تلاش تیپیکو برای خروج از بحران دارو

به گواه آمارهای ارائه شده توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۰ درصد رشد تولید دارو داشته است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، با وجود آنکه هلدینگ تیپیکو از زیرمجموعه‌های شستا فقط ۳۰ درصد از بازار دارویی کشور را در اختیار دارد، اما این مجموعه همگام با دولت، بعد از به‌وجود آمدن کمبودهای دارویی در کشور، اقدامات مؤثری برای حفظ روند تولید و عرضه محصولات دارویی انجام داد. بر اساس گزارش‌های رسیده، تمام خطوط تولیدکننده آنتی‌بیوتیک مجموعه تیپیکو به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند؛ به نحوی که میزان تولید در برخی شرکت‌های این مجموعه نسبت به سال گذشته به گواه آمارهای ارائه شده توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۰ درصد رشد داشته است. با وجود آنکه به گفته یحیی ابراهیمی ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیشترین بدهی به شرکت‌های پخش مربوط به شستا است و این بدهی‌ها می‌تواند کار شرکت‌های تولیدکننده دارویی زیرمجموعه شستا را مختل کند، اما تیپیکو برای رفع و جبران این کمبودها حداکثر تلاش خود را به کار برده است.

پاییز امسال برای صنعت داروی کشور بسیار پرتنش بود. کمبودهای دارویی که از ابتدای فصل برگ‌ریز نمود پیدا کرد، کار را به مداخله بالاترین مقام اجرایی کشور کشاند. ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری در واکنش به کمبودهای دارویی اخیر عنوان می‌کند: «کسی که مسئولیت سلامت جان مردم را دارد باید پیش‌بینی کمبودهای احتمالی را می‌کرد. شرکت‌های دارویی که موظف به تولید بودند، چرا تولید نکردند؟ اگر مدیران این دو شرکت تخلف کرده‌اند قطعاً باید از کار برکنار شوند.»

رییس‌جمهور به دست‌اندرکاران دستور می‌دهد هرچه سریع‌تر کمبودهای دارویی کشور را مرتفع سازند. در همین راستا، برخی تغییرات هم در بدنه تصمیم‌سازی کشور رخ می‌دهد که رسانه‌ها آن را مرتبط با دستور رییس‌جمهور اعلام می‌کنند. در کنار همه این تنش‌ها، سازمان تأمین‌اجتماعی و هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا، همچون گذشته دست همیاری به سوی دولت دراز و تلاش می‌کند با رفع کمبودها، دامنه گسترش بحران را محدودتر کند.

بازدید مرتضوی از شستا

پس از دستور رییس‌جمهور، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رأس هیأتی از شرکت کارخانجات داروپخش وابسته به شستا بازدید می‌کند تا از نزدیک از کم‌وکیف مسائل آگاه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازدید، سهم هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تأمین «تیپیکو (TPICO)» از بازار دارویی کشور را ۳۰ درصد اعلام می‌کند و بر انجام تحقیق، پژوهش و تأمین نیازهای دارویی، تولید و توزیع مناسب دارو در زیرمجموعه‌های شستا صحه می‌گذارد.

به گفته او، شرکت کارخانجات داروپخش متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد در تولید دارو داشته است. ظرفیت اسمی ‌این مجموعه بستر خودکفایی را فراهم کرده و امکان توسعه صادرات نیز وجود دارد.

ثبت رکورد در تولید

پس از بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شرکت‌های تابعه تیپیکو، با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت، چرخ تولید در شرکت‌های آن مجموعه از حرکت نایستاد. نقدینگی عامل مهمی ‌در فرایند تولید است و عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش، به راحتی می‌تواند زنجیره تولید دارویی کشور را متلاشی کند، اما هلدینگ تیپیکو با وجود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طلب ناشی از توزیع دارو، نه‌تنها تولید خود را کاهش نمی‌دهد بلکه تلاش می‌کند رکوردهای مناسبی از تولید را به ثبت برساند.

آن‌طور که یحیی ابراهیمی ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ می‌گوید: «بیشترین بدهی، مربوط به شرکت‌های پخش وابسته به شستا است.»

او می‌گوید: «در این رابطه سلامت مردم در خطر است و نرخ دارویی که شرکت‌های پخش تولید می‌کنند، نسبت به سال ۹۷ تفاوت دارد و بی‌انصافی است که به آنها توجه نشود؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف قانون، پول دارو را در جایی دیگر هزینه کرده و برای‌شان مهم نیست که چه مشکلاتی گریبانگیر شرکت‌های پخش می‌شود. وزارت بهداشت را باید مکلف کرد که قانون را اجرا کند و هیچ دلیلی وجود ندارد که بدهی پرداخت نشده مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته باشیم.»

او یادآور می‌شود: «نمی‌توان گفت دارو را تأمین و تولید کنند اما پول داروها را سه سال بعد به واحدهای تولیدی و توزیعی پرداخت کنیم.»

تلاش برای جبران کمبود نقدینگی

با وجود مسائلی که جسته‌وگریخته نمایندگان مجلس درباره کمبود نقدینگی به آن اشاره می‌کردند، مسئولان تیپیکو تلاش کردند تا این نقایص با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مجموعه جبران شود.

منصور نکویی‌نیا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تعاملات مناسب در قالب طرح دارویار از انجام هماهنگی‌ برای کمبودهای نقدینگی باتوجه به‌ مابه‌التفاوت ارزی در نظرگرفته شده، خبر می‌دهد.

او می‌گوید: «با توجه به برنامه دولت برای تغییر نرخ ارز، پیش‌بینی‌های لازم از گذشته صورت گرفته بود. از این رو شرکت‌های تولیدکننده ما چه از نظر تأمین مواد اولیه و چه تولید محصول نهایی، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده‌اند.»

به گفته نکویی، «شرکت‌های زیرمجموعه تیپیکو طبق برنامه تولید خود، به اندازه حداقل سه تا شش ماه مواد اولیه را تأمین و ذخیره کرده‌اند. از همین رو تمام فعالیت‌های ۲۵ شرکت دارویی تحت‌ نظر است. البته برای تأمین برخی مواد اولیه دارویی مورد نیاز، مساعدت‌های لازم انجام شد و امید است تداوم داشته باشد.»

روزهای سخت صنعت داروی کشور

اگرچه تیپیکو تلاش کرده وظیفه اصلی خود یعنی تأمین داروی مورد نیاز مردم را به بهترین شکل انجام دهد، اما صنعت داروی ایران، این روزها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد. بر اساس نظر فعالان این صنعت، در حال حاضر علاوه بر افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمز کارگران، قیمت مواد جانبی در این صنعت به‌ طور متوسط ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد رشد داشته است. در شرایطی که متولیان امر، پول صنعت دارو را نمی‌دهند، بدیهی است که صنعت هم نتواند تولید دارو داشته باشد و در صورت تداوم این روند، شرکت‌های پخش مجبور به دریافت اوراق می‌شوند. این رویه تأمین نقدینگی و به تبع آن ماده اولیه این شرکت‌ها را دچار اختلال خواهد کرد و در نهایت خسارت آن در قالب کمبود دارو در داروخانه‌ها، به جامعه منتقل خواهد شد.

کد خبر: 55783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =