بازدهی منفی ۴.۵ درصدی بازار سهام در هفته‌ای که گذشت

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۴.۵ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی در انتهای هفته کاهش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته‌های پیشین شاهد افزایش و حجم معاملات در بازار سهام بودیم که این روند در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه یافت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۴۵۸.۶۴۶ میلیارد ریال در پایان هفته جاری بود. این درحالیست که در مجموع پنج روز معاملاتی هفته جاری ۳.۰۶۴ میلیارد تومان از بورس خارج شد، این درحالی استکه در هفته گدشته ۷۹۱ میلیارد تومان به بورس وارد شده است. این مسئله بیانگر تغییر جریان ورود نقدینگی به بازار سهام است.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و بازدهی آن منفی ۸ درصد بود، از سویی در جریان معاملات هفته‌ای که ‌گذشت مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۴۵۷ میلیارد تومان در هفته پیشین به بیش از ۳۸۷ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۸- درصد
صبا ۷- درصد
تاپیکو ۶- درصد
تاصیکو ۶- درصد
سیتا ۲- درصد
تیپیکو ۱- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

دارویی ره آورد تامین (درهآور)، داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، داروسازی فارابی (دفارا)، شیرین دارو «دشیری»، توزیع دارو پخش (دتوزیع)، سیمان شاهرود (سرود)، سیمان ساوه (ساوه)، لعابیران (شلعاب) و گروه‌ صنعتی‌ بارز (پکرمان) که در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
درهاور ۱۴ درصد
ددام ۱۳ درصد
شفارا ۱۲ درصد
دفارا ۱۱ درصد
دشیری ۱۰ درصد
دتوزیع ۹ درصد
سرود ۷ درصد
ساوه ۶ درصد
شلعاب ۶ درصد
پکرمان ۵ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

به نظر می‌رسد بورس در روز شنبه با کاهش شاخص کل کار خود را آغاز خواهد کرد، این درحالیست که بورس تهران از رفتارهای شتابان سیاست‌گذاران رنج می‌برد. از سویی با توجه به این شرایط، در هفته گذشته متاسفانه بورس تهران با نوسانات بسیار زیادی روبرو بود که این مسئبه به هیچ عنوان نمی تواند مطلوب بازار سهام باشد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که احتمالا عرضه خودرو در بورس کالا همراه با تغییراتی تداوم یابد،که با برطرف شدن ابهامات موجود، راه هر یک از صنایع از یکدیگر در بازار سهام جدا خواهد شد، که این موضوع بار دیگر رفتار منطقی‌تر در روند معاملات را منجر خواهد شد.

این درحالیست که شاخص کل بورس در روز چهارشنبه با عرضه زیادی همراه شد و شاخص بیش از ۳۰ هزار واحد ریزش کرد، حال نزدیک شدن شاخص به نقاط حمایتی بسیار مهم بوده و باید دید شاخص می‌تواند حمایت مهم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را حفظ کند یا خیر؟

انتظاری هم که از بازار هفته آتی خواهد رفت در صورت نبود خبر خاص یا اتفاق قابل توجهی دنبال کردن مسیر پر عرضه روز چهارشنبه است که می‌تواند با نزدیک شدن به ناحیه یک میلیون و ۶۰۰ شاخص برخی از سفارش‌ها و خریدارانی که منتظر کاهش تا این ناحیه از بازار بودند را فعال کند، موردی که به خوبی می‌تواند برخی از سرمایه گذاران به اصطلاح جامانده را سوار کند.

البته باید به اینکه نکته توجه کرد که محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی از اهمیت بسزایی برخوردار است،ناحیه‌ای که بیش از این،چند مرتبه بازار در شکست آن ناتوان ماند ولی در صورت برگشت از آن می‌تواند نشان از تکمیل بازگشت بازار و ادامه مسیر رشدی که می‌تواند محتمل باشد، است. البته به شرط اینکه همراهی نقدینگی بازار و فعالان آن صورت گیرد.

کد خبر: 57367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =