کاهش عمر مهارت‌ها در اشتغال آینده

غلاحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از روند پرشتاب تکنولوژی‌های روز است، عمر سودمند مهارت‌ها بسیار کوتاه است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، حسینی‌نیا روز گذشته در همایش تبیین سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت آموزی افزود: از این رو نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه‌ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات هستیم.

وی بیان داشت: آموزش‌های مهارتی در کشور عزیزمان در نقطه عطف و زمان به یاد ماندنی در کشور قرار دارد و نیازمند تغییر جهت به سمت رشدنمایی است.

حسینی‌نیا با اشاره به سرعت پیشرفت تکنولوژی در جهان، بیان داشت: شبیه‌سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روبات‌های خودکار، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء از تکنولوژی‌های کلیدی پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شوند.

وی گفت: با وجود اینترنت اشیاء، تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبرو می‌شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: : تقریبا دوسوم دانش‌آموزانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده‌اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد.

معاون وزیر کار، با بیان اینکه در دانشگاه‌ها، برای تعریف دانش بنیان ها سه مفهوم، استارتاپ‌ها، skill up و scale up را بنا کرده‌اند، اضافه کرد: اساس استارتاپ‌ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است؛ اما مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقاء مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارت آپ‌ها بر اساس نیازهای بازار است.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی اصلی مهارت‌آموزی در کشور، نقش حلقه بین استارت‌آپ‌ها و scale up را با ارائه آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز این بخش در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می‌کند.

حسینی‌نیا، مهارت‌آموزی را هنر ایجاد و پایداری اشتغال برای جوانان و همچنین، هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح برشمرد و افزود: اولیا و انبیای خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفه‌ای را پیشه کردند.

وی طرح‌های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه‌های جدید سازمان عنوان و اضافه کرد: در طرح کهاد، دوره‌های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش‌های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در طرح نخلستان نیز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که رشته‌های تحصیلی آنها در بازار کار، مشتری ندارد نیز، طرح آموزش مهارتی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره‌های ۶ ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر کار، بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خواند و افزود: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزشی، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد به صورت عملی است.

وی اضافه کرد: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی را به همراه دارد.

حسینی‌نیا در پایان سخنان خود، مهارت‌آموزی را سرحلقه زنجیره سعادت و خوشبختی جوانان دانست و گفت: مهارت، کلید اشتغال پایدار است و هر جوان باید یک مهارت یاد بگیرد، زیرا مسیر خوشبختی جوانان از مهارت‌آموزی شروع می‌شود.

کد خبر: 57132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =