کتاب «آیا کارآفرینی مرده است؟» رونمایی شد

کتاب «آیا کارآفرینی مرده است؟» حقایقی پیرامون استارت‌آپ‌ها در آمریکا» عنوان اثری به قلم «اسکات ای. شین» است که نسخه فارسی آن با ترجمه غلامحسین حسینی‌نیا، مرضیه بختیاری و سمیه عربی به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، راهی بازار نشر شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، معاون وزیر کار در مراسم رونمایی کتاب مذکور با تأکید بر اینکه نباید برای کارآفرینان چالش ایجاد کرد، بیان داشت: باید بدانیم که معافیت‌های مالیاتی و از این قبیل امتیازات، می‌توانند مؤثر باشند؛ اما موضوع مهم این است که به کارآفرینان اجازه دهیم، خودشان مسیرشان را پیدا کنند، به کارشان بپردازند و بهتر است برایشان چالش ایجاد نکنیم.

«غلامحسین حسینی نیا»، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به ضرورت ایجاد مهارت‌افزایی دانشجویان، اشاره کرد و گفت: این مهارت‌ها می‌توانند به دانشجویان کمک کند تا موضوعات را چندبعدی ببیند.

حسینی‌نیا درباره نحوه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا، یکی از زمینه‌های تأمین مالی استارت‌آپ‌ها، خروجی خود همین استارت‌آپ‌هاست، در صورتی که در کشور ما همه امیدها به بانک‌هاست؛ اما در آمریکا این‌گونه نیست.

وی تصریح کرد: ما باید روی شغل‌های کوچک کار کنیم و اجازه بدهیم تا کارآفرینی، مسیر طبیعی خودش را برود؛ نباید کارهای خرد را دست کم بگیریم و این را به عنوان یک رهیافت ملی در نظر بگیریم. امیدواریم خروجی این کتاب مطالعه‌ای به همین سبک و سیاق در ایران داشته باشیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: نویسنده کتاب در زمره پنج نویسنده برتر در حوزه کارآفرینی، محسوب می‌شود و کتاب‌های او جزء کتاب‌های مرجع دانشگاهی، به شمار می‌رود. به طور کلی بحث‌های این کتاب، رهیافت جدیدی را برای جامعه ما ایجاد خواهد کرد و نوع نگاه این کتاب با سایر کتاب‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، ما می‌گوییم مشکلات در کشور اجازه کارآفرینی را نمی‌دهد، ولی نویسنده کتاب، طوری به قضایا ورود پیدا کرده و آمارها را به نحوی، تجزیه و تحلیل کرده که به سؤالات و مشکلات پاسخ می‌دهد.

معاون وزیر کار، با بیان اینکه در جوامع پیشرفته، کارآفرینان از نقش و جایگاه خاصی برخوردارند، افزود: دولت این کشورها، نگاه ویژه‌ای به کارآفرینان دارد و از آنها به عنوان پیامبران جدید، نام می‌برد و امروز دولت از اینکه نرخ کارآفرینی در این کشورها، کاهش پیدا کرده، احساس خطر می‌کند، زیرا می‌داند؛ اگر کارآفرینی کاهش پیدا کند، سرعت افول کشور، شیب تندی پیدا خواهد کرد.

گام‌های مثبت جهاددانشگاهی در حوزه کارآفرینی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در جریان این مراسم گفت: مقدمه هر حرکت و پیشرفتی علم است و اگر آدم علم نداشته باشد، حرکتش سنجیده نخواهد بود. در طول تاریخ همواره اندیشمندان تولید علم کرده‌اند و سپس زمینه حرکت انسان به سمت پیشرفت فراهم شده است.

جمال رحیمیان، افزود: کارآفرینی چندین دهه سابقه دارد اما ادبیات کارآفرینی حدود دو دهه است وارد کشور ما شده و جهاددانشگاهی گام‌های خوبی را در این حوزه برداشته است. تولید علم و ادبیات در زمینه کارآفرینی پراهمیت بوده لذا یکی از اقدامات جهاددانشگاهی تولید ادبیات در این زمینه است.

وی با بیان اینکه عنوان این کتاب واقعاً جذاب است و طبیعتاً محتوای آن هم می‌تواند در عرصه کارآفرینی کشور تأثیرگذار باشد، تأکید کرد: این کتاب می‌تواند برای دست‌اندرکاران آموزشی و اجرایی کشور مفید بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خطاب به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفت: بخشی از کارهایی که سازمان دانشجویان می‌تواند انجام دهد، در حوزه کارآفرینی است. این سازمان می‌تواند از ظرفیت سه و نیم میلیون نفر دانشجو در این حوزه بهره ببرد.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به عنوان سخنران دوم این نشست با بیان اینکه مجموعه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اولین ناشر دانشگاهی بعد از انقلاب به همراه مرکز نشر دانشگاهی است و به لحاظ قدمت در دوره بعد از انقلاب رتبه اول را دارند، گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از یک سری ابعاد و مختصات، بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی کشور محسوب می‌شود و حدود ۱۱ هزار عنوان کتاب از سوی این سازمان منتشر شده و همچنین ۶۰۰ عنوان کتاب را در سال به‌طور متوسط منتشر می‌کند.

وی افزود: این سازمان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی پنج طرح ملی را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب جزئی از برنامه‌های روتین این سازمان محسوب می‌شوند.

چاپ متون علمی مرتبط با کارآفرینی در جهاددانشگاهی

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی بیان کرد: بخش قابل توجهی از متون علمی کشور را جهاد دانشگاهی منتشر می‌کند و بخشی از این متون مربوط به کارآفرینی است. از سوی دیگر سازمان‌هایی از قبیل سازمان قرآنی دانشجویان کشور، سازمان انتشارات و سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی در حوزه کارآفرینی فعال هستند که این امر نشان می‌دهد جهاددانشگاهی در این حوزه قدم‌هایی را برداشته است.

بر اساس این گزارش این مراسم با حضور مترجمان این اثر (غلامحسین حسینی‌نیا، مرضیه بختیاری و سمیه عربی)، علی اسدی، محمدباقر مجتبائی، جواد محمد قلی‌نیا، سید مازیار علوی و احسان چیت‌ساز در ساختمان شماره ۲ جهاد دانشگاهی برگزار شد.

شایان ذکر است، در این کتاب ۳۶۲ صفحه ای به حقایقی پیرامون استارت‌آپ‌ها، گسترش کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر توسعه کارآفرینی خرد، در کنار حذف کسب‌وکارهای بزرگ (کارفرمایی) یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری در اقتصاد پرداخته شده است. این کتاب با پرداختن به این مقوله می‌تواند بینش‌های ارزشمندی برای ارکان کلیدی «سیاستگذاران، کارآفرینان، نهادها و جامعه علمی» ایجاد کند.

کد خبر: 54388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =