نهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و زیمبابوه برگزار می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران و جمهوری زیمبابوه روابط دو کشور در تمام ابعاد خصوصاً در حوزه اقتصادی بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در دیدار با «آکسیلیا مانانگاگاوا» همسر رئیس‌جمهور زیمبابوه، که در رأس هیات عالی دولت جمهوری زیمبابوه به ایران سفر کرده‌ است، اظهار داشت: روابط جمهوری‌اسلامی‌ایران با کشور زیمبابوه از گذشته تاکنون برادرانه و دوستانه بوده است و امیدوارم روز به روز توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و زیمبابوه در مجامع بین‌المللی دارای مواضع مشترک هستند، گفت: این کشور دوست و متحد راهبردی جمهوری‌اسلامی‌ایران در قاره آفریقا است.

مرتضوی با تبیین ظرفیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه اظهار امیدواری کرد که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری نیز بتوانیم همکاری‌های گسترده‌ای با این کشور داشته باشیم.

وزیر کار افزود: ایران و زیمبابوه تحت تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا قرار دارند و با این وجود باید تلاش کنیم روابط اقتصادی دو کشور، توسعه یافته و بتوانیم از ظرفیت‌های دوجانبه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸ اجلاسیه مشترک با کشور زیمبابوه برگزار شده، گفت: امیدواریم که اجلاس آتی در تهران هرچه سریع‌تر با دستور کار تبادل تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک برگزار شود.

مرتضوی بیان کرد: همکاران ما مقدمات این اجلاسیه را فراهم کردند و پیش‌نویس ۱۱ سند همکاری با مساعدت کمیته پیگیری همکاری‌های دو کشور تدوین شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحریم‌ها را فرصتی برای رشد تولید و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: مجموعه هلدینگ‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی لازم را برای انتقال دانش و بسترسازی برای توسعه حوزه انرژی، حمل‌ونقل، گردشگری، دارو و استخراج و فرآوری معادن زیمبابوه دارد.

مرتضوی از هیات عالی دولت جمهوری زیمبابوه دعوت کرد از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست تهران در مدت زمان حضور در ایران بازدید کند.

هم‌سویی اهداف ایران و زیمبابوه

خانم «آکسیلیا مانانگاگاوا» همسر رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی شایسته جمهوری‌اسلامی‌ایران، گفت: حضور در ایران با توجه به هم‌سویی اهداف و ظرفیت‌های این کشور باعث خرسندی است.

وی افزود: حضور ما در وزارت کار جمهوری‌اسلامی‌ایران راهبردی و حائز اهمیت است و آمادگی داریم از ظرفیت‌ها برای توسعه در زیمبابوه بهره‌مند شویم.

مانانگاگاوا با بیان اینکه هر دو کشور تحت تحریم هستند، اظهار داشت: فناوری‌های نوین و توسعه و رشدی که در ایران وجود دارد می‌تواند برای زیمبابوه محرک آبادانی باشد.

همسر رئیس‌جمهور زیمبابوه گفت: زیمبابوه نیازمند همراهی جمهوری‌اسلامی‌ایران است و این مهم را راهی برای شکست تحریم‌ها و رشد اقتصاد خود می‌داند.

وی بیان کرد: جمهوری‌اسلامی‌ایران در مواجهه با تحریم ها تجربه‌های خوبی دارد و توانسته در عرصه تولید و اتکا به ظرفیت‌های داخلی پرقدرت ظاهر شود.

مانانگاگاوا به وجود معادن فراوان در کشور زیمبابوه اشاره کرد و از آمادگی کامل برای حمایت از انتقال دانش مهندسان ایرانی برای بهره‌برداری، استخراج و فرآوری این معادن خبر داد.

همسر رئیس‌جمهور زیمبابوه گفت: فرصت‌های فراوان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در زیمبابوه وجود دارد و هرگونه حمایت نیاز باشد به شرکت‌های ایرانی ارائه می‌دهیم.

کد خبر: 55261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =