نداشتن «شغل» عمده‌ترین علت  فقر معلولان  است

سازمان بین‌المللی‌کار در سال ۲۰۱۵ اعلام‌کرد که تعداد ۷۵۰ میلیـون نفـر در جهان دارای انواع معلولیت هستند و از این تعداد نزدیک ‌۴۷۰ میلیون نفر در سن کار هستند و بیش از ۸۰ درصد آنان در کشورهای در حال‌توسعه قرار دارند. این سازمان در ۲۰۱۶ در گزارش سالیانه خود آورده است: «افراد دارای معلولیت اقلیت بـزرگی در جوامـع و فقیرتـرین قشـر آن جامعه هستند و در اغلب موارد نداشتن شـغل مناسـب علت اصلی بیکاری فرد دارای معلولیت است.»

به گزارش آتیه‌آنلاین، افراد دارای معلولیت در کشورهای مختلف و در مقایسه با سایر افراد جامعه از امکانات اولیه زندگی مانند بهداشت، مسکن، آموزش و شغل مناسب برخوردار نبوده و در اغلب موارد با شرایط محدودیت زایی در زندگی مواجه‌اند و حداقل توانایی‌های آنان نیز موردتوجه قرار نمی‌گیرد، بسیاری از آنان در سن کار با وجود موانع گوناگونِ دسترسی اعم از فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، توسعه مهارت، خدمات بهداشتی و فرصت‌های دستیابی به شغل و به‌طور عام با مشکل حق برابری اجتماعی با دیگران روبرو هستند.

بیکاری معلولان علاوه‌بر ایجاد مشکلات و معضلات فراوان اقتصادی برای آنان، جایگاه انسانی و اجتماعی و فرهنگی آنها را نیز در جامعه تنزل می‌دهد و روحیه یأس، خودکم‌بینی، رکود و ناتوانی را در میان آنان ترویج می‌کند و به همین دلایل هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی برای خانواده‌های معلولان و جامعه به وجود می‌آورد. این در حالی است که مشارکت فعال معلولان در جامعه اولا موجب افزایش روحیه و باور به زندگی مفید در میان آنها خواهد شد و ثانیاً هزینه‌های پرداخت مستمری‌های مادام‌العمر به آنان را از بین خواهد برد.

تدوین شیوه‌نامه زنجیره اشتغال معلولان

محسن ایروانی سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور  اخیرا در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اهمیت توسعه مفهوم روان‌شناسی کار و موفقیت در اشتغال‌زایی معلولان گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت جرات ورود به بازار کار ندارند و درگیر باورهای محدودکننده‌ای هستند که از محدودیت‌های جسمی و روانی آنها خیلی شدیدتر است و تا زمانی که این باورها برطرف نشود، وارد بازار کار نخواهد شد.

ایروانی افزود: برای اینکه بسته جامع خدمات را عملیاتی کنیم در گام اول می‌خواهیم وضع موجود خود را بشناسیم. در نتیجه آمدیم بانک محصولات را پایه‌ریزی کردیم تا ببینیم افراد دارای معلولیت در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می‌کنند و در هر ماه چه میزان می‌توانند تولید داشته باشند.

وی بااشاره به تدوین شیوه‌نامه‌ای در زمینه اشتغال و زنجیره اشتغال گفت: این شیوه‌نامه شامل چرخه تأمین، تولید، توزیع و فروش است و این موارد را احصا کردیم تا افراد، محصولات تولیدی را بتوانند از طریق بازارهای مختلف به فروش برسانند. به این منظور برنامه‌های عملیاتی و استانی در نظر گرفته شده، کمیته مشترکی با دبیرخانه اشتغال سازمان که جلسات هفتگی دارد، تشکیل شده تا در این راستا ما بتوانیم قدم‌های مؤثری برداریم.

ایجاد کارگاه‌های تولیدی توسط معلولان

رضا دهقان مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با «آتیه‌آنلاین» گفت: اگرچه تبعات کرونا بر کسب وکارهای مختلف غیرقابل‌انکار است اما ابتکارعمل مددجویان بهزیستی در این حوزه با تغییر کاربری کارگاه‌ها به محصولات پیشگیری از کرونا قابل تقدیر است.

دهقان گفت:  ثمره شکل‌گیری هم افزایی، اجماع و هم زبانی سازمان بهزیستی با مددجویان و جامعه هدف بستر حضور خلاقانه مددجویان را در ایجاد کارگاه‌های تولید محصولات کرونایی هموارتر کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه بعضا مددجویان بهزیستی از استان‌های مختلف گلایه‌هایی به جهت رکورد ناشی از این همه‌گیری داشتند اما همزمان با شیوع همه‌گیری کارگاه‌های متعددی باهدف تولید و عرضه محصولات مبارزه‌با کرونا (ماسک و دستکش) توسط مددجویان راه‌اندازی شده است.

دهقان پیشتر بر تغییر کاربری برخی کارگاه‌ها را در تبدیل تهدید کرونا به فرصت در حوزه اشتغال مددجویان را موثر دانست وافزود: بسیاری از کارگاه‌های خیاطی تحت نظارت سازمان از خط تولید لباس به تولید ماسک و لباس ویژه کرونا تغییر کاربری داده‌اند.

مدیرکل اشتغال وکارآفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی زمانی‌که در صدد تعدیل نیرو بودند مددجویان بهزیستی را مورد لطف خود قرار دادند و سعی داشتند که مددجویان کمتر آسیب ببینند و اغلب مواقع بنگاه‌های اقتصادی تلاش‌شان بر این بود که مواد اولیه و نیازهای ضروری تولیدشان را از کارگاه‌های کوچک مددجویان بهزیستی تامین و خریداری کنند.

دهقان تمرکز این دفتر بر ایجاد تعامل موثر با شبکه‌بانکی کشور را موثر خواند و افزود: خوشبختانه در تداوم رویکرد مدیران پیشین، از نیمه سال ۱۳۹۸ تلاش بیشتری در تعامل با شبکه بانکی کشور به عنوان تامین کننده منابع اشتغال صورت گرفت و با اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و شبکه‌های کارفرمایی نیز وارد مذاکره و تعاملات دوسویه موثری شده ایم.

وی اضافه‌کرد: تلاش بر این است که معرفی کامل، درست و کافی واقعیت‌های سازمان بهزیستی در سطح اشتغال مددجویان بهزیستی برای این نهادهای دولتی و غیردولتی صورت بگیرد و خوشبختانه ثمره این تعاملات زمینه و منابع مالی ارایه تسهیلات اشتغال زایی به مددجویان را فراهم‌تر کرده است.

کد خبر: 50982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =