سالانه ۱۰۰ هزار کارگر دچار سوختگی می‌شوند

جامعه کارگری کشور به‌خصوص کارگرانی که در کارگاه‌های صنعتی، تولیدی و ساختمانی فعالیت می‌کنند، معمولا بیش از سایر اقشار جامعه در معرض سوختگی ناشی از حوادث شغلی قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه آرمان ملی، مصطفی دهمرده‌ای، رئیس بیمارستان شهید مطهری (سوانح سوختگی) تهران درباره آسیب‌های ناشی از سوختگی بر سلامت و زندگی کارگران گفت: مهم‌ترین مشکلی که باعث دچار شدن کارگران به سوختگی می‌شود، این است که بسیاری از محیط‌های کارگاهی در کشور ما در برابر آتش سوزی ایمن نیستند؛ به نحوی که بسیاری از واحدهای صنعتی و ساختمانی، هیچ گونه سیستم هشدار دود یا اطفای حریق خودکار ندارند و حتی بسیاری از محیط‌ها فاقد کپسول‌های آتش‌نشانی ساده هستند و همین مساله باعث می‌شود که بیشتر کارگاه‌ها مستعد بروز حریق‌های خطرناکی باشند که باعث ایجاد سوختگی‌های شدید در کارگران می‌شود.

دهمرده‌ای با انتقاد از تحت پوشش نبودن خدمات پس از درمان برای افراد دچار سوختگی شدید گفت: افراد به‌خصوص وقتی در محیط‌های کارگاهی دچار سوختگی می‌شوند، آسیب‌هایی می‌بینند که برای از بین بردن یا کاهش آن‌ها نیاز به خدمات بهداشتی و توانبخشی مخصوصی دارند.

این در حالی است که بیمه‌های پایه، خدماتی نظیر کاردرمانی، پمادهای سوختگی و پانسمان‌های نوین را پوشش نمی‌دهند و فقط در تامین بخشی از هزینه‌های درمان اولیه سوختگی به بیماران کمک کنند و هیچ کمکی برای بهبود کیفیت زندگی افراد پس از ترخیص از بیمارستان انجام نمی‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: متأسفانه بسیاری از کارفرمایان، کارگران خود را در برابر حوادث بیمه نمی‌کنند و اغلب کارگرانی که دچار سوختگی می‌شوند، صرفا از همان بیمه‌های پایه برخوردار هستند.

این در حالی است که اگر یک کارگر از بیمه حوادث بهره‌مند باشد، می‌تواند مبلغی را بابت خسارت از بیمه دریافت کند و آن مبلغ را برای خدمات بهداشتی و توانبخشی مورد نیاز خود و هزینه‌های لازم برای بهبود کیفیت زندگی و تامین معیشت ایام ازکارافتادگی اختصاص دهد.

رئیس بیمارستان شهید مطهری تهران با اشاره به حضور اتباع غیرمجاز در واحدهای کارگاهی و ساختمانی کشور گفت: بخشی از کارگرانی که بر اثر حوادث کار دچار سوختگی می‌شوند، اتباع غیرمجازی هستند که عملا هیچ گونه هویت و بیمه‌ای ندارند و کارفرمایان هم معمولا وقتی این افراد را به بیمارستان تحویل می‌دهند، زیر بار به‌کارگیری آن‌ها نمی‌روند. بنابراین وقتی یک کارگر تبعه غیرمجاز دچار سوختگی می‌شود، خودش باید تمام هزینه‌های درمانی خود را به صورت آزاد پرداخت کند، زیرا نه کارفرما و شرکت بیمه، هزینه‌هایش را تحت پوشش قرار می‌دهند و نه نهادهای حمایتی حاضر به تقبل هزینه‌های چنین شخصی می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید مطهری تهران درباره آمار سوختگی کارگران در ایران توضیح داد: سالانه ۳۰ هزار نفر در تهران دچار سوختگی می‌شوند که حدود یک سوم آن‌ها کارگر هستند.

البته آمارها نشان می‌دهد که در کل کشور، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به سوختگی دچار می‌شوند که می‌توان این نسبت را به سطح کشور نیز تعمیم داد؛ یعنی برآورد می‌شود که سالانه حدود صد هزار کارگر در ایران به سوختگی دچار می‌شوند،

این در حالی است که تقریبا همه افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، به‌خصوص کارگران، دچار مشکلات مالی شدیدی هستند که نه از پس تامین هزینه‌های درمانی سوختگی برمی‌آیند و نه می‌توانند مخارج بعد از درمان اولیه خود را تامین کنند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه سوختگی، آسیب‌های شدیدی را از نظر جسمی و مالی به کارگران وارد می‌کند، وزارتخانه‌های کار، صمت، راه و شهرسازی و سایر نهادهای متولی باید نظارت‌های خود بر تمام کارگاه‌های صنعتی، تولیدی و ساختمانی را تقویت کنند و کارفرمایان را مکلف کنند که حداکثر استانداردهای ایمنی لازم برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی یا برق گرفتگی کارگران خود را رعایت کنند تا احتمال بروز سوختگی در کارگران کشور به حداقل برسد و هزینه‌های کمتری بر نظام سلامت، سیستم بیمه‌ای و خانواده‌های کارگران تحمیل نشود.

کد خبر: 56665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =