اشتغالزایی ۶/۴ میلیون نفری دانش آموختگان دانشگاهی

کاهش بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در پاییز امسال نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ و رشد سهم اشتغال آنها در این بازه زمانی یکی از مهمترین داده های ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور در تازه ترین گزارش آن از شاخص های بازار کار در فصل پاییز امسال است. در تازه ترین گزارش مرکز آمار از شاخص های بازار کار کشور، نرخ بیکاری در فصل پاییز به کمترین مقدار خود در ۱۷ سال اخیر رسید و در کانال ۸.۲ درصد متوقف شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، داده های مرکز آمار نشان می دهند که از زمستان سال گذشته تا بهار امسال روند نرخ بیکاری متوقف شد و از تابستان امسال نیز این روند، روند نزولی خود را آغاز کرده است. در مقابل نرخ اشتغال نیز از زمستان سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد، به طوری که از زمستان سال گذشته تا پاییز امسال، نرخ اشتغال با ۱.۱ درصد افزایش به ۳۷.۷ درصد رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز در همین بازه زمانی از ۴۰.۹ به ۴۱ درصد رسیده است. به طور کلی می توان گفت وضعیت بازار کار در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته کمی بهبود یافته است.

افزایش نسبت اشتغال
در فاصله پاییز سال گذشته تا فصل سوم امسال، نرخ اشتغال با ۰.۴ درصد از ۳۷.۳ درصد به ۳۷.۷ درصد رسید و بر تعداد آنها ۵۳۵ هزار و ۲۳۷ نفر افزوده شد. جمعیت شاغلان در فصل پاییز سال گذشته، ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۷۵ نفر بود.

افزایش شاغلان زن و مرد
براساس این گزارش، جمعیت شاغلان مرد و زن نیز، هم به لحاظ تعداد و هم براساس نسبت با افزایش مواجه شده است. بدین صورت که نرخ جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر مردان در فصل پاییز، ۰.۲ درصد رشد کرده و از ۶۳.۵ درصد به ۶۳.۷ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس جمعیت شاغلان مرد در فصل پاییز ۲۹۷ هزار و ۸۵۲ نفر اضافه شده که تعداد آنها را به ۲۰ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۱۴ نفر رسانده است. رشد حدود ۳۰۰ هزار نفری شاغلان جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بخش مردان نشان می دهد که فضای کسب و کار برای این قشر از شاغلان نسبت به پاییز سال گذشته بهبود پیدا کرده است.

جمعیت شاغلان زن در فاصله پاییز سال گذشته تا پاییز امسال، نسبت به مردان با توجه به تعداد کمتر آنها، رشد بهتری داشت و رشد اشتغال آنها ۰.۶ درصد بوده است. در این بازه زمانی گفته شده، ۲۳۷ هزار و ۳۸۵ زن به شاغلان این گروه افزوده شده اند. حالا تعداد آنها ۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۲۴۶ نفر شده است.

کاهش بیش از یک درصدی دانش آموختگان دانشگاهی
اما کاهش۱.۳ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته یکی از داده های اصلی و برجسته گزارش مرکز آمار در فصل پاییز امسال است.

بدین ترتیب که در فصل پاییز جمعیت بیکار دانش آموخته دانشگاهی از ۱۳.۸ درصد در پاییز گذشته به ۱۲.۵ درصد در پاییز امسال رسیده و به همین نسبت نیز جمعیت بیکار در این گروه ۶۸ هزار و ۶۹۰ نفر کاهش یافته و بیکاران آن به ۹۰۵ هزار نفر رسیده است.

مردان و زنان فارغ التحصیل در پاییز امسال، بیکاری شان با کاهش مواجه شده وافت آنها قابل توجه بوده است، برای مثال نرخ بیکاری مردان فارغ التحصیل بیکار با ۱.۵ درصد کاهش به ۸.۶ درصد رسیده و نرخ بیکاری زنان فارغ التحصیل نیزبه ۲۱.۴ درصد رسیده است؛ به عبارتی ۱.۲ درصد نرخ بیکاری زنان دانش آموخته دانشگاهی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با افت مواجه شده است.

در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، تعداد زنان بیکار با کاهش حدود ۷ هزار نفری به ۴۶۹ هزار و ۵۸۱ نفر رسیده است. در همین بازه زمانی گفته شده، جمعیت بیکار فارغ التحصیل مرد بیش از ۶۲ هزار نفر کاهش یافته و تعداد جمعیت فارغ التحصیل مرد به ۴۳۶ هزار و ۲۴۷ نفر رسیده است.

افزایش سهم اشتغال فارغ التحصیلان
داده های مرکز آمار ایران همچنین از بهبود سهم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در پاییز امسال حکایت دارد، نشان به آن نشان که سهم فارغ التحصیلان در پاییز سال گذشته ۲۵.۸ درصد بوده که این نسبت با افزایش ۰.۶ درصدی به ۲۶.۴ درصد رسیده است.

در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته، شاغلان فارغ التحصیل دانشگاهی از کل شاغلان کشور، به بیش از ۶ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر رسیده است.

دلایل کاهش نرخ بیکاری به روایت معاون وزیر کار
در همین باره معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره نرخ بیکاری ثبت شده در کشور گفت: نرخ بیکاری سه ماهه سوم از طرف مرکز آمار ایران به میزان ۸.۲ درصد اعلام شده که کمترین نرخ بیکاری در ۱۸ سال گذشته است.

محمود کریمی بیرانوند با بیان اینکه با توجه به روند بهبود فضای کسب و کار، رشد نظارت های حوزه اشتغال در دولت سیزدهم و بهبود حرکت کلی اقتصاد کلان انتظار کاهش نرخ بیکاری نیز وجود داشت، افزود: با این اوصاف نیز در پایان سال ۱۴۰۱ امکان کاهش بیشتر نرخ بیکاری وجود دارد.

سیاست های کلان دولت در حوزه اشتغالزایی و برنامه پیش بینی شده دولت در راستای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی سالانه در بستر زیست بوم ملی اشتغال شکل گرفته و بر اساس اعلام وزارت کار از ابتدای تصدی دولت سیزدهم تا به حال بیش از ۹۷۵هزار شغل در سطح کشور ایجاد شده است.

وزارت کار به عنوان متولی هماهنگی و اجرای سیاست گذاری کلان حوزه اشتغال در تعامل با نهادها و دستگاه های مرتبط با این حوزه و با راهبری کلان دولت و البته در تعامل با بخش های خصوصی و تعاونی به عنوان ظرفیت های کلان بخش اشتغال امکان توسعه بسترهای اشتغال و دستیابی به اهداف کلان اشتغالزایی را خواهد داشت.

اجرای سیاست های اثربخش در حوزه اشتغال و توجه به ظرفیت بالای بهره وری نیروی کار بخصوص در ارتباط با نیروی کار دانش آموخته زمینه کاهش نرخ بیکاری را فراهم آورده است.

دلایل کاهش تداوم نرخ بیکاری و رشد اشتغال دانش آموختگان
با توجه به اهمیت موضوع اشتغال در کشور، رویکرد و راهکار تحولی با مبنا قرار گرفتن زیست بوم اشتغال در ارائه خدمات و مردمی سازی خدمات اشتغال در نظر گرفته شده است؛ چراکه خدمات دولتی، مردمی و خصوصی در حوزه اشتغال باید بر اساس زیست بوم ملی اشتغال کشور ارائه شده تا به ایجاد شغل هدفمند، مولد، پایدار و انبوه منتج شود.

بدین معنی که هر چه دولت خدمات واقعی بیشتری ارائه کند، جامعه مخاطب بسیاری به سمت ثبت اشتغال و دریافت خدمات حرکت می کنند که این اتفاق از یک طرف به برآورد دقیق تری از عرصه اشتغال کشور کمک کرده و راهبری و پیاده سازی زیست بوم را تسهیل می کند و از طرف دیگر دستاورد آن محاسبه ارزش تولیدات مشاغل خارج از دیدگاه است و رشد تولید ناخالص داخلی واقعی تر می شود.

زیست بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در اولین جلسه شورایعالی اشتغال دولت سیزدهم در آبان ماه سال ۱۴۰۰، با حضور شخص رئیس جمهور رونمایی شد. این زیست بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک ها و روش های ایجاد اشتغال و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت ها و زیرساخت های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.

زیست بوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد. در این زیست بوم ۲۲ رسته شغلی در سطح ملی، هشت رسته در سطح استانی و سه رسته در هر ناحیه در نظر گرفته شده است.

آموزش های مهارتی
یکی از دلایل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و بر همین اساس ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش مهم و بسزایی در ایجاد فرصت های شغلی برای جویندگان کار و ورود دانش آموختگان به بازار کار دارد.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، همسو کردن آموزش های نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار امکان بیشتری برای انجام فعالیت های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشد. در حال حاضر در تناسب آموزش های فنی و حرفه ای با نیاز بازار کار عوامل متعددی اثرگذار هستند که ارتباط با صنعت، نیازسنجی، کیفیت آموزش، تامین منابع مالی و قوانین و مقررات از جمله این عوامل به شمار می رود.

براساس رویکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغالزایی، توجه به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان با دو طرح نخلستان و کهاد است، بدین ترتیب در طرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش ‌های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته شده که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است.

همچنین طرح نخلستان هم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در نظر گرفته شده که با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنان از طریق اجرای دوره های مهارتی در حوزه نوآوری، کارآفرینی فناوری های نوین یادانش بنیان است. دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با سپری کردن این دوره ها در حوزه فناوری اطلاعات جذب بازار کار می شوند. براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای حدود ۸۰ درصد از فارغ التحصیلانی که آموزش های لازم را در مراکز فنی و حرفه ای دیده باشند، جذب بازار کار می شوند.

اثرپذیری نرخ بیکاری از افزایش مزد
برخی کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ بیکاری، افزایش قابل توجه دستمزد نیروی کار در سال جاری است.

افزایش دستمزد نیروی کار مشمول قانون کار در امسال نسبت به سال های گذشته در مقایسه با نرخ تورم، شرایط بهتری را تجربه کرده و به این دلیل اثرگذاری آن بر معیشت جامعه کارگری و کاهش نرخ بیکاری نیروی کار را در بازه زمانی یک ساله اخیر مشاهده می کنیم.

تصور شکل گرفته در فضای بازار اشتغال و تولید با توجه به افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد نیروی کار نشان از افزایش هزینه های کارفرما و تولید، اخراج و تعدیل نیرو از طرف برخی کارفرمایان داشت که در حال حاضر با گذشت بیش از هفت ماه از سال اثرات مثبت آن بر ثبات بازار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را مشاهده می کنیم.

برش
نرخ بیکاری در فصل پاییز به کمترین مقدار خود در ۱۷ سال اخیر رسید و در کانال ۸.۲ درصد متوقف شد.

مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان با دو طرح نخلستان و کهاد برای ورود آسان تر در حال اجراست.

یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ بیکاری، افزایش قابل توجه دستمزد نیروی کار در سال جاری است.

از زمستان سال گذشته تا پاییز امسال، نرخ اشتغال با ۱.۱ درصد افزایش به ۳۷.۷ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری زنان فارغ التحصیل در پاییز امسال به ۲۱.۴ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری مردان فارغ التحصیل با ۱.۵ درصد کاهش به ۸.۶ درصد رسیده است.

کد خبر: 57605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =