وابستگی مطلق کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات به پرداخت الکترونیکی

٩٥ درصد از کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات، پرداخت خود را از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری از کارگاه‌های منتخب بازرگانی و خدمات یکی از طرح‌های آماری است که با هدف تهیه‌ی اطلاعات مناسب از ویژگی‌های کارگاه‌های بازرگانی و خدمات، در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به اجرا درآمده است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به کارگرفته شود. این طرح در سال ١٤٠٠ برای جمع‌آوری داده‌های کارگاه‌های منتخب این بخش به اجرا درآمده است که شامل ٣١ کد طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی ایران ( ۴ (ISIC Rev, و قسمت اعظم کارگاه‌های بخش بازرگانی و خدمات کشور را شامل می‌شود.

نتایج طرح برای سال١٣٩٩ نشان می‌دهد:

در سال ١٣٩٩، ارزش افزوده کارگاه‌های منتخب بخش بازرگانی و خدمات بالغ بر ٦/٠٣٥/٧٨١/٩٣٨میلیون ریال بوده است. همچنین نسبت ارزش افزوده به مصارف واسطه در کارگاه‌های مذکور برابر با ٣,٤ می‌باشد. نسبت ستانده به مصارف واسطه نیز برابر با ٤.٤ است.

در سال ١٣٩٩، حدود ٧٩ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ٢١ درصد را کارکنان زن تشکیل داده‌اند. کارگاه‌های با فعالیت‌های مراقبتی خارج از منزل، با ٦١ درصد کارکن زن، بیشترین سهم کارکن زن در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات را دارا بوده و کارگاه‌های فروش و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت و تعمیر رایانه و کالاهای شخصی و خانگی هر کدام با ٢ درصدکارکن زن، کمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.

٣٥درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ٣٥ درصد کارکنان دیپلم و ٣٠ درصد نیز دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم تشکیل داده‌اند.

٣٤ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان بامزد و حقوق و ٦٦ درصد کارکنان در این بخش بدون مزد و حقوق در حال فعالیت می‌باشند که شامل مالکان، شرکای فعال و کارکنان فامیلی بدون مزد می‌باشند که الزاماً به معنی کارکن رایگان نیست. چون در این طرح با توجه به ماهیت کارگاه‌های تحت پوشش که تعداد کمی کارکن دارد، بخش اعظمی از کارکنان بدون مزد و حقوق تلقی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مدیر کارگاه اشاره کرد.

بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ١٣٩٩ به ازای هر کارکن معادل ٧٤٩ میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت حدود ٣٢٢ هزار ریال بوده است.

نتایج طرح نشان می‌دهد که ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه‌ها ٢٩ درصد می‌باشد که کارگاه‌های با فعالیت‌ جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه و فعالیت‌های تحقیق و توسعه علمی با ضریب نفوذ ١٠٠ درصد دارای بالاترین ضریب نفوذ رایانه بوده‌اند. ٤٣ درصد از کارکنان کارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های کارگاه در داخل یا خارج از کارگاه استفاده نموده‌اند.

١٣ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند که فعالیت‌های سایر فعالیت‌های خدماتی شخصی (شستشوی منسوجات، آرایش و پیرایش و ...) با ٤٩ درصد بیشترین سهم را از این حیث دارا بوده‌ است.

٩٥ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات به صورت الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند که فعالیت‌ صرافی و کارگزاری‌ بورس با ١٠٠ درصد بالاترین میزان استفاده در این زمینه را دارا بوده‌ است. همچنین ٩٤ درصد از کارگاه‌ها از دستگاه‌ کارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده کرده‌اند.

نتایج تفصیلی طرح مذکور در قالب یک نشریه در دست چاپ و انتشار است، و کاربران می‌توانند بزودی از طریق درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند.

کد خبر: 56587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =