لزوم تأمین به موقع منابع تأمین اجتماعی برای اجرای به‌هنگام تعهدات

علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کسب و کار و بیمه‌های اجتماعی گفت: تأمین به موقع منابع تأمین اجتماعی راهکار اساسی اجرای به هنگام تعهدات سازمانی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش است.

حیدری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین طراحی منابع قابل اتکا با استفاده از پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی را از راهکارهای تأمین منابع پایدار دانست و افزود: باید اطمینان در حوزه تأمین منابع پایدار وجود داشته باشد تا سازمان با داشتن منابع پایدار همانند گذشته به تعهدات خود عمل کند.

این کارشناس کسب و کار اضافه کرد: پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی در راستای تأمین منابع پایدار و بلندمدت می‌تواند از طریق مالیات یا از مسیر واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای صورت گیرد.

او ادامه داد: همچنین امکان پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی توسط دولت از طریق تهاتر و واگذاری نفت و فرآورده‌های آن وجود دارد که البته تهاتر از طریق مالیات‌ها می‌تواند به عنوان یکی دیگر از راهکارهای وصول مطالبات این سازمان و تأمین منابع پایدار محسوب شود.

تهاتر با دولت برای پرداخت بدهی تأمین اجتماعی

این کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه برخی شرکت‌های تأمین اجتماعی، مصرف کننده خوراک پتروشیمی‌ها هستند، شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ‌های سازمان شامل مجموعه‌های انرژی یا سایر فعالیت‌های حوزه شستا، می‌توانند بخشی از فعالیت را با دریافت مواد اولیه از شرکت‌های دولتی تضمین کنند.

حیدری افزود: به عنوان نمونه تأمین اجتماعی خریدار ماده خام پتروشیمی از شرکت گاز یا در حوزه برق از وزارت نیرو و برق منطقه‌ای انرژی است که این مواد می‌تواند برای مصرف تولیدات صنعتی شرکت‌های سازمان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بدهی دولت به تأمین احتماعی قابلیت تهاتر دارد، ادامه داد: دولت با استفاده از این روش‌های پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی دیگر نیازی به اختصاص ردیف بودجه برای سازمان نخواهد داشت.

حیدری معتقد است: پرداخت و بدهی انباشت شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدون الزام ردیف بودجه و تنها با استفاده از تهاتر در قالب ظرفیت شرکت‌های دولتی امکانپذیر است.

بخشی از طلب تأمین اجتماعی با مراکز طرف قرارداد تهاتر شود

این کارشناس حوزه کسب و کار اضافه کرد: مالیات پرداختی شرکت‌های فعال زیرمجموعه تأمین اجتماعی به دولت می‌تواند از طریق بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان در قالب تهاتر صورت گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از توان مراکز طرف قرارداد با تأمین اجتماعی می‌تواند به عنوان امکانی برای پرداخت بخشی از بدهی دولت به این سازمان تعریف کرد.

به گفته حیدری، با توجه به فروش برخی خدمات درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی به تأمین اجتماعی برای استفاده افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر، این موضوع در قالب تهاتر بدهی و ارائه خدمات توسط دانشگاه‌ها به سازمان می‌تواند به قضیه پرداخت بدهی دولت به سازمان کمک کند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از آنجا که تعداد زیادی از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی از خدمات مراکز طرف قرارداد با سازمان استفاده می‌کنند، با این موضوع کاهش هزینه‌ها و پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: البته راهکارهای مختلفی برای تأمین منابع پایدار و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی وجود دارد اما اراده‌ای برای این مهم وجود ندارد.

انجام تعهدات بدون وقفه توسط تأمین اجتماعی

حیدری درباره راهکارهای تأمین منابع پایدار برای ارائه تعهدات سازمانی از سوی تأمین اجتماعی افزود: برای تحقق این مسئله با روش‌های مختلفی می‌توان اقدام کرد. یکی از موارد اینکه دولت اعلام کند در صورت پرداخت نکردن مطالبات تأمین اجتماعی، این سازمان هم امکان عمل نکردن به تعهدات خود در قبال بیمه‌گان را داشته باشد.

او اضافه کرد: اجرای این راهکار بازخورد اجتماعی مشخص دارد و تأمین اجتماعی تاکنون تعهدات خود را بدون وقفه در برابر افراد تحت پوشش انجام داده است و براساس تعهد تعیین شده، امکان انجام ندادن آنها وجود ندارد.

کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین اجتماعی گفت: دولت باید سازوکاری برای افراد مشمول حمایت داشته باشد تا جامعه تحت پوشش بتوانند در موعد مقرر نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

او اضافه کرد: با پذیرش و توسعه بیمه‌ای افراد بدون پوشش از طرف دولت، برخی از این افراد مانند کارفرمایان بخش خصوصی به دلیل داشتن توانایی مالی، بیمه خویش‌فرما یا حرف و مشاغل آزاد را برای بیمه‌پردازی انتخاب خواهند کرد.

حیدری افزود: برخی از گروه‌های فاقد بیمه نیازمند حمایت ویژه هستند و با توجه به اینکه امکان بهره‌مندی این اقشار از حمایت یکپارچه دولتی وجود ندارد، باید راهکاری برای پرداخت حق بیمه آنها فراهم کرد.

کد خبر: 58062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =