کلنگ‌زنی ساختمان جدید بیمارستان دکتر شریعتی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: بیمارستان جایگزین بیمارستان دکتر شریعتی در مجموعه شهید کشوری اصفهان با حضور دکتر موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و دکتر شیخی نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان اصفهان، دکتر محمد رجالی با اشاره به اینکه ادارات کل زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی در استان‌ها شامل اداره کل تامین اجتماعی و مدیریت درمان تامین اجتماعی است، اظهار داشت: در بخش درمان تامین اجتماعی براساس قانون مصوب الزام، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در مراکز درمانی ملکی (درمان مستقیم) و خرید خدمات تشخیصی و درمانی از مراکز طرف قرارداد (بخش درمان غیرمستقیم) برای بیمه شدگان تحت پوشش سازمان انجام می‌شود که در بخش درمان مستقیم، ارائه این خدمات مبتنی بر سطح‌بندی مناطق براساس تعداد جمعیت بیمه‌شده است.

وی اشاره به حوزه درمان مستقیم شامل مراکز ملکی و نیروهای شاغل و استخدامی‌های سازمان، افزود: ارائه خدمات در بخش درمان مستقیم که بیش از ۳۸۰ مرکز درمانی و بیمارستانی را شامل می‌شود، به صورت رایگان است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در این استان، سه بیمارستان بزرگ تأمین‌اجتماعی با مجموع ۸۷۶ تخت مصوب و ۲۸ پلی کلینیک و درمانگاه وجود دارد، بیان کرد: ما در حوزه درمان غیرمستقیم بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور هستیم؛ سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان هزینه بخش درمان تامین اجتماعی استان شده است که در حوزه درمان غیرمستقیم حدود یک هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان خدمات مورد نیاز بیمه شدگان خریداری و تامین شده است.

وی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم با حدود چهار هزار و ۱۰۰ مرکز تشخیصی درمانی قرارداد داریم؛ امسال با افزایش هزینه‌های بخش درمان تامین‌اجتماعی، احتمالا این رقم به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

رجالی با اشاره به عملکرد بخش درمان مستقیم در شش ماهه نخست سالجاری بیان کرد: تعداد مراجعه به مراکز درمان مستقیم ما زیاد است و در این بازه زمانی حدود ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار ویزیت سرپایی بیماران توسط پزشکان و دنداپزشکان انجام شده است که در مقایسه با شش ماهه سال قبل ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه عملکرد پاراکلینیک، حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه به داروخانه‌ها، آزمایشگاه، پاتولوژی، فیزیوتراپی و غیره انجام شده که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین در حوزه بستری در شش ماه اول سال‌جاری حدود ۳۹ هزار بیمار از خدمات بستری تامین‌اجتماعی بهره‌مند شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بالای ۲۷ درصد را نشان می‌دهد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان ابراز کرد: سال گذشته بیشترین تخت‌های بیمارستانی ما به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته بود؛ از سویی باید توجه کنیم که هزینه‌های سیستم‌های بیرونی برای درمان زیاد است به نحوی که متوسط هزینه یک عمل جراحی تخصص ارولوژی (مانند عمل پروستات) در بخش خصوصی بیش از ۱۰ میلیون و متوسط هزینه عمل جراحی آپاندیس حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان است. در حالی که این اعمال در بخش درمان مستقیم تامین اجتماعی تقریباً رایگان است.

وی در ارتباط با میزان نیاز به حمایت از سوی سازمان تامین اجتماعی با توجه به رتبه دوم استان اصفهان از نظر تعداد بیمه شدگان در کشور اظهار کرد: استان اصفهان مهاجر پذیر بوده و نسبت جمعیت سالمند استان افزایش یافته است و با توجه به حدود ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بیمه شده استان و همچنین لحاظ تعداد بیمه شدگان ارجاعی از سایر استان‌های همجوار، این جمعیت حداقل به حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده و مستمری بگیر اصلی و تبعی می‌رسد که از خدمات بخش درمان تامین‌اجتماعی استان اصفهان منتفع می‌شوند و انتظار می‌رود مسئولان محترم سازمان در تخصیص بودجه و نیز امکانات و تسهیلات به درمان تامین‌اجتماعی استان، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) نجف آباد وابسته به سازمان تامین اجتماعی، تنها بیمارستان ملکی در منطقه غرب استان اصفهان است، گفت: این منطقه بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن جزو بیمه شدگان تامین‌اجتماعی هستند و این بیمارستان تقریبا با ظرفیت بالای ۹۵ درصد فعالیت دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: همچنین بیمارستان دکتر غرضی در شمال اصفهان با ۲۵۶ تخت و ظرفیت ۸۰ درصد فعالیت دارد و بخش اورژانس این بیمارستان جز شلوغ‌ترین‌هاست که بیشترین حوادث ترافیکی به این بخش هدایت می‌شود؛ به نوعی که مراجعین سطح ۱ و ۲ تریاژ اورژانس در این بیمارستان بسیار زیاد است.

ارتقای هتلینگ بیمارستانی

وی اضافه کرد: خوشبختانه طرح ارتقای هتلینگ در هر سه بیمارستان استان، شامل دکتر شریعتی اصفهان، دکتر غرضی اصفهان و حضرت فاطمه‌الزهرا(س) نجف‌آباد، به اجرا درآمده و در تعدادی از بخش‌های این مراکز درحال اجرا و تکمیل شده است.

رجالی بیان کرد: امید می‌رود ساختمان بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر شریعتی که عملیات آماده سازی ساختار فیزیکی آن از حدود یک سال پیش آغاز شده تا بهمن ماه به اتمام برسد؛ ‌ اجرای این طرح تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و پس از تکمیل، نصب تجهیزات آن که خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این تجهیزات خریداری شده است، انجام می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان بیان کرد: امیدواریم تا پایان امسال، بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی با توجه به نیاز بیمه‌شدگان استان افتتاح شود؛ زیرا انجام عمل‌های جراحی قلب در بخش‌های خصوصی بسیار پرهزینه است.

رجالی در ادامه با اشاره به قدمت ۶۰ ساله بیمارستان دکتر شریعتی که برای بسیاری از مردم جنبه نوستالوژیک دارد و بسیاری از مردم آن را به نام بیمارستان هزار تختخوابی می‌شناسند، افزود: «بیمارستان دکتر شریعتی» به عنوان بیمارستان رتبه اول از نظر عملکردی در بین بیمارستان‌های تامین اجتماعی شناخته می‌شود. در اوایل دهه ۹۰ با توجه به قدمت بیمارستان و رعایت نکات ایمنی، طرح بازسازی آن مورد نظر قرار گرفت و ابتدا پیشنهاد بازسازی ساختمان فعلی بیمارستان مطرح شد؛ اما در نهایت تصمیم گرفته شد که بیمارستان فعلی به فعالیت خود ادامه دهد و با تهیه زمینی مناسب، بیمارستان جدیدی برای جایگزینی این بیمارستان احداث شود.

وی ادامه داد: اکنون در مجموعه شهید کشوری زمینی با مساحت ۳۲ هزار متر به شکل تهاتری با شهرداری اصفهان خریداری شده و قرار است در این محل، بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی با زیربنای حدود ۸۴ هزار مترمربع با تمام بخش‌های درمانی، ساخته شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای ساختمان فعلی بیمارستان دکتر شریعتی پس از پایان ساخت بیمارستان جدید، تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: بیمارستان شریعتی ۴۸۶ تخت مصوب و حدود یک هزار و ۲۰۰ پرسنل دارد که با حداکثر ظرفیت برای ارائه خدمات به بیمه شدگان در حال فعالیت است.

وی تاکید کرد: پس از هفت سال رایزنی درباره نحوه تامین زمین مورد نیاز اجرای پروژه احداث بیمارستان، چهارشنبه دوم آذر ماه سالجاری با حضور آقای دکتر موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان و همچنین خانم دکتر شیخی نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانداری کلنگ‌زنی بیمارستان انجام شد و امید است به زودی وارد فاز عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد تا اواخر سال ۱۴۰۲ مقدمات کار تمام و ساخت بیمارستان آغاز شود؛ انتظار می‌رود با ساخت این بیمارستان سطح خدمات تأمین‌اجتماعی به مردم افزایش یافته و امکان پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان که تعداد آن‌ها رو به فزونی است، فراهم شود.

رجالی با بیان اینکه که پس از مقدمات اولیه، مانند دریافت مجوز و تهیه نقشه که حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامد و سپس انجام مناقصه، فاز اجرای پروژه آغاز می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود اجرای این طرح حدود پنج سال زمان ببرد. اعتبار اولیه آن نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با پیشرفت پروژه اعتبارات مورد نیاز تکمیل پروژه تخصیص خواهد یافت.

کد خبر: 55738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =