تسویه مطالبات داروخانه ها تا تیر ۱۴۰۱

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی از تسویه مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز چهار ماه از مطالبات داروخانه‌ها به صورت اسناد الکترونیکی پرداخت شده است.

شهرام غفاری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در بحث مطالبات طرف‌های قرارداد، در واقع ۵۰ درصد مطالبات مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۵۰ درصد مربوط به بخش خصوصی و بخشی دیگر هم مربوط به داروخانه‌های طرف قرارداد است.

وی بیان داشت: با توجه به اجرای طرح دارویار به عنوان طرح اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو در کشور که از ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ به اجرا گذاشته شده بیمه‌ها مکلف شدند که با کمک دولت مطالبات داروخانه‌ها را به موقع پرداخت کنند.

غفاری ادامه داد: در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی همه مطالبات داروخانه‌ها را در سال ۱۴۰۰ تسویه کرده که این اقدام خوب سازمان در بخش داروخانه‌های سرپایی و مستقل انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای سایر مراکز طرف قرارداد اسناد الکترونیک پزشکان و آزمایشگاه‌ها را مانند داروخانه‌ها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت شده ولی در بخش دانشگاهی پرداختی‌های سازمان تأمین اجتماعی تا حدودی تاخیر دارد که تا آبان ۱۴۰۰ پرداختی‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: از آن زمان تاکنون مطالبات بخش دانشگاهی باقی مانده مبلغی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان مطالبات دانشگاه بابت سال گذشته است.

پرداخت ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌های مستقل 

غفاری ادامه داد: هزینه‌های دارویی به دو شکل است بخشی داروخانه‌های سطح شهر و بخشی هزینه‌های داروخانه‌ها در قالب پرونده‌های بستری است در واقع مطالبات داروخانه‌های مستقل سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و همه آن پرداخت شده است.

به گفته وی، همچنین اسناد الکترونیک داروخانه‌های مستقل در سال گذشته در ماههای فروردین، اردیبهشت و خردادماه ۱۴۰۱ توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون برنامه‌ریزی برای پرداخت اسناد الکترونیک داروخانه‌ها در تیرماه ۱۴۰۱ انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال عملکرد داروخانه‌های سرپایی تا حدودی روند افزایشی داشته، از اوایل سال هزینه‌ها در این مراکز درمانی تا حدودی افزایشی شده است.

غفاری افزود: با اجرای طرح دارویار که هنوز مدت زمانی کوتاهی از اجرای آن گذشته است، به این مفهوم که هنوز اسناد زمان اجرای این طرح به طور کامل بررسی نشده است، باید دید که چقدر این طرح هزینه‌هایی دارویی سازمان تامین اجتماعی را افزایش داده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه در طرح دارویار خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، در واقع هزینه برای بیمه شدگان محسوب می‌شود اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این هزینه‌ها از محل بودجه عمومی توسط دولت برای بیمه‌ها تامین خواهد شد.

غفاری بیان داشت: در بخش درمان غیرمستقیم به موجب قانون تمام آنچه که در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود این خدمات در سازمان تأمین اجتماعی هم به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در این اداره کل این خدمات از طریق خرید خدمت از طرف مراکز طرف قرارداد است که در بخش بستری عمدتا خرید خدمات از مراکز دانشگاهی و در بخش سرپایی بیشتر مراجعات بیمه شدگان به بخش خصوصی در مطب‌هاست و در واقع خرید به این شکل انجام می‌شود.

همراهی تأمین اجتماعی با طرح‌های کلان دولت

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره اظهار داشت: تأمین اجتماعی در همراهی با طرح‌های کلان دولت همراهی خوبی داشته و امروز ۵۰ درصد طرح تحولی دارویار توسط این سازمان اداره می‌شود و تا این لحظه یک مورد گزارش حاکی از چالش جدی مخصوصا در درمان مستقیم وجود نداشته است.

مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارویار همکاری بسیار خوبی توسط سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است و به نحوی عمل شده که پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشد و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها این طرح با موفقیت تداوم یابد.

وی اظهار داشت: اهتمام مدیریت سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از حوزه درمان این سازمان به بهترین وجه وجود دارد و با این حمایت امیدواریم شاهد روند رو به بهبود و ارتقا درمان سازمان باشیم.

اقدامات تأمین اجتماعی در اجرای طرح دارویار

طرح دارویار از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در راستای سیاست اصلاح یارانه‌ها به عنوان اقدام مهم دولت سیزدهم در کشور اجرا شد و صندوق‌های بیمه‌ای در راستای اجرای این طرح به عنوان تکمیل‌کننده این اقدام وارد عرصه شدند.

در راستای اجرای طرح دارویار یارانه دارو در این زنجیره از تولیدکنندگان یعنی صنایع دارویی به مصرف کننده، یعنی بیمار انتقال داده شده است که بیمه‌ها نیز این هزینه را پرداخت می‌کنند تا بیماران هیچ تغییری در قیمت دارو نداشته باشند.

همچنین با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها افزایش داده می‌شود، اقلام بیشتری از داروها زیر چتر بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط پرداختی از جیب بیمار افزایش نمی‌یابد.
مصاحبه از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =