راه‌اندازی طرح مهارتی ویژه بنگاه‌های اقتصادی جاده مخصوص تهران-کرج

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از راه‌اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی جاده مخصوص تهران-کرج در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط کار واقعی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، حسینی‌نیا در نشست وبیناری با مدیران کل استانی و ستادی با تأکید بر تبدیل فنی و حرفه‌ای به «سازمان برنددار مهارت‌افزایی» گفت: فنی و حرفه‌ای یک سازمان حاکمیتی با مأموریت تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه‌ماهر و تعیین چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای مهارت‌آموزی برای آموزش، سنجش مهارت، محتوا و استانداردهای آموزشی است. ارائه آموزش‌های مهارتی باید توسط همه شرکای اجتماعی صورت پذیرد.

او صنایع و بنگاه‌های اقتصادی را از مهمترین شرکاء اجتماعی این سازمان دانست و افزود: بنگاه های اقتصادی قادر هستند از طریق انجام مسئولیت های اجتماعی، کمک شایانی در توسعه نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب داشته باشند.

معاون وزیر کار با اشاره به هزینه‌های سنگین آموزش های مهارتی برای دولت که به صورت رایگان برای کارآموزان ارائه می شود، گفت: فعال کردن کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی و رصد و پیگیری آن در سازمان باید به جد پیگیری شود.

او با تأکید بر ضرورت اهتمام ویژه به درآمدزایی استان‌ها به عنوان اولویت و دغدغه اصلی، اضافه کرد: ۹۰ درصد از درآمدهای به دست آمده به استان و ۱۰ درصد به صندوق توزیع متوازن تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه باید سامانه ای نظیر «سوت زنی» وزارت متبوع جهت تقاضامحوری و فعال کردن کارگاه‌های آموزشی مراکز دولتی راه‌اندازی شود، افزود: در نظر داریم سیستم کنترل و پایش «سوت زنی» در سازمان با همکاری کارکنان فعال شود تا نحوه فعالیت کارگاه‌های آموزشی در مراکز رصد شود و هیچ مرکزی بدون مهارت‌آموز نماند.

حسینی‌نیا تشکیل مجمع خیرین مهارتی در استان ها را بسیار مهم دانست و جلب نظر آنان در توسعه نهضت مهارت آموزی از طریق فعال سازی کارگاه ها تأکید کرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دانشگاه‌های مادر در استان‌ها را یکی دیگر از شرکاء اجتماعی سازمان دانست و افزود: ضروری است با هم‌افزایی با دانشگاه‌های مادر در استان‌ها، «پیوست مهارتی» برای فعالیت‌های دانش‌بنیان تدوین شود.

او از اعلام دستورالعمل آموزشگاه‌های معین آزمون‌های مهارتی و سنجش صلاحیت حرفه‌ای در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: توجه ویژه به ظرفیت‌های آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای آزاد و شراکت با آنها در زمره مواردی است که کمک شایانی به مهارت‌آموزی می‌کند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه سازمان از کسانی که در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای با تأکید بر آموزش‌های مهارتی نوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت و استقبال می‌کند، اضافه کرد: سیاست سازمان به سمت تقویت بخش خصوصی و سپردن کارها به دست آن‌ها است تا بتوانند کار را به بهترین شکل در بازار آزاد رقابتی، پیش ببرند و کیفیت آموزش و بهره‌وری را افزایش دهند و ما به عنوان سازمان حاکمیتی موضوع آموزش مهارت را دنبال می‌کنیم.

حسینی نیا با اشاره به صدور ۳ روزه مجوز تأسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با هدف توسعه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بیان کرد: باید نقش حاکمیتی و نظارتی ادارات کل در استان‌ها پررنگ‌تر شود و هیچ چشم‌پوشی و اغماضی در تخلفات آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد نداشته باشیم.

وی در پایان بر پیگیری ثبت مراکز و کارگاه های آموزشی در سامانه «سادا»، تشکیل مجمع خیرین مهارتی و جلب نظر آنان در توسعه نهضت مهارت آموزی از طریق فعال‌سازی کارگاه‌ها، تدوین «پیوست مهارتی» برای فعالیت های دانش بنیان بر اساس منویات مقام معظم رهبری و نیز راه اندازی تعاونی‌های مسکن کارکنان در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه با سازمان مسکن و شهرسازی تأکید کرد.

کد خبر: 57997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =