تأمین ۸۰ درصد منابع تأمین اجتماعی با مشارکت شرکای اجتماعی

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: براساس داده‌های آماری موجود بیش از ۸۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی با مشارکت شرکای اجتماعی از جمله بیمه‌شدگان و کارفرمایان تأمین می‌شود.

جهانی در گفتگو با آتیه آنلاین افزود: به واسطه این اقدام مهم، در واقع زیرساخت شکل‌گیری سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر مشارکت مردم به ویژه کارفرمایان و بیمه‌شدگان تحت پوشش است.

وی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی دارای رسالت و تکلیف مهمی برای ارائه خدمات به همه افراد تحت پوشش است، افزود: اکنون ورودی، خروجی و منابع و مصارف سازمان مبتنی بر مشارکت مردم و سهم کارفرمایان، کارگران و مشارکت دولت است که این موضوع نیاز به حفظ این سرمایه‌ها برای نسل‌های آینده را دارد.

منابع تأمین اجتماعی حق‌الناس است

وی در ادامه اضافه کرد: دولت هم در بخشی از تأمین منابع سازمان و در حوزه‌هایی مشارکت جدی دارد و سهمی را در قالب بیمه بیکاری و یا در بخش معافیت‌های بیمه‌ای و مشمولان کمک دولت به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

جهانی ادامه داد: البته اکثر منابع این سازمان با وصول سهم کارفرما و بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین می‌شود که به عبارتی حق‌الناس محسوب می‌شوند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: حفظ و نگهداری این حق‌الناس و سرمایه‌گذاری بهینه این سرمایه‌ها و منابع از اساسی‌ترین اهداف و اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: به همین منظور ضرورت دارد که مسئولان و متولیان و کارفرمایان نگاه ویژه‌ای به مقوله منابع و مصارف تأمین اجتماعی داشته باشند.

منابع بین‌النسلی باید منجر به تقویت تأمین اجتماعی شود

جهانی با بیان اینکه حق‌الناس بودن منابع تأمین اجتماعی ضرورت حفظ این سرمایه‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: منابع بین‌النسلی باید نسل به نسل ماندگاری داشته و با انجام سرمایه‌گذاری‌های متعدد، منجر به تقویت خدمات سازمان شود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: به طور یقین با استفاده مطلوب از منابع سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای همچون تأمین اجتماعی امکان ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات سازمان وجود دارد.

او ادامه داد: به همین منظور باید برای حفظ این منابع از برخی حوادث و اتفاقات ناشی از کار که منجر به از دست رفتن این منابع و هزینه‌های متعاقب آن می‌شود، جلوگیری کرد.

جهانی اضافه کرد: بنابراین حفظ منابع تأمین اجتماعی به عنوان بین‌النسلی و حق‌الناس یک ضرورت انکارناپذیر است و باید همه برای این موضوع تلاش داشته باشند.

پایداری تأمین اجتماعی مبتنی بر عدالت و صیانت از سرمایه بیمه‌شدگان

وی ادامه داد: باید هر پدیده‌ای که بتواند خسارتی را به این منابع و مصارف وارد کرده و مسیر سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفی و کمی سرمایه‌های بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی را تهدید کند، با آن مبارزه کرد.

جهانی معتقد است: زیرا اساسا پایداری تأمین اجتماعی مبتنی بر عدالت، حفاظت و صیانت از سرمایه بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی است و باید حفظ این منابع و سرمایه‌ها از اولویت‌های مهم سازمان باشد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: اما برای حرکت به سمت حفاظت از سرمایه‌های سازمان و شرکای اجتماعی باید با پدیده‌های فساد اداری و فساد درون و برون سازمانی مقابله و مبارزه شود.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌های عملیاتی در همه حوزه‌ها تعریف کرد، ادامه داد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه بیمه‌ای و درمانی و ارائه خدمات مطلوب به افراد تحت پوشش باید موانع، چالش‌ها و مشکلات موجود شناسایی شود.

جهانی از راهکارهای موثر برای افزایش منابع تأمین اجتماعی را ایجاد اشتغال گسترده برای ارتقاء فعالیت‌های سازمان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اصلی‌ترین منبع درآمدی سازمان از محل وصول حق بیمه جاری بیمه‌شدگان تأمین می‌شود، اشتغالزایی در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور، دارای ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی و چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر است.

کد خبر: 56707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =