تغییر رویکرد شغل محوری به شایستگی

"غلامحسین حسینی نیا" معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری هفته ملی مهارت بر تغییر رویکرد شغل محوری به شایستگی و تبدیل آمادگی حرفه ای به توسعه حرفه ای تأکید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حسینی نیا در این نشست خبری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ابزاری برای توسعه کشورها از طریق مهارت آموزی دانست و گفت: این آموزش‌ها در دنیا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تا سال ۲۰۳۰، شکاف ناشی از رشد تکنولوژی و آموزش‌های مهارتی پر شود که در صورت وقوع این اتفاق ۶.۵ تریلیون دلار به اقتصاد کشورها و اقتصاد جهانی کمک می‌شود.

تصویب ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس‌جمهور جهت توسعه مهارت‌آموزی

وی با اشاره به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس‌جمهور به توسعه مهارت‌آموزی و تجهیز مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: دولت سیزدهم به اهمیت موضوع آموزش های فنی و حرفه‌ای واقف است و از این‌رو در سفرهای استانی این رقم به توسعه مهارت‌آموزی در استان‌ها اختصاص یافته است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: با رویکرد جدید دولت در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در کنار آموزش مهارت‌های سخت، آموزش مهارت‌های نرم مانند: ارتباط گیری با مشتری، مدیریت دخل و خرج، مهارت‌های ثروت اندوزی و … را در قالب یک بسته کامل مهارتی در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه نیازمند طرح آمایش مهارتی هستیم، گفت: بر اساس هر منطقه و استان باید نیاز بازار کار شناسایی شود و بر اساس آن، آموزش‌ها صورت گیرد و  اکنون بر روی این طرح، مطالعاتی آغاز شده است تا به سنجش مهارت‌ها بپردازیم.

حسینی نیا با تأکید بر تبدیل مهارت فنی و حرفه ای به مهارت های عمومی، گفت: آموزش یکی از ابزارهای حیاتی برای توسعه و پیشرفت کشورها از طریق توانمندسازی و دانش، برای ایجاد فرصت‌های شغلی است. امروزه در جهان، تمرکز بر تکنیک‌های آموزشی و مهارتی سرعت گرفته است.

تدوین سه هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی

وی از تدوین سه هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی خبر داد و گفت: از این تعداد، یک هزار استاندارد شایستگی بر اساس نیازهای روز بازار طراحی شده است و ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق توانمندهای مردمی به‌خصوص بخش خصوصی را پای‌کار بیاوریم.

به گفته معاون وزیر کار، ۱۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در کشور داریم که بیش از ۵۰ درصد این آموزش‌ها تنها در یک‌رشته و ۵۰ درصد بقیه در چند رشته فعال هستند، این در حالی است که ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم؛ اما کمتر از ۳۰۰ استاندارد آموزشی پوشش داده می‌شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ استاندارد در حوزه دانش‌بنیان تهیه شده است، گفت: این استانداردها را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده شده است تا زمینه تحول در مهارت‌آموزی ایجاد شده و در همین راستا، ۳۱ مرکز دانش‌بنیان در حوزه مهارت‌آموزی در استان‌های مختلف راه اندازی خواهد شد.

حسینی نیا، یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را ایجاد ۳۱ پارک علم و مهارت در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در حال تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی، جهت توسعه ی مهارت آموزی هستیم و همه دستگاه‌های لشکری و کشوری را وارد حوزه ی آموزش مهارت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما «دیپلماسی مهارت» با اولویت کشورهای همسایه است که در مواردی، مهارت آموزان آنها به ایران می آیند و در مواردی مربیان کشورمان برای مهارت آموزی به سایر کشورها اعزام خواهند شد.

معاون وزیر کار با اشاره به لغو مسابقات بین المللی مهارت شانگهای چین ۲۰۲۲ به دلیل شیوع کرونا، گفت: سازمان جهانی فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفته است، این مسابقات جهانی مهارت در ۱۱ کشور به صورت غیرمتمرکز برگزار خواهد شد که تیم ملی مهارت کشور ما در ۱۸ رشته و در ۷ کشور در این مسابقات حضور دارد.

وی به طرح «نخلستان» اشاره کرد و گفت: برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی آنها مورد تقاضای بازار کار نباشد، با همکاری پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم دوره‌های تخصصی مهارت آموزی، پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: همچنین با همکاری دانشگاه تهران، مرکز مهارت آموزی در یکی از شهرستان‌های استان تهران به عنوان اردوگاه مهارت آموزی دانشجویان راه اندازی کرده ایم که دانشجویان در دوره‌های کوتاه مدت و طی یک تا چند ماه در دوره‌های مهارتی شرکت خواهند کرد.

به گفته حسینی نیا طرح مدرسه ی تابستانی مهارت، برای دانش آموزان ۱۵ سال به بالا به صورت پایلوت در سال جاری اجرا و سال آینده در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد. همچنین لایحه مهارت آموزی سربازان نیز به هیأت دولت ارسال شده است که در صورت تصویب در دولت و سپس مجلس، سربازانی که یک مهارت داشته باشند، یک ماه کسر خدمت خواهند خورد. همچنین قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان در ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای راه اندازی شده است.

بر اساس این گزارش، نشست خبری اصحاب رسانه با حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان به مناسبت هفته ملی مهارت و با هدف تبیین دستاوردهای مهارتی، طرح‌های جدید سازمان و برنامه‌های مهارت محور، یکم مرداد سال جاری برگزار شده است.

کد خبر: 52203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =