ساماندهی تامین دارو در صورت گرانی

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص مسأله حذف ارز ترجیحی دارو که می‌تواند مستلزم افزایش بار مالی برای تأمین‌ داروهای مورد نیاز بیمه‌شدگان شود، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی آنگونه که دولت مصمم است، با تمهیداتی انجام می‌شود که می‌تواند بار مالی این افزایش را از دوش مردم بردارد؛ یکی از این تمهیدات، پرداخت مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز به سازمان‌های بیمه پایه است تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر هوشنگ فولادی افزود: در درمان مستقیم و مراکز ملکی که دارو در بخش‌های سرپایی و بستری به صورت رایگان در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که تغییر مبنای ارز می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های دارویی تأمین‌اجتماعی شود؛ اما با انجام برنامه‌ریزی مناسب و با هدف‌گذاری دقیق، می‌توان از این مرحله عبور کرد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای خرید راهبردی دارو و لوازم مصرفی پزشکی، ایجاد رقابت بین تأمین‌کنندگان است تا امکان دریافت حداکثر تسهیلات قابل ارائه از سوی فروشندگان برای خریدار فراهم شود. نکته دیگر، تلاش برای تجویز منطقی دارو توسط درمانگران است؛ برای این منظور پرهیز از تجویز داروهای غیرضروری و داروهایی که معمولاً به درخواست و تقاضای بیمار به نسخه اضافه می‌شود، از راهبردی‌ترین اقداماتی است که می‌تواند سبب کاهش مصرف دارو و هزینه‌های آن شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی برقراری ارتباط بین سامانه‌های درمانی را با هدف تجمیع اطلاعات بیماران از دیگر تمهیدات برشمرد و گفت: ایجاد دسترسی به سوابق درمانی و دارویی برای تشخیص و تجویز صحیح توسط درمانگران می‌تواند در کاهش مصارف درمانی مؤثر باشد؛ چنانچه در بحث نسخه الکترونیک، این امکان فراهم تا پزشک درمانگر سابقه مراجعه، تجویز دارو، سوابق پاراکلینیک و سایر اقدامات تشخیصی بیمار را در سراسر کشور در دسترس داشته باشد، قطعا در تجویز منطقی دارو بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

فولادی تصریح کرد: از سوی دیگر نظارت بر اجرای پروتکل‌های ابلاغی درمان و گایدلاین‌های وزارت بهداشت مهم است و این راهنماهای درمانی به تجویز منطقی دارو کمک کرده و از تجویز القایی داروها جلوگیری می‌کند. برخی از این پروتکل‌ها آماده‌سازی شده و برخی در دست تهیه قرار دارد که تدوین نهایی و اجرای مناسب آنها نیازمند پیگیری و نظارت است.

وی با بیان اینکه گسترش نظام ارجاع داخلی نیز می‌تواند در بهینه‌سازی و منطقی‌سازی مصرف دارو در تأمین‌اجتماعی کمک کند، افزود: همچنین بحث پرونده الکترونیک سلامت نیز از راهکارهای بسیار مناسبی است که اجرای آن برعهده وزارت بهداشت قرار دارد؛ چنانچه این طرح به اجرا درآید، انقلاب بزرگی در حوزه درمان ایجاد می‌شود و ضمن دسترسی آسان به سوابق درمانی و اطلاعات تشخیصی بیماران در مراکز درمانی سراسر کشور برای تجویز منطقی، امکان پایش تجویزها نیز فراهم شده و در نتیجه از هدررفت هزینه‌ها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این مسأله که افزایش هزینه‌های دارو در بخش درمان غیرمستقیم و عدم تأمین داروهای مورد نیاز می‌تواند سبب مشکلات جانبی از جمله ازکارافتادگی زوردس بیمه‌شدگان شود، اظهار کرد: در بخش درمان مستقیم به دلیل رایگان بودن صفر تا ۱۰۰ خدمات، دسترسی بیمه‌شدگان به دارو فراهم است. در بخش درمان غیرمستقیم نیز تأمین‌اجتماعی ضمن اعمال سیاست‌های لازم برای پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران، اقدامات مؤثری نیز برای کنترل بیماری‌ها به عمل می‌آورد.

فولادی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در اداره شوراهای و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم، معلوم شده که شایع‌ترین علت ازکارافتادگی در بین کارگران، بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و فشارخون و عوارض جانبی این بیماری‌ها مانند عوارض قلبی و چشمی است.

وی تصریح کرد: بنابراین وقتی صورت‌ مسأله روشن شده است، پاسخ آن نیز میسر می‌شود که احداث کلینیک‌های دیابت و فشارخون در مراکز ملکی، از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. با کنترل صحیح و به موقع دیابت و فشارخون می‌توان از ایجاد و شدت عوارض این بیماری‌ها پیشگیری کرد و با این روش آمار ازکارافتادگی کلی در بیمه‌شده‌ها که منجر به ایجاد تعهدات درازمدت سازمان می‌شود، کاهش می‌یابد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه هدفگذاری تأمین‌اجتماعی تنها تأمین هزینه‌های درمانی و دارویی نیست، اظهار کرد: سازمان همچنین به دنبال آن است که با ارائه برنامه‌های آموزشی به بیمه‌شدگان در افزایش آگاهی آنها نسبت به داشتن سبک زندگی سالم مانند داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی، پرهیز از رفتارهای پرخطر مانند استعمال دخانیات و غیره سلامت بیمه‌شدگان را حفظ کند.

کد خبر: 50560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =