فراوانی پوشش بیمه‌ای در کارگاه‌های کوچک

یک کارشناس بیمه‌های تأمین‌اجتماعی گفت: براساس آمارها و اطلاعات موجود در حوزه اشتغال و پوشش‌های بیمه‌ای، کارگاه‌های کوچک تولیدی بیشترین فراوانی در اشتغال و پوشش بیمه‌ای را به خود اختصاص داده و این مساله در تأمین منابع سازمان تأمین‌اجتماعی نیز نقش جدی دارد.

علی جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: امروزه بررسی جامعه آماری بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد که جمعیت بیمه‌شدگان این سازمان در کارگاههای کوچک دارای یک تا ۱۰ و یا ۲۰ نفر نیروی کار، بیشترین فراوانی اشتغال و پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: از این جهت تامین منابع تأمین‌اجتماعی ارتباط معنادار و قابل توجهی با حضور و فعالیت کارگاههای کوچک و زود بازده دارد اما سیاست‌های عرصه کار و تولید هم باید با نگاه حمایت و پشتوانه دولت و حمایت از کارگاههای کوچک به پایداری رسیده و بهبود مستمر داشته باشند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان داشت: بدون شک در عرصه تسهیلات، حمایت‌های مالی و بانکی و عرصه بازاریابی، انسجام و هماهنگی و همکاری همه جانبه دولت و در جلوگیری از ایجاد رکود و تعطیلی کارگاههای کوچک با ایجاد سازوکارهای لازم و حضور همه عوامل و متغیرها می‌توان نسبت به حیات کارگاههای کوچک اهمیت بیشتری قائل بود که منافع سازمان تأمین‌اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نظام بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی در جهت افزایش منابع خود از این کارگاهها حمایت همه‌جانبه دارد، اظهار داشت: باید برای بحث سرفصل کارگاههای کوچک و زود بازده و فعالیت آنها و منابع سازی این کارگاهها در عرصه تأمین‌اجتماعی برنامه جامع وجود داشته باشد تا همه بازیگران در این عرصه به انسجام و کارآمدی لازم برسند.

جهانی اضافه کرد: حتی با این اقدامات اثرگذار، بخش کارگاههای کوچک و زود بازده که سال‌ها به عنوان سرفصل اقتصاد کار و تولید کشور تلقی می‌شود اهداف خود در جهت تحقق برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰ ساله را از نگاه جامع مقام معظم رهبری و سیاست‌های پوشش خواهد داد.

کمک به اهداف جامعه در حوزه کارگاه‌های کوچک

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: امروز در حوزه کارگاههای کوچک و زود بازده طبقه بندی های مختلفی وجود دارد و از کارگاههای خانگی تا کارگاههای کوچک تولیدی در عرصه تولید و خدمات و با بحث رشد اقتصاد کار و تولید مواجه هستیم.

وی افزود: این کارگاههای کوچک آثار خودشان را در رسیدن کشور به توسعه و چشم‌اندازی که در برنامه‌های۲۰ ساله و در منشور و چشم‌انداز تامین‌اجتماعی وجود دارد به ویژه از نگاه مقام معظم رهبری به خوبی به نمایش گذاشته‌اند.

جهانی خاطرنشان کرد: بنابراین بدون شک، این موضوع در تأمین‌اجتماعی را باید از یک دریچه پررنگ‌تر بینیم یعنی باید رابطه بین تامین‌اجتماعی و کارفرمایان قوی تر شود.

وی ادامه داد: همچنین کارفرمایان در حوزه صنفی، صنعتی و تولیدی و حتی در بخش دولتی و غیردولتی به نظام تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نظام جامع و کامل کمک کنند تا این سازمان هم با همه خدمات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت متناسب با نیاز بیمه‌شدگان و کارگران تقویت شود.

وی معتقد است: در واقع باید رابطه بین کارگران، کارفرمایان و نظام تأمین‌اجتماعی تقویت شده تا با ایجاد پشتوانه‌ کارفرمایان و بسترسازی در عرصه تامین‌اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی برای کارگران به رشد تولید، اقتصاد کار و پویایی جامعه در جهت رسیدن جامعه به اهداف خود در حوزه کارگاههای کوچک و زود بازده کمک شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه داد: باید با تقویت نگاه خوشبینانه در این عرصه، کارفرمایان بدانند که هزینه‌های تأمین‌اجتماعی هزینه‌هایی نیست که هرجایی صرفه‌جویی شده و هر جایی ایجاد محدودیت شده برای رسیدن به منابع لازم از حوزه تأمین‌اجتماعی، چشم پوشی کنیم.

هزینه‌های تأمین‌اجتماعی ۲ درصد مخارج تولید

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: براساس بررسی جامع انجام شده همه هزینه‌های تأمین‌اجتماعی و نظام بیمه اجتماعی کوتاه مدت و بلندمدت ۲ درصد هزینه‌های تولید بوده و نباید در این عرصه کوتاهی‌هایی در بحث پوشش بیمه کارگران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با نادیده گرفتن پوشش بیمه‌ای کارگران و بیمه‌شدگان نباید در زمان صرفه‌جویی، پوشش بیمه این افراد را با چالش مواجه کرد.

جهانی اضافه کرد: همچنین نباید به واسطه بازرسان تأمین‌اجتماعی و یا با کوتاهی در موضوع ارائه لیست و کارکرد بیمه‌شدگان و به نوعی با بی‌توجهی به نظام تأمین‌اجتماعی به ویژه بیمه‌های اجتماعی، تاثیر منفی آن را در تولید و کیفیت آن مشاهده کرد.

 وی بیان داشت: با وجود این مشکلات، اثربخشی و کارآیی لازم برای رسیدن به شاخص‌های رشد تولید و شاخص‌های حوزه اقتصاد به ویژه در حوزه کارگاههای کوچک و کارگاههای صنفی و زود بازده را نخواهد داشت.

تقویت بهبود رابطه کارفرما، کارگر و تأمین‌اجتماعی

این کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی معتقد است: در راستای داشتن نظام تأمین‌اجتماعی کارآمد که امروزه سازمان تأمین‌اجتماعی بستر آن را ایجاد کرده، حمایت و همراهی کارفرمایان و همگرایی بیشتر بین کارگزاران عرصه تأمین‌اجتماعی و نظام کارفرمایی کشور به ویژه در حوزه صنفی و کارگاههای کوچک، می تواند رشد تولید و رشد اقتصاد کار را از ابعاد کمی و کیفی تحت تاثیر قرار دهد.

جهانی اضافه کرد: باید رابطه بین کارفرما، کارگر و سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سرفصل مهم در عرصه اقتصاد کار و تولید تقویت شود و از دریچه‌ای دیگر نظام ارتباطی و رسانه ای در کشور به بهبود این رابطه کمک کند.

وی عنوان کرد: همچنین برای پی بردن به اهمیت، نقش و جایگاه تأمین‌اجتماعی کمک شود تا در این عرصه یک رابطه دقیق و درستی بین نظام تأمین‌اجتماعی و نظام اقتصادی ایجاد شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است: رسانه‌ها در تقویت عرصه توسعه و هم مطمئن‌تر کردن مسیر توسعه نقش دارند تا افکار عمومی به ویژه کارفرمایان کارگاههای کوچک و زودبازه از این طریق برای تقویت عرصه کاری خود برنامه‌ریزی داشته باشند تا از این طریق نیز افکار توسعه محور در سازمان تأمین‌اجتماعی و اثربخشی این سازمان  در توسعه و در عرصه کار و تولید نیز تقویت شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: پیاده سازی یک نظام تأمین‌اجتماعی کارآمد و از دریچه‌ای همراهی کارفرمایان با تأمین‌اجتماعی برای رسیدن به کارآیی و اثربخشی در محیط کار و هم از طرفی داشتن تأمین‌اجتماعی توسعه یافته با منابع لازم اکنون بسیار ضروری است.

وی بیان داشت: بدون شک اگر نظام تأمین‌اجتماعی ضمن برخورداری از منابع لازم، توان و درآمد کافی داشته باشد خدمات خود را به جامعه کارگری و بیمه‌شدگان  توسعه داده و تقویت می‌کند.

جهانی ادامه داد: همچنین چالش‌های محدودی در عرصه رابطه بین نظام تأمین‌اجتماعی و حوزه کار به وجود می‌آید و عملا با تقویت این رابطه بین تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان به اهداف همه جانبه در عرصه کار و تولید و نظام بیمه‌ای اجتماعی خواهد رسید.

تقویت کارگاه‌های کوچک با نگاه خوب در عرصه کارآفرینی

وی در ادامه با اشاره به تاثیر فعالیت کارگاههای کوچک و بیمه پردازی این کارگاهها در تأمین منابع سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کار را کارگاههای کوچک شکل داده‌اند.

جهانی افزود: اصولا کارگاههای بزرگ صنعتی و مادر به نوعی به عنوان مولد کارگاههای کوچک و زودبازده بوده اما در عرصه کمیت اقتصاد کار و رسیدن به اشتغال لازم و کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کارگاههای کوچک اثربخشی لازم را داشته‌اند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: این کارگاههای کوچک و زودبازه در کشور با قرار گرفتن در گروههای مشمول کمک دولت و کارگاههای بدون مشمولیت کمک دولت تقسیم بندی شوند چه در عرصه خدمات، تولید و توزیع با تقسیم بندی درست و با حمایت همه جانبه ای دولت می توان از آنها بیشتر حمایت کرد.

وی افزود: با نگاه خوب در حوزه کارآفرینی کشور و حوزه کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و همه بازیگران عرصه تولید، امکان احیا و تقویت این کارگاههای کوچک و همچنین زمینه شکل‌گیری توسعه بخش قابل توجهی از منابع سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم خواهد شد.

گزارش از مهناز بیرانوند 

کد خبر: 53337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =