نرخ بیکاری جوانان به پایین ترین رقم رسید

‌در فصل پاییز داده ها از حال خوش بازار کار گزارش می دهند؛ محض نمونه، در پاییز امسال نسبت به سال گذشته نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله بیش از ۱۲ درصد و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز حدود ۱۵ درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری جوانان روستایی و شهری به پایین ترین رقم خود از تابستان سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، گزارش مرکز آمار ایران از شاخص های بازار کار در انتهای فصل پاییز نشان می دهد که در ۹ ماهه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۲۲ هزار و ۹۶۰ نفر به جمع شاغلان کشور اضافه شده است. بر پایه این گزارش در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۴۵۲ شاغل وجود داشته که در انتهای پاییز امسال تعداد آنها به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده است. بررسی ها از داده های آماری مرکز آمار نشان می دهد که در فصل پاییز نسبت به سال گذشته نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته و تعداد بیکاران این گروه سنی در پاییز امسال با کاهش بیش از ۲۱۱ هزار نفری، به یک میلیون و ۴۵۸ هزار نفر رسیده است. در پاییز امسال نیز نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله با کاهش حدود ۱۵ درصدی مواجه شده که تعداد آنها را به ۴۷۳ هزارو ۳۱۷ نفر رسانده است.

نرخ بیکاری جوانان
در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق شهری با کاهش ۱.۴ درصدی از ۱۷.۲ درصد به ۱۵.۸ درصد رسید.

نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق روستایی نیز در این بازه زمانی با کاهش یک درصدی به رقم ۱۱.۵ درصد رسید.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که در پاییز امسال نسبت به ۵ فصل گذشته، نرخ بیکاری جوانان شهری و روستایی ۱۸ تا ۳۵ ساله به پایین ترین رقم خود رسیده است. نرخ بیکاری جوانان روستایی و شهری در تابستان سال گذشته ۱۹.۲ درصد و ۱۳ درصد بوده که این نرخ در پاییز سال گذشته ۱۷.۲ و ۱۲.۵ و در زمستان سال گذشته ۱۷.۲ و ۱۴.۲ و در بهار امسال نیز ۱۷.۹ و ۱۲.۴ درصد بوده است. در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مناطق شهری با کاهش بی سابقه ۵.۷ درصد به ۲۰.۳ درصد رسیده و در مناطق روستایی نیز با ۱.۶ درصد کاهش به ۱۶ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مناطق شهری و روستایی
بر اساس بررسی های صورت گرفته در انتهای سه ماهه سوم امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در مناطق شهری بیش از ۱۶ درصد افت نشان می دهد به طوری که تعداد بیکاران این گروه سنی در این حوزه به ۳۶۵ هزار و ۸۸۲ نفر رسیده است.

تعداد جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیکار مناطق روستایی نیز در این بازه زمانی با کاهش ۱۰ درصدی به ۱۰۷ هزار و ۴۳۶ نفر رسیده است.

بنا بر این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مناطق روستایی و شهری در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته روندی کاهشی نشان می دهد. این روند در کل جمعیت جوان بیکار ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز مشاهده می شود. کاهش ۱۵ درصدی نرخ بیکاری در این بازه زمانی شاهد این ادعاست.

نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق شهری و روستایی
با بررسی های صورت گرفته در فصل پاییز، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق شهری در مقایسه با فصل گذشته و همچنین سال ۱۴۰۰ روند رو به کاهشی نشان می دهد.

کاهش بیش از ۱۳ درصدی نرخ بیکاری این گروه سنی در مناطق شهری در انتهای ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد که تعداد آنها با افت حدود ۱۶۶ هزار نفری به یک میلیون و ۲۰۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده اند. در انتهای پاییز امسال نسبت به تابستان سال جاری، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز با کاهش بیش از ۱۰ درصدی مواجه شده است. در این مدت بیش از ۱۳۷ هزار نفر از جمع بیکاران جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق شهری خارج شده اند.

در فصل پاییز به نسبت سال گذشته نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله مناطق روستایی نیز با کاهش ۱۵ درصدی به ۲۵۵ هزار نفر رسیده است. این نرخ نسبت به سه ماهه دوم امسال نیز با کاهش بیش از ۴۷ هزار نفری روبه رو بوده است.

روند نزولی نرخ اشتغال ناقص طی چهار فصل گذشته
داده های آماری این موضوع را نیز حکایت می کنند که نرخ اشتغال ناقص طی چهار فصل گذشته روند نزولی داشته است.

در پاییز امسال، سهم مردان از ریزش اشتغال ناقص، ۱,۴ درصد بوده است و تعداد آنها در پاییز سال گذشته از ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۴۳۵ نفر به ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۲۵ نفر در پاییز امسال کاهش یافته است.

به عبارتی ۲۴۵ هزار و ۳۱۰ نفر در این مدت از شاغلان ناقص مرد کم شده است. در فصل سوم امسال زنان دارای اشتغال ناقص به ۱۷۶ هزار و ۷۱۲ نفر افزایش یافته اند، به عبارتی نرخ اشتغال ناقص زنان نیز در همین فصل ۴,۷ درصد برآورد شده که ۰,۱ درصد با رشد مواجه شده است. بر این اساس ۱۴ هزار و ۷۲۱ نفر به جمعیت زنانی که در پاییز امسال اشتغال ناقص داشته اند اضافه شده است. تعداد شاغلان ناقص در مناطق شهری در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور چشمگیری با کاهش مواجه شده است. در این مدت ۱۷۶ هزار و ۵۹۲ نفر از تعداد شاغلان اشتغال ناقص کاسته شده است. در پاییز سال گذشته تعداد شاغلان ناقص در مناطق شهری یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۹۶۳ نفر بوده که در نیمه سوم امسال به یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۳۷۱ نفر کاهش یافته است. در پاییز سال ۱۴۰۱، سهم اشتغال ناقص در مناطق شهری با کاهش ۱,۲ درصدی به ۸,۳ درصد رسیده است.

تعداد شاغلان ناقص در مناطق روستایی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز مثل مناطق شهری به طور چشمگیری با کاهش مواجه شده است.

در این مدت ۵۳ هزار و ۹۹۷ نفر از شاغلان اشتغال ناقص کاسته شده است. در پاییز سال گذشته تعداد شاغلان ناقص در مناطق روستایی ۸۲۵ هزار و ۴۶۳ نفر بوده که در فصل سوم امسال به ۷۷۱ هزار و ۴۶۶ نفر کاهش یافته است. در پاییز سال ۱۴۰۱، سهم اشتغال ناقص در مناطق شهری با کاهش یک درصدی به نرخ ۱۳,۲ درصد رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری جوانان نسبت به ۵ فصل گذشته بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که در پاییز امسال نسبت به۵ فصل گذشته، نرخ بیکاری جوانان شهری و روستایی ۱۸ تا ۳۵ ساله به پایین ترین رقم خود رسیده است. نرخ بیکاری جوانان روستایی و شهری در تابستان سال گذشته ۱۹.۲درصد و ۱۳ درصد بوده که این نرخ در پاییز سال گذشته ۱۷.۲ و ۱۲.۵ و در زمستان سال گذشته ۱۷.۲ و ۱۴.۲ و در بهار امسال نیز ۱۷.۹ و ۱۲.۴ درصد بوده است.

کد خبر: 57891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =