وجود ۸۳ هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری زن در کشور

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان حامی اصلی فعالان عرصه کار و کارگری حمایت‌های ویژه‌ای از شاغلان حوزه کسب و کار داشته و علاوه بر ارائه خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در زمان اشتغال، در زمان بیکاری هم به افراد بیکارشده مقرری بیکاری پرداخت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، این سازمان بزرگ بیمه‌ای که اکنون ۵۳ درصد جمعیت کشور را در قالب بیش از ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، در بخش پرداخت مقرری بیمه بیکاری خدمات مطلوبی به افراد بیکار شده ارائه داده و براساس زمان‌بندی و میزان مقرری تعیین شده برای هر فرد بیکار این اقدام را انجام داده تا زمانی که اشتغال دوباره آنها فراهم شده و این مدت بیکاری آنها نیز به عنوان سابقه بیمه این افراد محسوب می‌شود.

براساس اطلاعات موجود، مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به افراد بیکار شده بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه آنان در زمان فعالیت آنها در عرصه کار و اشتغال داشته اما در نهایت میزان پرداخت این مقرری برای افراد مجرد از ۳۶ ماه و برای افراد متاهل نیز از ۵۰ ماه بیشتر نمی‌شود.

شمار مقرری بگیران بیکاری ۱۸۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۰

براساس آمارهای موجود شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ در کشور ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده که ۱۳۷ هزار و ۹۴۱ نفر از آنان را مردان و ۸۳ هزار و ۲۸۸ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

بیشترین مقرری ‌بگیران بیمه بیکاری در استان‌های تهران با ۴۲ هزار و ۷۲۴ نفر، اصفهان با ۱۶ هزار و ۳۴۷ نفر، خراسان رضوی با ۱۳ هزار و ۳۷۶ نفر و آذربایجان شرقی با ۱۰ هزار و ۱۲۳ نفر هستند.

همچنین بیشترین مقرری بگیر زن در استان‌های تهران با ۱۸ هزار و ۲۱۴ نفر، اصفهان با چهار هزار و ۹۱۷ نفر، البرز با چهار هزار و ۷۰۴ نفر، فارس با چهار هزار و ۶۰۲ نفر، خراسان رضوی با چهار هزار و ۳۲۳ نفر، مازندران با ۲ هزار و ۸۴۸ نفر از این خدمت بهره‌مند هستند.

البته تعداد کل مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۳ هزار و ۴۶۹ نفر هستند که ۸۰ هزار و ۴۳۲ نفر از آنان مردان و ۴۳ هزار و ۳۷ نفر نیز بانوان به شمار می‌روند.

پرداخت بیش از ۷۹ هزار میلیارد ریال مقرری بیکاری

بخشی از داده‌های عملکردی صندوق بیمه بیکاری و کارکردهای آن نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه این سال بیش از ۷۹ هزار میلیارد ریال هزینه کرد پرداخت مقرری به بیش از ۱۸۵ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری صورت گرفته است.

همچنین در این بازه زمانی تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری با بیش از ۱۸۶ هزار نفر براساس مشمولیت، از خدمات پرداختی حوزه صندوق بیمه بیکاری استفاده کردند.

براساس داده‌های آماری پرداختی حوزه صندوق بیمه بیکاری، متوسط مبلغ پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری در هر ماه در سال ۱۴۰۰ به میزان هشت هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال بوده ا که در واقع کمک بسیار بزرگی به افراد بیمه شده بیکار تا زمان یافتن فرصت شغلی مناسب، اشتغال مجدد و آغاز دوباره بیمه‌پردازی محسوب می‌شود.

براساس داده‌های آماری بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ به دلیل اشتغال دوباره، پرداخت مقرری بیمه بیکاری بیش از ۲۸ هزارنفر از مقرری بیگران بیمه بیکاری، معادل ۲۵ درصد از این افراد متوقف شده و پرداختی صندوق بیمه بیکاری با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۹) به رقم ۱۰۳هزار میلیارد ریال رسیده است.

تعریفی از فرد بیکار و بیمه بیکاری

بیمه بیکاری به عنوان یکی از خدماتی ارائه دهنده از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات به بیمه‌شدگان واجد شرایط به شمار می‌رود.

از نظر قانون بیمه بیکاری هم فرد بیکار کسی است که خارج از اراده خود و تحت تأثیر برخی عوامل بیکار شده و در عین حال آماده به کار است.

تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تأمین‌اجتماعی و اداره کار، تعاون و اموراجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است.

این افراد درصورت معرفی توسط واحدهای مربوطه و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه، می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شوند.

همچنین اگر بیمه‌شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورای‌عالی کار، بیکار موقت شناخته شود، در کنار بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، می‌توانند از حمایت قانون بیمه بیکاری بهره‌مند شده و متناسب با مدت بیمه‌پردازی از سازمان تأمین‌اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت کند.

مدیران عامل شرکت‌ها مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به موضوع بیمه بیکاری به‌ عنوان یکی از خدمات و حمایت‌های مهم حوزه بیمه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تبصره ۵ الحاقی به ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی و تبصره ذیل ماده ۵۱ قانون اصلاح قانون نظام صنفی (مصوب ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی) ماهیت بیمه مدیران اشخاص حقوقی و حقیقی غیردولتی اعم از مدیرعامل، رئیس و نایب‌رئیس و اعضای هیأت‌مدیره جنبه اختیاری دارد.

مهدی شکوری تصریح کرد: به همین دلیل این گروه از بیمه‌شدگان به استناد بند ۲ تبصره ماده یک قانون بیمه بیکاری، مشمول این قانون نمی‌شوند.

بانوان اخراج شده در زمان مرخصی زایمان مشمول قانون بیکاری

وی ادامه داد: برقراری بیمه بیکاری بانوان بیمه‌شده‌ای که در زمان مرخصی زایمان و ایام شیردهی با عدم تمدید قرارداد یا اخراج از سوی کارفرما مواجه شده‌اند، با رعایت قانون بیمه بیکاری، آیین‌نامه اجرایی آن و سایر شرایط و مقررات قانونی برای این بانوان بلامانع است.

شکوری درباره بیمه بیکاری شاغلان قراردادهای پیمانکاری گفت: مطابق بند یک تفاهم‌نامه مشترک مورخ یکم اسفند ۱۳۸۴ بین سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگران قراردادی شاغل در کارهای با ماهیت دائمی که کار آنها جنبه مستمر دارد، درصورتی که مدت سابقه آنها در آخرین کارگاه کمتر از یک سال نباشد، با دارا بودن سایر شرایط مندرج در قانون، از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: چنانچه کارگران شاغل در پروژه یا کارگران فصلی در اثنای قرارداد کار منعقده با کارفرما، بیکار شوند و موضوع به تایید هیات تشخیص اداره کار و کمیته بیکاری رسیده با احراز سایر شرایط قانونی امکان دریافت بیمه بیکاری را خواهند داشت.

دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزیی نمی‌شود

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: مطابق تبصره ۳ ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی‌شود.

وی درباره روند پرداخت بیمه بیکاری برای شاغلانی که به ‌صورت دسته‌جمعی اخراج شده‌اند، اظهار داشت: به‌ منظور پیشگیری از بیکاری و بررسی راهکارهای بازگشت به کار، در مواردی که تعداد کارگران اخراجی یک کارگاه بیش از ۱۰ نفر باشد، موضوع در کمیته استانی مطرح شده تا بررسی و درباره آن اظهارنظر شود و در صورت احراز سایر شرایط قانونی، برقراری بیمه این افراد بلامانع است.

بیمه بیکاری شامل مشمولان قانون تأمین اجتماعی و تابع قانون کار می‌شود

شکوری در ادامه بیان داشت: بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تأمین‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد و بر این اساس برقراری بیمه بیکاری برای کسانی که تابع این قانون نیستند، موضوعیت ندارد.

مدیرکل بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی درباره استمرار یا قطع پرداخت بیمه بیکاری به زندانیان و مشمولان حبس، گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری به فردی که در حین دریافت مقرری، بازداشت یا زندانی شود متوقف نخواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی تعهداتی در برابر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران دارد که برخی از آنها حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مقرری بیمه بیکاری، مستمری بازماندگان، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و هزینه فوت و دیگر خدمات است.

این سازمان در قبال همه افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت از جمله مقرری بیمه بیکاری به عهده دارد که بدون استفاده از منابع دولتی بدون وقفه این خدمات را به ۴۵ میلیون فرد تحت ارائه می‌دهد.

کد خبر: 55416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =