بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲ در قاب ضد و نقیض‌ها

معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران گفت: بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی در حالی ادامه می یابد  که در ماده ۱۶ رفع موانع، بانکها از بنگاهداری منع شده اند و در صورت ورود مالیات سنگین برای آنان وضع می نماید و در بودجه ۱۴۰۲ مجددا به بانک های دولتی اجازه ورود به سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری می‌دهد که از دولتی‌تر شدن اقتصاد حکایت دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، مهرداد لاهوتی معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه شرکت های دولتی ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است و تعداد شرکت های دولتی ۳۴۳ اعلام شده به طوریکه از این تعداد ۳۲۷ شرکت سود ده و ۱۶ شرکت زیان‌ده هستند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه کاهش شرکت‌های زیان‌ده از ۲۵ شرکت در قانون بودجه ۱۴۰۱ به تعداد ۱۶ شرکت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

لاهوتی افزود: در حالی که بر اساس عملکرد ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۶ شرکت دولتی زیان‌ده هستند و درج شرکت‌های زیان‌ده به صورت سر به سر و کمتر از تعداد واقعی لوایح بودجه باعث عدم شفافیت و نیز واقعی نشدن بودجه شرکت‌های دولتی می‌شود.

لاهوتی گفت: تعدا شرکت‌های زیان‌ده از ۱۰۶ شرکت در قانون بودجه ۱۳۹۹ به ۱۶ شرکت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کاهش یافته در حالی که بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۶ شرکت زیان‌ده هستند.

وی افزود: این درحالی است که درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۸ و ۴۶ درصد رشد داشته که با توجه به رقم تورم و افزایش نرخ ارز طبیعی به نظر می‌رسد.

به گفته معاون امور حقوقی و مجلس اتاق تعاون ایران، شرکت ملی نفت و ملی گاز به ترتیب رتبه اول و دوم هزینه های سرمایه‌های شرکت‌های دولتی قرار می‌گیرند و سهم دو شرکت مذکور در کل هزینه‌های سرمایه‌های شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه حدود ۴۳درصد است.

لاهوتی امیدوار است، به روزی برسیم که دولت کارها را به بخش خصوصی واگذار کند همچنین نمایندگان در فرصت باقی مانده سبد دولت را از اقتصاد کوچک‌تر و سبد بخش خصوصی را پر رنگ‌تر کرده و آن را افزایش دهند.

کد خبر: 58240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =