تأمین منابع پایدار هدف مهم صندوق‌های بیمه‌ای

یکی از مهمترین وظایف صندوق‌های بیمه‌ای تأمین منابع پایدار در راستای حفظ، پایداری و ارائه به موقع و مطلوب‌تر خدمات به افراد تحت پوشش است که در این میان سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق و بیشترین پوشش بیمه‌ای در سطح جامعه، وظیفه مهمتری بر عهده دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی به دلیل تحت پوشش داشتن ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور نیازمند تأمین به موقع اعتبار برای حفظ تعادل در منابع و مصارف است تا نسبت به پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان برنامه‌ریزی درست داشته باشد.

خوشبختانه در این سال‌ها برای تأمین منابع اقدامات خوبی از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام شده  که همین موضوع موجب پرداخت به هنگام حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان و برنامه‌های اجرایی در حوزه ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران شده است.
 
مهمترین دغدغه در تأمین اجتماعی بحث پایداری منابع است 
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: تأمین‌اجتماعی؛ نهاد اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ در سه حوزه بیمه‌های اجتماعی، درمان و سرمایه‌گذاری فعال است و مأموریت این سازمان این است که بتواند با خدمات خود، رضایت، امنیت و آسایشی را که اساساً در جمهوری اسلامی با رویکرد تحقق عدالت دنبال می‌شود، برای همه آحاد جامعه تحقق بخشد.

وی ادامه داد: معضلات صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های اخیر متأثر از برخی تصمیمات نادرست مدیریتی‌ در گذشته  و همچنین تغییرات عوامل و متغیرهای جمعیتی تأثیرگذار بر منابع و مصارف این صندوق‌ها بوده است.

موسوی اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی بحث پایداری منابع است که اعلام کردیم که تلاش خواهیم کرد با تلاش همه بتوانیم صندوق را به نحوی مدیریت کنیم که نه تنها  از ارائه خدمات عقب نمانیم بلکه در کنار آن بتوانیم توسعه خدمات را هم به لحاظ کمی و هم کیفی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در زمانی که صندوق را تحویل گرفتیم، سازمان از سال ۱۳۹۴ و به تدریج حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی تجمیعی به بانک‌ها داشت که عمدتاً مربوط به بدهی به بانک رفاه بود. 

وی تصریح کرد: با همه سختی‌ها و شرایطی که در صندوق با آن مواجه بودیم، علاوه بر تعهداتی که به‌روز انجام دادیم و حتی یک روز هم عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق‌ها نداشتیم، در هفته تأمین‌اجتماعی که حدود یک ماه پیش بود، توانستیم ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی که به بانک‌ها داشتیم را با استفاده از کار بسیار بزرگی که دولت در این دوره انجام داد و بخشی از بدهی بیمه‌ای خود را تأدیه کرد، تسویه کنیم. این در نوع خودش کار بسیار بزرگ و دستاورد بسیار ارزشمندی بود.

تأمین منابع تأمین اجتماعی با وصول حق بیمه
معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به عنوان رکن بیمه‌ای بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور، نقش اساسی و تعیین‌کننده در راستای تدوین و تنظیم محاسبات بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی دارد.

براساس اطلاعات موجود سازمان تأمین اجتماعی، مسأله تأمین منابع این سازمان از طریق وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان و کارفرمایان که بخش حداکثری منابع تأمین‌اجتماعی را شامل می‌شود، اهمیت اهداف تعیین شده در معاونت بیمه‌ای را دوچندان کرده است.

در بخش بیمه‌ای تأمین اجتماعی افراد بیمه‌شده با پرداخت حق بیمه به سازمان بخش اعظمی از منابع سازمان را تشکیل می‌دهند که جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد.

 تعداد افراد تحت پوشش این سازمان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و  همچنین تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر رسیده است که این تعداد بخش بزرگی از تأمین منابع سازمان را با پرداخت حق بیمه خود به عهده دارند.

پرداخت به موقع حق بیمه انجام به هنگام خدمات هجده‌گانه
براساس آمارهای موجود، بخش اعظمی از منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه تشکیل می‌شود که به تبع آن به هر میزان شرکای اجتماعی این سازمان بیمه‌گر در راستای پرداخت حق بیمه کارگران و افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی به موقع عمل کنند تأمین اجتماعی نیز برای ارائه خدمات هجده‌گانه خود به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان با استفاده از این منابع، تعهدات خود را به موقع انجام می‌دهد.

تاکید سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به تأمین منابع پایدار
پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم و اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در جهت تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین شده و بین نسلی از بندهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

در بند ۹ سیاست‌های ابلاغی قید شده که هر طرح و لایحه‌ای از طرف دولت و مجلس، باید پیوست تأمین اجتماعی داشته باشد. داشتن پیوست تأمین اجتماعی بدین معناست که محاسبات بیمه‌ای در آن طرح لحاظ و منابع آن نیز مشخص شده باشد تا تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌ها ایجاد شود.

دولت نقش تعادل‌بخشی منابع و مصارف در تأمین اجتماعی دارد
مهدی شکوری مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، مأموریت مهم این سازمان را گسترش و تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تأمین‌اجتماعی یک سازمان مستقل است که مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و منابع آن از محل وصول حق بیمه‌ها تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: دولت در این سازمان نقش تنظیم‌گری، تضمین‌گری و تعادل‌بخشی منابع و مصارف را دارد و در صورتی که این سازمان به هر دلیل، دچار بحران شود؛ دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین می‌کند و جای نگرانی نیست. 

توجه به اصلاحات پارامتریک برای تأمین پایداری سازمان
معاون بیمه‌ای سازمان با اشاره به سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بر ضرورت وجود پیوست تامین‌اجتماعی در زمان تصویب لوایح و قوانین تاکید کرد و اذعان داشت: اصلاح قوانین مغایر با محاسبات بیمه‌ای و نیز اصلاحات پارامتریک برای تأمین پایداری سازمان تأمین‌اجتماعی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

مهرداد قریب افزود: با توجه به تحت پوشش بودن ۵۳ درصد افراد جامعه تحت پوشش خدمات این سازمان، ارتقای رضایتمندی مخاطبان از مهم‌ترین اولویت‌های تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اینکه ماهانه حدود هفت هزار میلیارد تومان شکاف، بین منابع نقدی و مصارف این سازمان وجود دارد، گفت: ضمن افزایش بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌ها، ضروری است منابع پایدار متناسب از طریق گسترش جامعه تحت پوشش و افزایش ضریب پوشش جبران شود.

ضرورت حفظ ورودی و منابع سازمان
مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بقا و ماندگاری صندوق بین‌نسلی تأمین‌اجتماعی حفظ ورودی و منابع سیستم همان حق بیمه‌ها هستند و برای حفظ حق بیمه و منابع آن باید نیروی جوان و فعال در عرصه کار داشته باشیم.

محمدعلی جنانی در گفت و گو با آتیه آنلاین افزود: در مجموع برای حفظ حق بیمه‌ و منابع آن باید کارگری فعال در عرصه کسب و کار وجود داشته باشد تا با پرداخت حق بیمه منابع سازمان در عرصه تولید تأمین شود.

وی ادامه داد: باید روند تولید به شکلی باشد که صندوق‌های بیمه‌ای متضرر نشوند چون رونق نداشتن عرصه کار و تولید موجب ضرر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر خواهد شد و این موضوع هم باعث کاهش ورودی‌های تأمین‌اجتماعی خواهد شد.

این کارشناس تأمین اجتماعی معتقد است: کارگر و وجود نیروی کار در عرصه تولید موجب رونق فعالیت‌های اقتصادی و تولید خواهد شد و با وجود این نیروها سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر می‌توانند وصول درآمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید جوانان را به سمت بازار کسب و کار سوق داد، اظهار داشت: راهکار اساسی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، رونق تولید و افزایش منابع درآمدی صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی جدی گرفتن سیاست‌ها و مشوق‌های جمعیتی است.

جنانی تاکید کرد: اگر به جوانان اهمیت داده و زمینه فعالیت آنها در عرصه کار و تولید فراهم شود، صندوق‌های بیمه‌ای هم در تأمین منابع خود با مشکل مواجه نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: باید سیاست‌های تولید را افزایش داد تا کارفرمایان، کسب و کار برای اشتغال جوانان راه‌اندازی کنند و شاهد رونق تولید در کشور باشیم تا صندوقی همچون تأمین‌اجتماعی از این طریق حق بیمه دریافت کرده و درآمدهای این سازمان‌های بیمه‌گر هم افزایش یابد.

جنانی معتقد است: از طرفی دیگر باید اصلاحات پارامتریک انجام شود و رشد بازنشستگی به گونه‌ای باشد که دیگر دلیلی وجود نداشته باشد که یک فرد با ۱۳.۵ سال فعالیت کاری بازنشسته شود اکنون با قانون فعلی چنین فردی از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور طبق تبصره چهار ماده ۷۶ قانون تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

جنانی تصریح کرد: باید به سمت اصلاحات پارامتریک پیش رفت یعنی اینکه متناسب با شرایط کشور نرخ سابقه و سن را تعدیل کرد تا تأمین‌اجتماعی بتواند به نسل‌های آینده به عنوان یک صندوق بین نسلی خدمت ارائه دهد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی به منظور حق همگانی برای برخورداری از تأمین اجتماعی، خدمات گسترده‌ای شامل ۱۸ مزیت به بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی ۵۳ درصد مردم ارائه می‌دهد.

تأمین اجتماعی اکنون به ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده آنان و حدود چهار میلیون نفر مستمری بگیر و همچنین کارفرمایان و مدیران در  بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور خدمات‌رسانی می‌کند. 
گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =