خدمت به ۴۲ میلیون بیمه‌شده مصداق مسوولیت اجتماعی تامین‌اجتماعی است

رییس اداره حقوقی درمان تامین اجتماعی استان‌همدان گفت: سازمان تامین اجتماعی که پیش‌ از تولد تا پس از مرگ افراد تحت‌پوشش خود را مورد حمایت قرار می‌دهد مسئولیت اجتماعی را در گستره وسیعی از انواع حمایت‌ها از افراد بیمه‌شده نشان داده است.

مجتبی شیرآوند در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در تبیین جایگاه تقیینی رسالت سازمان تامین اجتماعی گفت: معنای مسئولیت «به آنچه که موردسوال واقع می‌شود» اشاره دارد، حال این سوال قابل طرح است که سازمان در چه مواردی در معرض سوال قرار می گیرد؟ بنابراین در راستای تبیین این مهم بهتراست که درچارچوب ساختارتعریف‌شده این سازمان در قانون تامین‌اجتماعی مصوبه مجلس شورای اسلامی حرکت کنیم.

وی بااشاره به موضوع ماده یک قانون تامین اجتماعی درخصوص رسالت وهدف از تشکیل تامین اجتماعی‌عنوان کرد: موضوع این ماده براین تاکید دارد که سازمان تامین اجتماعی به منظوراجرا، تامین و گسترش انواع بیمه‌های‌اجتماعی، استقرارنظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تامین اجتماعی، همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع آن و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ازمحل وجوه و ذخایرایجاد شده‌است.

شیرآوند ماده سه قانون تامین‌اجتماعی را یکی از مواد مرتبط با مسئولیت‌اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی خواند و افزود: سازمان تامین اجتماعی جمعیتی بالغ بر ۴۲ میلیون نفر را مورد حمایت و پوشش قرارداده این کثرت جمعیت، بسیاربااهمیت و قابل‌توجه است و رسالت تامین اجتماعی را بسیار برجسته کرده  وبه همین سبب می‌شود گفت که اگر سازمان تامین‌اجتماعی تنها قانون تامین اجتماعی را به صورت صددرصد رعایت کند مسئولیت‌اجتماعی‌ وهرآنچه که بر ذمه‌اش است را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

رییس اداره‌حقوقی درمان تامین اجتماعی استان‌همدان افزود: ماده سه قانون تامین اجتماعی یکی دیگر ازمصادیق مسوولیت‌اجتماعی تامین‌اجتماعی می باشد، این ماده بر پرداخت خسارت حوادث و بیماری‌ها، بارداری، غرامت ودستمزد، از کارافتادگی، بازنشستگی و مرگ از سوی تامین اجتماعی تاکید دارد؛ سازمانی که پیش ازتولد وحتی پس ازمرگ خانواده‌ها را موردحمایت قرار می‌دهد را می‌توان سازمانی متعهد به مسوولیت اجتماعی‌اش قلمداد کرد.

وی ادامه داد: ماده چهار قانون تامین اجتماعی به افراد مشمول اشاره دارد؛ افرادی که به هرعنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، صاحبان‌حرف و مشاغل آزاد، دریافت‌کنندگان مستمری‌های بازنشستگی و از کارافتادگی وفوت از زمره مشمولان این سازمان به شمار می‌آیند؛ ماده مورد نظر به جهت گستردگی جامعه مشمولان مصداق روشن تعهد سازمان تامین‌اجتماعی نسبت به مسوولیت‌اجتماعی‌اش است.

شیرآوند بااشاره به موضوع ماده ۵۴ قانون تامین‌اجتماعی در خصوص حوادث و بیماری‌ها، گفت: این ماده بر خدمات درمانی گسترده‌ سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان وافرادتحت پوشش اشاره دارد و در ماده ۵۵ نیز خدمات درمانی مستقیم وغیرمستقیم مدنظر تشریح می‌شود، این ماده به این مهم اشاره دارد که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز ملکی و یا مراکز غیرملکی به پشتوانه بیمه‌ای که دارند از خدمات درمانی رایگان و یا با فرانشیز بهره‌مند شوند؛ بنابراین از ارایه خدمات‌درمانی سازمان به جامعه هدف می‌توان به عنوان یکی از ارزشمندترین اقدامات تامین‌اجتماعی در جهت تحقق مسوولیت‌اجتماعی یاد کرد.   

رییس‌اداره حقوقی درمان تامین‌اجتماعی استان‌همدان اضافه کرد: ماده ۷۰ قانون‌تامین اجتماعی به کارافتادگی اشاره دارد؛ اگر بیمه شده‌ای در حین انجام کار دچار سانحه شود و توان ادامه فعالیت را نداشته باشد خانواده‌ او با برقراری مقرری موردحمایت‌مالی‌سازمان قرارمی‌گیرند، بنابراین اجرای این ماده قانونی که امنیت فکری، اجتماعی و ساختار خانوادگی بیمه‌شدگان را تامین می‌کند را می‌توان از ماموریت‌های مهم در راستای مسئولیت‌اجتماعی تامین‌اجتماعی قلمداد کرد.

شیرآوند اضافه کرد: مواد ۷۶، ۸۰ و ۸۵ قانون تامین‌اجتماعی که به برخورداری بیمه‌شدگان از امکانات و مزایای بازنشستگی، حمایت سازمان تامین‌اجتماعی از خانواده‌متوفیان و بحث ازدواج و عائله‌مندی تاکید دارندهمگی بر گستره بسیار وسیع مسئولیت سازمان تامین‌اجتماعی در حوزه‌اجتماعی تاکید دارند. جمعیت بسیاربالای تحت پوشش و همچنین خدمات متنوع و گسترده سازمان تاثیر بسیار جدی بر تقویت امنیت‌روانی، کاری وخانوادگی بیمه‌شدگان دارد، اگر بیمه‌شدگان باآگاهی از قوانین تامین‌اجتماعی، اجرای کامل آنها را لمس کنند و ببینند اعتماد آنها نسبت به سازمان افزایش پیدا می‌کند و نسبت به زندگی فردی و شغلی‌شان دلگرم می‌شوند. ؛ باید تاکید کرد ثمره مسوولیت‌اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی در اجرای مواد قانون تامین اجتماعی می‌تواند به ارتقاء سطح آرامش اجتماعی در جامعه کمک کند.

کد خبر: 50723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =