جنگل‌داری در شهر

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (FAO) شهرهایی که به سرعت در حال گسترش در مناطق بسیار خشک جهان هستند، باید به «واحه‌های شهری سبز» تبدیل شوند تا اطمینان حاصل شود که هم مکان‌های سالم‌تری برای زندگی‌اند و هم انعطاف‌پذیرتر در برابر تغییرات اقلیمی خواهند بود.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از فائو؛ حدود ۳۵ درصد از بزرگترین شهرهای جهان در مناطق خشک جهان ساخته شده‌اند. این شامل کلان شهرهایی مانند قاهره، مکزیکو سیتی و دهلی‌نو است. در مجموع بیش از دو میلیارد نفر در این شهرها زندگی می‌کنند که ۹۰ درصد از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند.

بر اساس گزارش «جنگل‌داری شهری و سبزسازی شهری در مناطق خشک»، این شهرهای پرجمعیت و انبوه در مناطق خشک در حالی که همچنان بزرگتر می‌شوند با خطر بالای بحران اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی مواجه‌اند. آنها داغ‌تر و آلوده‌تر می‌شوند و با فشار فزاینده‌ای بر منابع طبیعی کمیاب و زیرساخت‌های ضعیف خود مواجه‌اند. به همین دلیل این شهرها در میان آسیب‌پذیرترین مکان‌های جهان در برابر شوک‌های ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی قرار دارند.

ژیمین وو، مدیر بخش جنگلداری فائو در این ارتباط گفت: «حفظ و کاشت درختان در این شهرها نشان داده است که سبزسازی تأثیر بسیار مفیدی بر زندگی و سلامت مردمی دارد که در آنجا زندگی می‌کنند. حتی با وجود مقادیر بسیار محدود آب موجود در این مناطق، انجام این کار امکان‌پذیر است».

در حال حاضر، بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود که ۹۵ درصد رشد شهری از هم اکنون تا سال ۲۰۵۰ در جنوب جهانی اتفاق بیفتد. این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه بحران‌های بالقوه‌ای ناشی از رشد و توسعه شهرهای خشک، می‌تواند به فرصتی برای بهبود پایداری، سلامت و رفاه جوامع و همچنین کاهش تأثیر شهرنشینی بر تنوع زیستی و محیط‌زیست تبدیل شوند.

راهبردهای جنگلداری و سبزسازی شهری هنوز به طور کامل در توسعه شهری بسیاری از شهرهای خشک ادغام نشده‌اند. این گزارش شواهد قانع کننده‌ای ارائه می‌دهد که در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، چنین ابتکاراتی می‌تواند سهمی قدرتمند در تقویت تاب‌آوری شهرهای خشک و حمایت از توسعه پایدار آنها داشته باشد.

این گزارش با ذکر مثال‌ها و مطالعات موردی از شهرهای خشک در سراسر جهان، نشان می‌دهد که چگونه فضای سبز شهری می‌تواند تأثیر افزایش جمعیت شهری بر زمین‌های خشک را با خنک کردن دمای محیط و ساختمان‌های مجاور، تمیز کردن هوا، جذب کربن و کمک به کیفیت خاک و آب جبران کند. همچنین برای جوامع شهری، فضاهای سبز می‌توانند انسجام اجتماعی و رفاه را افزایش دهند، ارزش‌های فرهنگی را ارتقا بخشند و از معیشت و اقتصاد محلی حمایت کنند.

در سطح چشم‌انداز آینده، این گزارش برنامه‌ریزی و نگهداری دقیق فضاهای سبز و انتخاب درختان و سایر گیاهان متناسب با محیط را توصیه می‌کند و به همان اندازه کمپین‌های درختکاری، تکنیک‌های طراحی و مدیریت مناسب برای محیط‌های محلی و مناظر شهری را ضروری می‌داند.

بر اساس این گزارش، در سطح جامعه، تقویت مشارکت جامعه و احساس مالکیت، ایجاد انگیزه برای تشویق کاشت درخت و ایجاد ظرفیت از طریق آموزش محیط‌زیست، و همچنین کمپین‌های افزایش آگاهی، همه گام‌های کلیدی در جهت مشارکت عمومی هستند.

این مطالعه به عنوان یک سند پس زمینه برای تکمیل اطلاعات برنامه «واحه‌های شهری سبز» فائو تولید شده و هدفش بهبود تاب‌آوری شهرهای خشک از طریق مقابله با چالش‌های آب و هوایی، بهداشت، غذا و اقتصادی است.

کد خبر: 56876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =