بیمه و بازنشستگی حتی برای یک روز کاری

برخی از شهروندان در کشور به صورت پاره وقت مشغول به کار و کسب درآمد هستند، این افراد هم مانند دیگر شاغلین تمام وقت می توانند حتی برای یک روز کاری در ماه بیمه شده و از حقوق و مزایای آن بهره مند شوند. شاید برخی بگویند برای یک روز کاری صرف نمی کند بیمه رد کنند و دنبال بیمه برای کارهای پاره وقت نیستند اما در صورتی که اگر از قانون بیمه آگاه شوند می توانند با پرداخت حق بیمه بابت کسری سابقه در ماه با احراز شرایط مقرر از مزایای بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی همچون دیگر افراد بهره مند شوند به همین منظور سری به سازمان تامین اجتماعی زدیم و با رئیس اداره بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد و بیمه اختیاری به گفت و گو پرداختیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، محمود علی بخشی، رئیس اداره بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی از شرایط پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه بابت مشاغلی که ماهیتا پاره وقت است، می گوید: طبق ماده 39 قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مکلفند هر شخصی را که در کارگاه شان استخدام می کنند بیمه کرده و حق بیمه سهم کارفرما و بیمه شده را به سازمان تامین اجتماعی واریز نمایند. در شرایط عادی کارفرمایان بیمه کل ماه را برای کارگرانشان محاسبه و پرداخت می کنند اما در این میان برخی افراد به طور مداوم و 30 روز در ماه اشتغال به کار نداشته و در طول یک ماه فقط چند روز را در محل کاری مشغول به کارهستند که به آنها مشاغل پاره وقت گفته می شود. شغل هایی همچون معلمان حق التدریس، اعضای هیات علمی دانشگاه و... که شاید در ماه 15 روز کار کنند و کارفرما حق بیمه همان 15 روز را محاسبه و پرداخت می کند. یکی از خواسته های مهم این قبیل از بیمه شدگان آن بود که بتوانند حق بیمه مابقی روزهایی که مشغول به کار نیستند را خودشان واریز و سابقه خود را تکمیل نمایند.

وی ادامه می دهد: سال 1398 با موافقت هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوبه ای در خصوص این موضوع را دریافت و از اسفند همان سال هم بخشنامه آن را به واحدهای اجرایی سازمان ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه افرادی که حداقل یک روز در ماه را در کارگاه و یا موسسه ای مشغول به کار باشند و برای همان یک روز بیمه برایشان رد شده باشد بتوانند مابقی روزهای ماه را خودشان به صورت یکجا پرداخت نمایند تا 30 روزشان کامل شود.

علی بخشی با اشاره به شرایط افراد برای استفاده از این پرداخت کسر سابقه می گوید: افرادی که به صورت پاره وقت در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار دارند و برایشان در ماه حداقل یک روز سابقه بیمه پرداخت می شود می توانند در صورت دارا بودن حداکثر 50 سال سن (و اگر بالای 50 سال سن دارند باید مازاد آن را سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند) از مزایای مربوطه بهره مند گردند. به عنوان مثال اگر فردی 53 سال سن داشته باشد باید سه سال سابقه بیمه قبلی نزد سازمان را داشته باشد تا بتواند مشمول این قانون شود. همچنین افرادی که حداقل 10 سال سابقه بیمه در تامین اجتماعی دارند از اعمال شرط سنی مورد اشاره معاف خواهند بود.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد و بیمه اختیاری با بیان آنکه فردی که می خواهد خرید سابقه بیمه داشته باشد حتما باید در قید حیات باشد عنوان می کند: بازماندگان بیمه شده متوفی نمی توانند برای پرداخت کسری سابقه در ماه قرارداد منعقد نمایند اما اگر بیمه شده ای قراردادش را با سازمان تامین اجتماعی منعقد کرد و درخواست پرداخت کسری سابقه در ماه را داد و در این میان فوت کرد بازماندگان می توانند تا تاریخ فوت و با رعایت مهلت تعیین شده حق بیمه کسری سابقه را به سازمان تامین اجتماعی واریز نمایند.

علی بخشی با اشاره به نحوه ارائه درخواست برای خرید سابقه کسر از بیمه می افزاید: متقاضیان می توانند با ورود به درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی https://es.tamin.ir/ قرارداد خود را ثبت نمایند و با رعایت مهلت تعیین شده با ورود به درگاه بانکی حق بیمه کسری سابقه را پرداخت کنند. شروع بیمه این افراد هم از تاریخ انعقاد قرارداد به بعد است یعنی شخص اگر امروز قرارداد را منعقد کند کسری سابقه در آن ماه را می تواند از همان روز به بعد پرداخت نماید.

وی افزود با یکبار انعقاد قرارداد دیگر نیازی به قرارداد مجدد نیست و به صورت خودکار برای سال بعد تمدید خواهد شد مگر اینکه یک سال بین بیمه پردازی فاصله ایجاد شود و در طول این یک سال از سوی هیچ کارفرمایی حق بیمه برای بیمه شده پرداخت نشده باشد بدیهی است در این صورت جهت پرداخت کسری سابقه در ماه می بایست درصورت احراز شرایط مقرر مجددا قرارداد منعقد کرد.وی می گوید: بیمه شده بعد از انعقاد قرارداد حق بیمه کسری شش ماه اول سال را می تواند از آبان تا پایان بهمن ماه همان سال پرداخت نماید و برای پرداخت حق بیمه کسری نیمه دوم سال هم از ابتدای خردادماه سال بعد تا پایان مرداد ماه فرصت دارند.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد و بیمه اختیاری با اشاره به حق بیمه این افراد بیان می کند: حق بیمه متقاضیان به این صورت است، روزهایی را که کارفرما به واسطه اشتغال بیمه شده برای وی حق بیمه پرداخت می کند طبق ماده 28 قانون تامین اجتماعی سهم بیمه شده 7 درصدی و سهم کارفرما 23 درصد می باشد اما جهت پرداخت حق بیمه کسری در ماه بیمه شده می بایست کل حق بیمه با نرخ 27 درصد را پرداخت نماید. دستمزد روزانه مبنای محاسبه و پرداخت حق بیمه دستمزد روزانه همان ماهی است که سابقه آن به اعتبار پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه ایجاد شده است.

علی بخشی در پایان در خصوص عدم دریافت برخی کمک هزینه ها برای این دسته از تحت پوششی های سازمان می گوید: میزان سابقه ایجاد شده ناشی از پرداخت حق بیمه کسری از ماه در میزان سابقه مورد نیاز جهت احراز شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج لحاظ نمی شود همچنین اگر افراد سابقه کسر از ماه را داشته و حق بیمه مربوطه را پرداخت کرده باشند این سابقه جزو سوابق سخت و زیان آور برای آنان محسوب نمی گردد.

کد خبر: 54607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =