عملکرد نظام مهندسی و شهرداری قابل قبول نیست

عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: عملکرد سازمان نظام مهندسی و شهرداری در ساخت و سازهای شهری قابل قبول نیست و نیازمند قوانین کاملتری در این موارد هستیم.

به گزارش آتیه آنلاین، حسام‌الدین نجم‌الساداتی، از فعالان صنعت ساختمان کشور در خصوص واقعی کردن عرضه و تقاضای مسکن در کشور به پیام ساختمان گفت: وجود سود معقول در ساخت و ساز، عدم ورود افراد غیرمتخصص به صنعت ساختمان، ایجاد شهر های جدید، ارایه زمین توسط دولت برای ساخت و ساز، بازسازی بافت های فرسوده با طرح جامع دولت و مشارکت بخش خصوصی می توانند به عرضه و تقاضای واقعی در بازار مسکن کمک کنند.

وی افزود: به نظر می رسد در درجه اول بالا رفتن قیمت زمین، بعد تورم و پس از این دو عامل، افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب رقم خوردن قیمت های نجومی در بازار مسکن می شود.

این مهندس ناظر و مدیر پروژه‌های عمرانی ادامه داد: ازسوی دیگر، از آنجایی که برخی از بانک‌ها دست اندرکار صنعت ساختمان و صاحب منفعت در این صنعت هستند، لاجرم در ایجاد گرانی این بازار نیز سهیم خواهند بود.

وی تاکید کرد: دولت می تواند با ارایه زمین رایگان و قرار دادن شرایطی امکاناتی مثل فولاد در اختیار بخش خصوصی، مشارکت این بخش را در ساخت و ساز و تامین سرپناه برای محرومان کشور تسهیل نماید.

نجم‌الساداتی ورود سرمایه های سرگردان و افراد غیرمتخصص به صنعت ساختمان را (اگر با دید منفعت طلبی فوری باشد) از آفت‌های جدی برای صنعت ساختمان دانست و افزود: به نظر من سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری درست صنعت ساختمان توسط وزارتخانه کفایت می کند، ولی این موضوع در حال حاضر خوب انجام نمی شود که به تبع، ابهامات و معضلات گوناگونی را نیز ایجاد کرده است.

وی در خصوص وجود برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی گفت: ماهیت و کیفیت این آزمون با نیازهای بعدی مهندسان در بازار حرفه‌ای کار متناسب نیست، یعنی یک بار باید در مسیر قبولی آزمون تلاش کنند ولی بعد از قبولی، باید برای کار به خصوص در آزمون های صلاحیت طراحی مطالب دیگری را بیاموزند.

این فعال صنعت ساختمان افزود: اگر چه تغییرات در مقررات ملی ساختمان و به‌روز شدن آن مفید است ولی باید این نکته را هم در نظر داشت که عدم توجه به بهره‌وری در صنعت ساختمان و حاکم بودن تفکرات سنتی بر ذهن و عمل متولیان امر موجب استفاده از تکنولوژی های منسوخ در ساخت و ساز کشور می شود.

این عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: عملکرد سازمان نظام مهندسی و شهرداری در ساخت و سازهای شهری قابل قبول نیست و نیازمند قوانین کاملتری در این موارد هستیم.

کد خبر: 5704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =