روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور در یک‌سال گذشته

نتایج تازه‌ترین گزارش شاخص‌های عمده بازارکار در تابستان ۱۴۰۱ حاکی از کاهش ۰.۷ درصدی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به فصل مشابه در سال گذشته دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، بر این اساس جدیدترین شاخص نرخ بیکاری در سه‌ماهه دوم سال‌جاری ۸.۹ درصد عنوان شده، در حالی که این نرخ در تابستان ۱۴۰۰ به میزان ۹.۶ درصد برآورد شده که روند کاهشی ثبت شده در این شاخص به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بازارکار و اشتغال نشان از عملکرد اثربخش سیاست‌های همسوی بازار کار با ظرفیت‌های این حوزه است.

شاخص نرخ بیکاری به تفکیک شاغلان مرد و زن

در گزارش مذکور همچنین تعداد بیش از ۲۳ میلیون و ۳۳۴هزارنفر به عنوان شاغلان بازار مرد و زن در بازار کار شناخته شده‌اند.

در این خصوص نرخ بیکاری در بین مردان در سن کار ۷.۳ درصد و اعلام شده که در مقایسه با نرخ ۸.۱ درصدی بیکاری مردان در سال گذشته کاهش ۰.۸ درصدی را ثبت کرده است.

نرخ بیکاری زنان در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نیز ۱۷.۷ درصد برآورد شده که با کاهش ۰.۵ درصدی در سال‌جاری به عدد ۱۷.۲ درصد رسیده و سیر نزولی قابل توجهی را در پیش گرفته است.

گفتنی است در تابستان سال‌جاری بیش از یک میلیون و ۵۸۵هزار نفر از جمع بیکاران را مردان و بیش از ۷۴۸هزارنفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

اصلی‌ترین دلیل کاهش نرخ بیکاری

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش نرخ بیکاری در بازه زمانی یک‌سال گذشته متنهی به فصل تابستان، افزایش قابل توجه دستمزد نیروی کار در سال‌جاری است.

علی اصلانی تصریح کرد: افزایش دستمزد نیروی کار مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سالهای گذشته و در مقایسه با نرخ تورم، شرایط بهتری را تجربه کرده و به این دلیل، اثرگذاری آن بر معیشت جامعه کارگری و کاهش نرخ بیکاری نیروی کار را در بازه زمانی یک‌ساله اخیر مشاهده می‌کنیم.

این فعال حوزه کار همچنین با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها، تشکلات و نمایندگان جامعه کارگری در خصوص افزایش دستمزد نیروی کار برای اعمال در سال ۱۴۰۱ نگران و دغدغه‌مند اثرگذاری آن بر شرایط بازار کار و عرضه و تقاضای نیروی کار در این حوزه بودند، بیان داشت: اما خوشبختانه تاثیرات مثبت این افزایش مزد را در بازار کار و اشتغال در طول ماه‌های گذشته مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: تصور این بود که با افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد نیروی کار و متعاقب آن افزایش هزینه‌های کارفرما و تولید، اخراج و تعدیل نیرو از طرف برخی کارفرمایان را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار کار همچنین اضافه کرد: اما به علت کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در بازار کار و همچنین عدم تمایل برخی نیروهای کار به اشتغال با دستمزد و مزایای پایین این اتفاق را شاهد نیستیم.

وی افزود: بخشی از کارگران اما با انجام معادلات ذهنی در خصوص تناسب احتمالی بین اشتغال و دریافت حقوق و مزایا، تصمیم به اشتغال در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی گرفته و تعادل لازم در حوزه عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار اشتغال را رقم زدند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ادامه داد: اتفاقاتی از قبیل افزایش بیش از ۵۷ درصدی دستمزد نیروی کار در سال‌جاری، عدم تناسب لازم بین درآمد و هزینه‌های زندگی خانوار کارگری و همچنین نبود تعادل لازم در حوزه عرضه و تقاضای نیروی کار در طول سال‌های گذشته باعث شکل‌گیری روند کاهشی نرخ بیکاری کشور در مدت حدودی یک‌سال اخیر شده است.

بیکاری بیش از ۲ میلیون و ۳۳۳هزارنفر در کشور

بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری شاخص‌های عمده بازار کار در حدود ۶۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر(درسن کار) قرار داشته که بیش از ۲۶ میلیون نفر آنها در چارچوب نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان جمعیت فعال و بیشتر از ۳۷ میلیون نفر آنها نیز در قالب جمعیت غیرفعال شناخته می‌شوند.

براساس این گزارش تعداد ۲۳ میلیون و ۷۷۹هزارنفر در قالب ۹۱.۱ درصد جمعیت فعال کشور به عنوان شاغل و تعداد ۲ میلون و ۳۳۳هزارنفر نیز با سهم ۸.۹ درصدی به عنوان جمعیت بیکار در کشور شناخته می‌شوند.

کد خبر: 54448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =