تاثیر پیشگیری از تصادفات در حفظ منابع سازمان تأمین‌اجتماعی

رییس کمیسیون اجتماعی دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائلی که در منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی تاثیر دارد، برخی حوادث و اتفاقات مانند تصادفات رانندگی است، پس می‌توان ادعا کرد که پیشگیری از تصادفات در حفظ این منابع سازمان تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: باید اقداماتی در راستای کاهش آمار تصادفات و تحمیل هزینه‌ها به سازمانهای بیمه‌گر انجام داد و به طور یقین این موضوع می‌تواند در هزینه‌های خانواده‌ها و ارائه خدمات بهتر از سوی سازمانهای بیمه‌ای مانند  تأمین‌اجتماعی موثر باشد.

وی معتقد است که سازمان تأمین‌اجتماعی و دیگر سازمان‌های بیمه‌گر باید در این جهت حرکت کنند و برای کاهش هزینه‌های خود نیز به این نکات توجه داشته باشند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش باید در دستور کار همه باشد.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: باید به مردم و بیمه‌شدگان هشدار داده شود که در صورت رانندگی غیرمتعارف و خسارات ناشی از آن، سازمانی مانند تأمین‌اجتماعی هیچ تعهدی در قبال این افراد ندارد چون این مشکلات باعث اثرگذاری بر منابع و مصارف این سازمان شده و  تعداد بیمه‌شدگان را کاهش و مستمری بگیران را افزایش خواهد داد.

آموزش در کاهش تصادفات نقش دارد

وی ادامه داد: در جامعه ما به تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود و مساله‌ای بسیار مهم است، موضوع پیشگیری از این حوادث به ویژه در بخش تصادفات رانندگی است و بسیاری از نهادها از ارائه خدمات در قالب اقدامات پیشگیرانه غافل هستند.

عزیزی اضافه کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم این است که تاکنون چندبار به بیمه‌شدگان سازمانهای بیمه‌گر این آموزش‌ها داده شده است و به آنان این فرصت داده شده تا این افراد از نظر پاراکلینیکی آزمایش شوند و قبل از اینکه دچار بیماری شوند، این مساله را تشخیص دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به مساله مهم و اساسی پیشگیری اهمیتی داده نمی‌شود اما در بسیاری از کشورها این اقدامات انجام می‌شود، به عنوان مثال بیماری دیابت در ایران پس از پنج سال تشخیص داده می‌شود چون کسی برای انجام این آزمایش مراجعه نمی‌کند، باید این موضوع را یادآور شویم که بسیاری از حوادث، بیماری‌ها و سرطانها قابل پیشگیری است و حوادث رانندگی نیز به عنوان یکی از مسائلی است که با آموزش و اقدامات پیشگیرانه قابل پیشگیری است.

وی موضوع پیشگیری را بهتر از درمان با هزینه‌های سنگین برای خانواده‌ها دانست و گفت: این هزینه‌ها حتی برای سازمان‌های بیمه‌گری مانند تأمین‌اجتماعی و جامعه هم بسیار سنگین است و می‌توان از این مبالغ هنگفت خسارتی در جامعه جلوگیری کرد.

تصادفات برای سازمان‌های بیمه‌گر دردسرساز است

عزیزی تاکید کرد: درباره تصادفات هم این موضوعات صدق می‌کند و باید علت آن را پیدا کرد که البته علت بیشتر تصادفات رانندگی به دلیل خواب‌آلودگی یعنی عامل فردی است و پس از آن کیفیت خودرو، جاده و دیگر عوامل موثر است.

رییس کمیسیون اجتماعی دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی گفت: باید این مسائل مهم را به مردم آموزش داد، اگر مردم در هنگام تصادفات عجله داشته باشند ممکن است که حتی جان خود را به دلیل عجله در رانندگی از دست بدهد یا به دلیل شدت تصادف مصدوم و یا حتی قطع نخاع شوند که این مسئله مشکلاتی برای افراد، خانواده، کشور و سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد می کند.

وی معتقد است: اگر آموزش‌ها به همه مردم ارائه شود و تسهیلات خوبی در اختیار مردم و حتی بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی قرار گیرد تا از خودروی باکیفیت استفاده کنند، این مهم می‌تواند علاوه بر اینکه جان مردم را به دلیل داشتن خودروی با کیفیت حفظ کند، خسارت به خودرو وارد خواهد شد و از قطع نخاع شدن و از هزینه‌های سنگین آن برای خود فرد و سازمان تأمین‌اجتماعی هم جلوگیری خواهد  شد.

همه برای کاهش تصادفات و هزینه‌ها به سازمانهای بیمه‌گر کمک کنند

عزیزی با بیان اینکه این مسائل همه برای پیشگیری از حوادث است، اظهار داشت: همه باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات کاهش یافته و هزینه‌های سازمانهای بیمه‌گر کمتر شود، زمانی که آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی از ۲۵ هزار نفر به زیر ۱۸ هزار نفر در سال‌های اخیر رسیده است، اگرچه رقم این تعداد افراد که جان خود را از دست می‌دهند هم بالاست، اما می‌توان برای جبران خسارات ناشی از تصادفات هم با اقدامات پیشگیرانه فعالیت‌های موثری انجام داد.

 این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی که می‌توان آمار افراد کشته شده در تصادفات را از ۲۵ هزار به زیر ۱۸ هزار نفر کاهش داد پس می‌توان با آموزش این مسائل را حل کرد تا منجر به کاهش اثرات تصادفات بر سازمان های بیمه‌گر باشیم، اما با توجه به اینکه اکنون تعداد خودروهای مورد استفاده مردم زیاد شده و جمعیت کشور هم افزایش یافته است، مشاهده می‌شود که میزان تصادفات کمتر شده است پس می‌توان با آموزش هم  این موضوعات را برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید با برخی از عوامل انسانی که باعث بروز حوادث رانندگی و متحمل شدن هزینه‌های سنگین به سازمان تأمین‌اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط می‌شود نیز برخورد قانونی شود، البته باید پیش از این موضوعات آموزش در دستور کار همه نهادها به ویژه سازمان‌های بیمه‌گر باشد.

کاهش هزینه‌های تأمین‌اجتماعی با اقدامات پیشگیرانه 

وی با اشاره به اینکه همه این موضوعات در کاهش تصادفات، هزینه‌های مادی و معنوی که به خانواده‌ بیمار و سازمان تأمین‌اجتماعی وارد می‌کند بسیار مهم است، اظهار داشت: باید از این هزینه‌ها که به این سازمان و جامعه هم وارد می‌شود با اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کرد.

رییس کمیسیون اجتماعی دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از طرفی دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی باید با نهادهایی همچون راهنمایی و رانندگی و سازمان ملی استاندارد ایران تعامل داشته باشد تا خودرو یا موتورسیکلت غیراستاندارد تاییدیه نگیرد چرا که همه این مسائل در کاهش تصادفات، هزینه‌های اقتصادی و معنوی کشور مهم است و اگر به این موضوع توجه ویژه شود مشکلات کمتر خواهد شد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که هزینه‌های درمان به عنوان یکی از آسیب‌هایی که پس از تصادفات رانندگی به سازمانهای بیمه‌ای بخصوص سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌شود بخش قابل توجهی از هزینه کرد بخش درمان تأمین اجتماعی را افزایش می‌دهد، نیز گفت: باید قوانینی وجود داشته باشد تا در صورت تقصیر از سوی وزارت راه و شهرسازی و راهنمایی و رانندگی اقدامات اساسی صورت گیرد اما باید گفت که در واقع این موارد نیاز به قانون دارد.

وی اضافه کرد: باید در این زمینه مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع کند و این قوانین نیز به صورت کامل اجرا شود و هرکسی وظیفه خود را در جهت کاهش عوارض ناشی از حوادث رانندگی نادرست انجام داد با آنها برخورد و خسارات آن را دریافت کرد و با داشتن قوانین متقن در حل این مشکلات گره‌گشایی کرد.

کد خبر: 51663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =