و تاثیرگذاری همه شرکا، اداره شود. غیر از این، چیز دیگری درست نیست و اگر رویه قبلی تغییر کرده است، اتفاق غلطی رخ داده است.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری روز کارگر، بیان کرد: این روز یک خبر به ما می‌دهد و آن این است که در روز کارگر پای ظلم و استکبار وسط است. باید مواظب باشیم که تفکرات لیبرالیستی و استکباری که روز اول می به یاد ظلمشان روز کارگر نامگذاری شده است، در جریان اداره کارگری کشور نفوذ پیدا نکنند.

رئیس کمیسیون اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: خیلی‌ها به اسم حرف‌های خوشگل وارد مسایل کارگری می‌شوند اما در واقع این افراد، همان کسانی هستند که جریانات روز کارگر در اول می را بوجود آورده‌اند.

کد خبر: 50295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =