گسترش بیمه‌ای با استفاده از بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

وجود هجده صندوق بیمه‌گر به منظور استفاده افراد شاغل در بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی از خدمات مهم بیمه‌ای و بازنشستگی، فرصت مناسبی به بیمه‌شدگان برای بهره‌مندی از مزایای این صندوق‌های محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، البته با توجه به اینکه صندوق‌های بیمه‌ای برای حفظ ماندگاری و پایداری از طریق جذب بیمه‌شدگان جدید و تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای به دنبال تامین منابع پایدار هستند در این میان سازمان تأمین اجتماعی وظایف و تکالیف بزرگی در قبال بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور دارد.

اگرچه نیمی از جمعیت در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات این سازمان بهره‌مند بوده اما در قالب بیمه اختیاری، اجباری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز با برنامه‌ریزی به دنبال جذب افراد شاغل در بخش‌های مختلف خدماتی و تولیدی برای گسترش چتر خدمات بیمه‌ای برای آحاد جامعه است.

اکنون در قالب انواع بیمه‌های مختلف در سازمان تأمین اجتماعی ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی شامل بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان از خدمات هجده گانه در کنار مستمری بگیران و بازنشستگان بهره‌مند هستند.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در میان ۱۸ صندوق بیمه‌ای ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد که افزایش تعداد بیمه‌شدگان و تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به ویژه در بخش بیمه حرف و مشاغل آزاد از جمله هدفگذاری اصلی سازمان به شمار می‌رود.

جذب بیش از ۴۰۰ هزار بیمه شده جدید از طریق بیمه حرف و مشاغل آزاد

امیرعلی ستایش سرور، رئیس دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره افزایش شمار بیمه‌شدگان به ویژه در بیمه حرف و مشاغل آزاد گفت: در مبحث تعمیم و گسترش پوشش  بیمه‌ای کارگزاری های رسمی در سال ۱۴۰۰ اقدامات موثری در سازمان انجام شده است.

وی اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی با جذب بیش از ۴۰۰ هزار بیمه شده جدید در قالب بیمه شده اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد، نقش قابل توجهی در تحقق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی و ابلاغی مقام معظم رهبری ایفا کرده است.

ستایش سرور همچنین با اشاره به نقش کارگزاری‌های رسمی در دستیابی به سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی از سالیان گذشته به دنبال دستیابی به ساختاری چابک و پاسخگو، جزء دستگاههای علاقمند به مقوله برونسپاری بوده و از سال ۱۳۸۴ با ایجاد کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی میزان رضایتمندی مخاطبان را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با کاهش مصارف نیز در جهت پایداری صندوق بیکاری با بررسی پرونده های مقرری بگیران نسبت به صرفه جویی بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان در هزینه های جاری سازمان اقدام کرده است.

وی با اشاره به یکی از مشکلات قشر کارگری مبنی بر عدم تمایل کارفرمایان به پرداخت حق بیمه و عدم شمول این عزیزان به قانون تأمین اجتماعی اظهار داشت: به منظور توسعه بازرسی کارگاهی و جذب بیمه شدگان بازرسی از کارگاهها در سال جاری به کارگزاری های رسمی برونسپاری شده و به طور یقین با سرعت گرفتن انجام فرایند مزبور همه افراد فاقد پوشش بیمه ای جذب سازمان شده و زمینه تحقق سیاست‌های کلان تامین اجتماعی در جامعه محقق خواهد شد.

ستایش سرور ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همدلی همه ارکان سازمان از جمله کارگزاری های رسمی شاهد سازمانی پویا و کارآمد بوده که در جهت تحقق سیاست‌ها و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشته و خدمات ارائه شده نیز هر روز بهتر از روز گذشته خواهد بود.

بیمه حرف و مشاغل آزاد فرصتی برای افراد بدون پوشش بیمه‌ای

یک کارشناس حوزه مسائل بیمه‌های اجتماعی نیز درباره بیمه حرف و مشاغل آزاد در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان داشت: این نوع بیمه در قالب طرح‌های بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی فرصتی برای سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای و مزیتی برای افراد بدون پوشش بیمه جهت استفاده از مزایای بیمه‌ای و بازنشستگی تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

علی جهانی گفت: اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی یکی از اولویت‌های خود را پوشش فراگیر و ایجاد توسعه بیمه‌ای در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها قرار داده که در زمینه شاغلان بدون کارفرمای مشخص و عدم فعالیت در کارگاهی معین نیز برنامه‌ریزی جدی دارد.

وی بیان داشت: برای ارائه خدمات بیمه‌ای به این افراد قانون، بستری را ایجاد کرده که از بیمه حرف و مشاغل آزاد حتی به صورت خویش فرما برخوردار شوند.

 این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اظهار داشت: براین اساس نظام پوشش بیمه‌ای برای حرف و مشاغل آزاد به عنوان بیمه‌های خاص و بیمه هایی که قالب و ساختار خویش فرمایی دارند، وارد نظام و پوشش بیمه‌ای شده است.

بیمه حرف و مشاغل آزاد مناسب برای همه گروه‌ها و شغل ها

این کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: این نوع بیمه حرف و مشاغل آزاد در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای سازمان و فراگیری نظام تامین‌اجتماعی برای همه گروهها، شغل ها و اقشار جامعه است.

جهانی همچنین تصریح کرد: به همین منظور افراد شاغل در مشاغل آزاد و دارای حرفه و مشاغل آزاد فاقد نظام کارگری و کارفرمایی و به نوعی در استخدام بخش خصوصی و دولتی می‌توانند خود را براساس یک توافق و قرارداد با نرخ تعیین شده بیمه کرده و در کنار آن خدمات درمانی را دریافت می‌کنند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان داشت: جز مواردی که در قانون برای کارگاهها و مستخدمین بخش خصوصی و دولتی مطرح شده است این افراد مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین‌اجتماعی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما این افراد از حوادث ناشی از کار بهره‌مند نبوده و همچنین قانون بیمه بیکاری در مورد این گروهها مصداق ندارد.

شروط بیمه پردازی بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد

جهانی گفت: این گروهها با پرداخت نرخ بیمه ۲۷ درصد در واقع از بیمه کامل برخوردار و از پوشش درمانی هم بهره‌مند هستند، البته آنها باید حق بیمه خود را ماهانه براساس ماده ۳۹ قانون تأمین‌ اجتماعی و در موعد مقرر و تعریف شده پرداخت ‌کنند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: نظام بازنشستگی این افراد هم تابع بازنشستگی عام است یعنی در واقع با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن برای بانوان بازنشسته می‌شوند.

وی عنوان کرد: تعهدات سازمان تأمین اجتماعی نیز در حوزه درمان متناسب با قرارداد و نرخ حق بیمه‌ای پرداختی افراد است که با حق بیمه ۲۷ درصدی از خدمات درمانی سازمان هم بهره‌مند خواهند شد.

بیمه حرف و مشاغل آزاد موثر بر تأمین منابع سازمان

وی با بیان اینکه بیمه حرف و مشاغل آزاد یک پوشش بیمه‌ای فراگیر با اثربخشی، کارآمدی، جامعیت و کفایت لازم است، افزود: رابطه گروه بیمه‌ای حرف و مشاغل آزاد مبتنی بر رابطه خویش فرمایی با سازمان تأمین‌اجتماعی است.

جهانی بیان داشت: رابطه سازمان با این افراد ضمن اینکه ارتباطی مبتنی بر منابع و مصارف سازمان و از دریچه ای دیگر مشارکت پوشش بیمه ای این افراد با مشارکت بیمه‌ای و پرداخت حق بیمه است، بدون شک گستردگی این گروه در بیمه حرف و مشاغل آزاد، گروههای بیمه‌ای خاص و  همه اقشار فاقد پوشش به توسعه منابع سازمان تأمین‌اجتماعی کمک می‌کند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی تصریح کرد: به همین دلیل این بر منابع و مصارف سازمان تامین‌اجتماعی تاثیرگذار تاثیر قابل توجه دارند.

وی بیان داشت: سازمان هم به دلایل و ویژگی‌هایی این نوع پوشش بیمه‌ای و فرایند کارآمدتری در این حوزه هرچقدر بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های خاص و اقشار و گروههای مختلف را در این قالب از پوشش بیمه‌ای برخوردار کند، منابع سازمان را توسعه خواهد داد.

جهانی افزود: این گروهها همه در قالب بیمه های خاص و بیمه هایی با رابطه خویش فرمایی تعریف می‌شوند.

وی اظهار داشت: بیمه حرف و مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان  و بیمه‌های اختیاری همه در قالب بیمه های خاص تعریف می‌شوند اما گروهی از اینها شامل حرف و مشاغل آزاد متناسب با فعالیت و ماهیت خودشان از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =