امضای تفاهم‌نامه اتاق تعاون با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور

نشست مشترک روسای اتاق‌های تعاون کشور با حضور رئیس اتاق تعاون ایران و معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار و تفاهم‌نامه همکاری فی مابین اتاق تعاون ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای امضاء شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران ضمن تبریک و تهنیت پیشاپیش مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، در این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاه های توزیع کالای اساسی توسط اتاق های تعاون در روزهای پیش از نوروز و مقارن با ایام مبارک ماه رمضان، اظهار داشت: آنچه در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد تامین معیشت مردم است و تمرکز دولت محترم سیزدهم و مسئولان بر این امر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت اتاق‌های تعاون و عنایات مقام معظم رهبری به بخش تعاون و نظر مساعد و مثبت رئیس جمهور محترم نسبت به بخش تعاون، بخشی از ماموریت ها به تعاون واگذار شده است.

براساس تصمیم هیات دولت در راستای کاهش هزینه های مردم در آستانه نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، مبنی بر اینکه در مقاطع زمانی مختلف که تامین کالای اساسی اهمیت بیشتری دارد، امسال نیز در این ایام دولت درصدد است که با عرضه کالاهای اساسی با قیمت‌های مناسب، هزینه‌های مردم را کاهش دهد.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: براین اساس، اتاق تعاون ایران به عنوان متولی و مجری فروش پایان سال انتخاب شده است و براساس شیوه نامه ابلاغی، اتاق های تعاون استان نیز عهده دار همین مسئولیت در استانها است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۳ اتحادیه کشوری مصرف(کارمندی، کارگران و فرهنگیان) به عنوان اتحادیه های معین برای توزیع کالاهای اساسی در استان ها هستند و کالاها را از وزارت جهاد کشاورزی تحویل و در استان‌ها توزیع می کنند.

عبداللهی اضافه کرد: نقش اتاق‌های تعاون هماهنگی و ایجاد مرکز عرضه است و اتحادیه‌ها مکلف به تحویل کالاها و توزیع با هماهنگی اتاق‌های تعاون هستند.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: هدف کاهش هزینه های مردم و کنترل قیمت اقلام اساسی برای شب عید و ماه مبارک رمضان از طریق شبکه تعاونی است.

وی افزود: دولت محترم سیزدهم به اتاق‌های تعاون در این‌باره اعتماد کرده است و اتاق‌های تعاون تمام ظرفیت خود را برای انجام و اجرای این کار متمرکز خواهند کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه خدمت به مردم وظیفه ذاتی اتاق تعاون است، اضافه کرد: تامین کالاهای اساسی از طرف وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد و با هماهنگی اتاق‌های تعاون توسط اتحادیه‌ها توزیع خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: این یک طرح ملی است و ارکان مختلف کشور در این موضوع کمک می کنند اما مسئول اجرای آن اتاق های تعاون هستند.

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری بین اتاق تعاون ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، امضاء شد.

حسینی‌نیا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه و گسترش فعالیت‌ها، گفت: اهمیت و جایگاه آموزش تا آنجاست که یکی از اصول هفتگانه تعاون را به خود اختصاص داده است.

تحقق ایجاد و پایداری اشتغال در کشور با توانمندی سازی نیروی متخصص و ماهر تعاونی‌ها

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آیین امضای تفاهم نامه بین اتاق تعاون ایران و این سازمان، توانمندی سازی نیروی متخصص و ماهر را با توجه به سهم بالای تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال را با توسعه آموزش های مهارتی در این حوزه میسر دانست.

غلامحسین حسینی نیا، از بازار بزرگ آموزش های فنی و حرفه‌ای در دنیا خبر داد و گفت: برابر گزارش های بین‌المللی، ‌اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهان ۶۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آمریکاست و اگر قرار است از این بازار سهم شایسته‌ای داشته باشیم، باید آموزش های مهارتی بحث اصلی توسعه ای در کشور قرار دهیم تا توسعه پایدار را به ارمغان بیاوریم.

وی کسب مهارت های فنی و حرفه ای را یک ضرورت اجتناب ناپذیر در امر توسعه برشمرد و افزود: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روز رسانی بر اساس تکنولوژی‌های جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار مهارت های سخت، مهارت‌های نرم را هم در نظر گرفته است.

راه اندازی مجتمع مهارتی برای اتاق تعاون

معاون وزیر کار با اشاره به وجود ۲۰ میلیون جمعیت فعال در کشور، بیان کرد: سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر موفق به کسب مهارت در کشور می شوند ولیکن با توجه به جمعیت فعال در کشور ضروری است سالانه ۴ میلیون نفر به مهارت مجهز شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای بخش تعاون و سهم بسزای آن در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، ادامه داد: با راه اندازی مجتمع‌های مهارتی در اتاق تعاون با توجه به ظرفیت بالای شبکه‌ای این مجموعه و با تربیت نیروی متخصص و ماهر می توان گام بلندی در توسعه اقتصاد کشور برداشت.‌

گسترش نهضت مهارت آموزی اقدامی ملی در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی و مهارت‌افزایی کارجویان و شاغلان

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزی، آینده مشاغل و مشاغل آینده را از رویکردهای این سازمان دانست و ادامه داد: در گام دوم انقلاب «نهضت مهارت آموزی» مطرح شده و دنیا نیز همین مسیر را پیش‌رو گذاشته است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای خواستار حمایت و پیشگامی اتاق تعاونی در توسعه این نهضت می باشد.

وی توجه به آموزش های مهارتی را از شاخص های بارز مدیران آینده نگر و تحول گرا عنوان کرد و گفت: راهبردها و برنامه پیش روی سازمان، ارتقاء وزن اجتماعی مهارت با تغییر نگاه جامعه و ایجاد جریان ملی مهارت آموزی، توسعه و تضمین کیفیت آموزش های مهارتی برای رشد اقتصادی پایدار مطابق با نیاز بازار کار و تحولات فناوری و تربیت نیروی انسانی توانمند و توسعه‌نگر در راستای کاهش زمان انتظار دسترسی به شغل از طریق مهارت و پیشتازی در اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی است.

بر اساس این گزارش، توسعه اشتغال مهارت محور و رفع نیازهای مهارتی تعاون کشور به نیروی متخصص و ماهر، تهیه و تدوین پیش نویس سند مهارت تعاون جهت تصویب در شورای عالی مهارت، ارتقاء بهره وری تعاونی های کشور، هدفمندی آموزش های مهارتی و کاهش زمان انتظار برای دستیابی به اشتغال پایدار با مشارکت تعاونی ها، توانمندسازی مهارت آموختگان برای ورود به بازار کار در تعاونی ها، حمایت و تسهیل گری در توسعه تعاونی‌های مهارتی و … از محورهای این تفاهم نامه است که به امضای غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای و بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون بین اتاق تعاون ایران رسیده است.

اعطای مجوز فعالیت مرکز کارآموزی بین کارگاهی اتاق های تعاون استان‌ها و اتحادیه های سراسری

عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران در این نشست با اشاره به نقش و اهمیت آموزش اضافه کرد: با توجه به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و سند توسعه در راستای آموزش های حرفه ای و مهارت آموزی این تفاهم نامه فی مابین اتاق تعاون ایران و سازمان فنی و حرفه ای کشور به امضا می رسد.

وی ادامه داد: همزمان با امضای این تفاهم نامه، مجوز فعالیت مرکز کارآموزی بین کارگاهی اتاق های تعاون استان ها و اتحادیه های سراسری نیز صادر و به صورت نمادین به روسای اتاق های مرکزی خراسان رضوی اهدا شد.

اعلام آمادگی بانک توسعه تعاون برای ارائه خدمات بانکی

در ادامه این نشست، معادی معاون بانک توسعه تعاون از آمادگی این بانک برای ارائه خدمات بانکی و نیاز درگاهی همچنین بنا به لزوم اتحادیه به ال سی، برای تامین کالاها، خبر داد. معادی گفت: ذات اتاق تعاون به عنوان نهادی ارزشمند و توانمند سال‌هاست که منشاء آثار مختلف و راهبردی بخش تعاون است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ها در حوزه تولید و توزیع است، افزود: همواره آثار کمی و کیفی عملکرد اتاق تعاون را مشاهده کرده ایم و این مرکز ثقل برای تجمیع ظرفیت‌ها و حمایت از تولید و مصرف با توجه به ظرفیت‌های بالا و قابل احترام و اعتماد اتاق تعاون بوده است.

وی با تاکید بر حمایت از برگزاری این نمایشگاه ها از آمادگی بانک توسعه تعاون برای رفع نیازهای درگاهی و خدمات بانکی خبر داد.

توجه تمام سیاستگذاران نظام به بخش تعاون معطوف است

مسکنی، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در اتاق تعاون ایران اضافه کرد: بخش تعاون در موقعیتی است که توجه تمام سیاستگذاران به آن معطوف است.

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور محترم نیز در ارائه گزارش عملکرد توجه و جایگاه ویژه ای به تعاونی‌ها داشته است همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز در موضوع مولدسازی به ظرفیت بالای تعاون اشاره شده است.

معاون امور تعاون وزارتخانه افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به نیاز به همدلی میان بخش مردمی و دولتی تعاون حس می شود و باید بخش تعاون با انسجام خاصی عمل کند.

روسای اتاق‌های تعاون حاضر در جلسه همچنین روسای اتاق‌های برخط نیز به بیان دیدگاه‌ها پرداخته و سوالات خود را مطرح کردند.

یادآور می‌شود، حمل و نقل کالاها، امور مالیاتی، نحوه توزیع، حمایت بانک توسعه تعاون درباره ارائه دستگاه‌های کارت خوان، همکاری دستگاه های ذی ربط در استان‌ها، ارسال ابلاغیه و شیوه نامه به استان ها، همکاری و هماهنگی اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون استانی از مهمترین موضوعات مطروحه در این نشست بود.

کد خبر: 57886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =