خدمات مامایی تضمین کننده سلامت جامعه

مامایی به واسطه ایفای نقش در تجلی خلقت و آفرینش، بی‌شک در زمره حرفه‌های مقدس قرار دارد؛ معمولا هر نوزادی با دستان پرمهر ماما پای به این دنیا می‌گذارد و در هر مقطع زندگی از پیش از تولد تا پایان عمر نیازمند استفاده از خدمات این رشته است. اما نقش این گروه حرفه‌ای محدود به پشت درهای زایشگاه و مراقبت‌های بارداری شده و بسیاری از افراد آنگونه که باید از خدمات مامایی در مراحل گوناگون زندگی خود بهره‌مند نمی‌شوند. از طرفی عدم برخورداری از پوشش بیمه خدمات مامایی به ویژه ویزیت موجب کم‌رنگ شدن استقبال از خدمات این حرفه شده است. این درحالی است که خدمات مامایی می‌تواند نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد.

مسئول زایشگاه بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد لرستان، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، مامایی را یک حرفه جامعه‌نگر توصیف کرد و داشتن جامعه سالم را در گرو پررنگ‌ کردن جایگاه مامایی در نظام سلامت کشورها دانست؛ زیرا ماما نقش حیاتی در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی افراد جامعه دارد.

اعظم بهزادوند در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه تمامی اعضای خانواده به ویژه زنان و دختران از بدو تولد تا پایان عمر به خدمات مامایی نیاز دارند، افزود: ماما می‌تواند با اصلاح سبک زندگی و آموزش‌های دوران بارداری در سلامت مادر و نوزاد نقش اساسی داشته باشد و نیز در زمینه جلوگیری از افزایش بی‌رویه سزارین و ترویج زایمان طبیعی، فرهنگ‌سازی کند.

وی با اشاره به خدمات مامایی، اظهار کرد: خدمات بهداشتی مامایی تمامی مقاطع زندگی را از از دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ گرفته تا ازدواج، بارداری، زایمان، پس از زایمان و یائسگی دربر می‌گیرد. همچنین مراقبت‌ بهداشتی از نوزاد، مشاوره فرزندآوری، تشخیص بیماری‌های زنان و انجام غربالگری سرطان‌های اختصاصی زنان نیز در حوزه خدمات مامایی قرار دارد.

مسئول زایشگاه بیمارستان خرم آباد، گفت: با وجود این خدمات، اما هنوز جایگاه مامایی به گونه‌ای شایسته در جامعه نمایان نشده است و این مسئله ناشی از مسائل گوناگونی است که از جمله آن می‌توان به نقش کم‌رنگ ماماها در سیاست‌گذاری سلامت زنان و مادران باردار اشاره کرد که افزایش سزارین از نتایج این خلاء توجه به جایگاه مامایی است. از طرفی عدم پوشش خدمات مامایی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر نیز سبب شده است تا هزینه‌های مراقبتی مادران از جیب افراد پرداخت شود و در نتیجه با کاهش مراجعه به مطب‌های مامایی مواجه هستیم. همچنین کم بودن سهم ماما از تعرفه زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها از دیگر مسائل پیش‌روی ماماها به شمار می‌رود.

نقش ماما در مدیریت کرونا

بهزادوند با بیان اینکه ماماها نیز همانند سایر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این بیماری در راستای حفظ سلامت مادر و نوزاد قرار دارند، تصریح کرد: بزرگ‌ترین نقش ماماها در شرایط بحران کرونا، تریاژ مادران باردار مشکوک به کرونا است تا این مادران را از سایرین جدا کنند و ضمن ارائه خدمات ویژه مراقبتی، از سرایت بیماری به سایر مادران جلوگیری کنند.

وی افزود: مراقبت‌های مربوط به زایمان مادران کووید مثبت، برعهده ماما قرار دارد و به دلیل رابطه تنگاتنگ ماما با مادر حین زایمان و کمک به شیردهی، بسیاری از ماماها هنگام خدمت به کرونا مبتلا شده و خانواده‌های خود را نیز درگیر کرده‌اند که نمونه بارزی از ایثار و فداکاری آنان را به واسطه انتخاب حرفه مامایی، نشان می‌دهد.

مسئول زایشگاه بیمارستان خرم آباد، در بیان یکی از خاطرات خود اظهار کرد: چند سال پیش یکی از همکاران ماما که ۷ ماهه باردار بود، به علت فشار و استرس کار مامایی دچار زایمان زودرس شد؛ اما نوزاد به دلیل دریافت مراقبت‌های کافی، پس از دو ماه با حال عمومی خوب و بدون عارضه از بیمارستان مرخص شد و اینک در آستانه  ورود به دبستان قرار دارد.

کد خبر: 50319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =